ابطال عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع

ابطال-عوارض-تمدید-پروانه-ساختمان-جهت-هر-متر-مربع

ابطال عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع تعرفه 228-95 سال 95


ابطال عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع تعرفه 228-95 سال 95

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

 * شماره پرونده : هـ ع/97/3514 و 97/3513     شماره دادنامه :69-9909970906010068          تاریخ:  31/2/99                      

* شـاکــی : آقایان اکبر تقی یار فرزند عباس و مهدی باقریان خوزانی فرزند غلامرضا 

* طرف شکایت : شورای اسلامی شهر شاهین شهر و شهرداری شاهین شهر 

* مـوضـوع  شکایت و خـواستـه: ابطال عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع تعرفه 228-95 سال 95

* شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی شهر شاهین شهر و شهرداری شاهین شهر به خواسته ابطال ابطال عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع تعرفه 228-95 سال 95 به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

تعرفه 228-95      شهرداری شاهین شهر

موضوع تعرفه: عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع

معادله محاسبه عوارض: به شرح جدول زیر می باشد.


توضیحات محاسبه عوارض:

1- منظور از نوع vاملاکی است که در موقع تمدید، ساختمان احداث شده یا در حال احداث باشد و منظور از نوع Uاملاکی است که در موقع تمدید، هیچگونه ساختمان براساس پروانه صادره احداث نشده باشد. ضمناً مهلت پروانه ساختمان حداکثر 3 سال و تا 2 سال بعد از آن قابل تمدید می باشد.

2- منظور از سال مندرج در این تعرفه، سال پروانه ساختمان می باشد که از تاریخ ثبت پروانه در شهرداری شروع شده و به ازاء هر یک سال بعد از آن سال پروانه خواهد بود.

3- کلیه مالکین املاک موظف می باشند قبل از اتمام سال سوم برای سال چهارم و قبل از اتمام سال چهارم برای سال پنجم به شهرداری مراجعه و نسبت به تمدید پروانه ساختمان تا قبل از صدور پایان کار اقدام نمایند و در صورت عدم مراجعه، بایستی عوارض سال چهارم و پنجم را بصورت مجزا و بر مبنای 2/1 برابر پرداخت نمایند.

4- شهرداری فقط نسبت به تمدید پروانه ساختمان به مدت باقی مانده سال پروانه اقدام خواهد نمود.

5- اخذ عوارض این تعرفه و تمدید پروانه ساختمان پس از 5 سال از تاریخ صدور پروانه، مشروط به تایید واحد شهرسازی و عدم تغییر در نقشه ها و پرداخت ما به التفاوت بهای عوارض فقط صدور پروانه به قیمت روز و کسر مبالغ پرداختی قبل و تمدید آن در مدت زمان تعیین شده توسط واحد شهرسازی بلامانع خواهد بود. ولیکن در صورت تغییر در نقشه ها عوارض تمدید بر مبنای 5/1 برابر محاسبه و اخذ خواهد شد.

6- در صورتیکه پروانه ساختمان فاقد اعتبار و باطل گردد، جهت درخواست جدید، عوارض و بهای خدمات به قیمت و تعرفه زمان یوم الاداء محاسبه و فقط مبالغ پرداختی قبل از مبالغ محاسبه شده جدید کسر و الباقی آن به حساب شهرداری واریز خواهد شد. ضمناً برای اینگونه املاک فقط عوارض و بهای خدمات مرحله دوم پروانه محاسبه و مبالغ پرداختی قبل که مربوط به مرحله اول می باشد کسر و باقیمانده مبالغ پرداختی قبل لحاظ خواهد گردید.

7- تغییر در متراژ ملک و یا وضعیت داخلی آن ربطی به عوارض تمدید نداشته و عوارض تمدید در زمان خود قابل وصول می باشد.

8- اصلاح و تغییر در پروانه ساختمان ارتباطی به تمدید پروانه نداشته و مالکین اینگونه املاک موظف می باشند که نسبت به تمدید پروانه ساختمان خود از زمان صدور پروانه اولیه اقدام نموده و متراژ اولیه پروانه را در زمان مقرر به اتمام رسانده و متراژ اصلاح پروانه را در زمان اعتبار اصلاح پروانه که به صورت مجزا معادل پروانه می باشد به اتمام رسانند در غیر اینصورت مشمول عوارض این تعرفه برای هر مرحله به صورت جدا خواهند بود.

9- در صورتیکه بر طبق حکم قانونی مراجع قضایی، احداث ساختمان به تعویق افتد، مدت زمان مذکور جزء زمان ساخت و ساز پروانه و یا اصلاح پروانه نخواهد بود.

10- در صورتیکه پس از درخواست کتبی و ثبت شده پایان کار توسط متقاضی، صدور پایان کار صرفاً به علت اطاله امور اداری (به غیر از طرح موضوع در کمیسیون ماده (100) قانون شهرداری) به طول انجامد، عوارض تمدید پروانه تا زمان درخواست مذکور محاسبه و به قیمت و تعرفه زمان یوم الاداء اخذ خواهد شد. این زمان حداکثر 4 ماه بعد از درخواست مذکور بوده و پس از آن عوارض تمدید پروانه طبق ضوابط این تعرفه برای مدت زمان پس از این 4 ماه به تعـرفه و قیمت زمان یوم الاداء محاسبه و وصول خواهد شد.

11- در صورتیکه مالکین در موقع مقرر جهت تمدید پروانه ساختمان اعم از اولیه یا اصلاح پروانه مراجعه ننمایند، شهرداری می تواند جهت الزام مالک به تمدید پروانه ساختمان رأساً مراجعه و از ادامه عملیات ساختمانی، ساختمان مذکور که پروانه آن فاقد اعتبارات است جلوگیری به عمل آورده و هم زمان عوارض قانونی تمدید را مطالبه و برابر مقررات وصول نماید.

* دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

مصوبه موضوع شکایت مغایر با آراء هیأت عمومی به شماره های 336- 23/11/80 و 471- 13/7/95 و 88 الی 66- 2/2/92 و 1808 و 1805 الی 1796- 29/10/93 و تبصره 2 ماده 29 قانون نوسازی و عمران شهری و ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تبصره 3 ماده 62 قانون برنامه پنچم توسعه و ماده 59 قانون رفع موانع تولید می باشد. لذا تقاضای ابطال آن می گردد.

* در پاسخ به شکایت مذکور ، معاون پشتیبانی و توسعه شهرداری شاهین شهر به موجب لایحه شماره 14716 مورخ 31/5/1398 به طور خلاصه توضیح داده است که :

هیأت تخصصی به موجب دادنامه شماره 109- 26/9/96 عوارض مشابه را تایید نموده است. قانونگذار برای املاک در میادین و معابر اصلی به استناد تبصره 2 ماده 29 قانون نوسازی در مقام تعیین عوارض مضاعف بوده و این بند ارتباطی به تمدید پروانه ساختمانی ندارد. مصوبه در راستای بند 26 ماده 55 قانون شهرداری و بند 8 ماده 45 و ماده 30  آیین نامه مالی شهرداریها و بند 1 ماده 35 و بند 16 ماده 80 قانون شوراها و بند 1 ماده 43 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت وضع گردیده لذا تقاضای رد شکایت میگردد./6

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره بـه اتفاق آراء اعضاء حاضر بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید .

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

طبق بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود از جمله وظایف و مسئولیت های شورای اسلامی شهر محسوب شده و در تبصره یک ماده «50» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 وضع عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در این قانون مشخص نشده باشد ، با رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است و با توجه به اینکه وضع و اخذ عوارض صدور پروانه ساختمانی در تراکم پایه و مازاد بر تراکم توسط شوراهای اسلامی و شهرداری ها طبق بند (ب) رأی شماره 79-21/2/1395 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی تشخیص نگردیده و عوارض صدور پروانه ساختمان بر اساس ضوابط و مأخذ معتبر در تاریخ صدور آن قابل وصول است و مفاد رأی شماره 336 – 23/11/1380 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در پروانه هایی که عملیات اجرایی ساختمان شروع نشده و مدت زمان پروانه منقضی شده است اخذ ما به التفاوت عوارض با احتساب وجوه قبلی تجویز شده است بنابراین تعرفه شماره 228-95 شهرداری شاهین شهر در سال 95 تحت عنوان عوارض تمدید پروانه ساختمان جهت هر متر مربع در نوع U(مدت پروانه منقضی شده و بنائی احداث نشده است ) از مصوبات شورای اسلامی شهر شاهین شهر مـغایر قانون و خارج از حـدود اختیارات نبوده و به اسـتناد مواد 12 و 84  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./

جواد جباری

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

دیوان عدالت اداریش


مطالب مرتبط

رای شماره 3164 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 1 ماده 30 تعرفه عوارض محلی سال 1393 شورای اسلامی شهر همدان

ابطال ماده یک عوارض ابقای اعیانی ها توسط کمیسیون ماده صد

ابطال بند 7 دستورالعمل عوارض محلی عمومی سال 1395

ابطال تعرفه عوارض سال 96 و تعرفه سال 97 عوارض تبدیل و تغییر کاربری از بعد قانونی و شرعی