در نظر گرفتن فرصت توبه برای مجرمین

در-نظر-گرفتن-فرصت-توبه-برای-مجرمین

در نظر گرفتن فرصت توبه برای مجرمین


معاون اول قوه قضاییه خواستار در نظرگرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین شد.


معاون اول قوه قضاییه خواستار در نظرگرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین شد و گفت که باید بستر را برای این کار فراهم کنیم.
حجت الاسلام  محسنی اژه‌ای در مراسم معرفی رییس جدید سازمان زندان‌ها گفت: انسان از مخلوقات برتر الهی است و بنا این است که همه انسان‌ها به سعادت برسند اما متاسفانه ما هستیم که تابع هوا و شیطان وشیطان صفتان می شویم و مقررات زیر پا می گذاریم و به حق خود قانع نیستیم و حقوق دیگران را پایمال می کنیم لذا برخی از اقدامات بازدارنده برای افرادی در نظر گرفته می شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: نظام جمهوری ایران تلاشش این بوده که بیش از آنچه که به فکر مجازات باشدبه فکر اصلاح باشد اما متاسفانه در سالهای اول انقلاب موضوعاتی تحمیل شد و ما از آن فاصله گرفتیم. اگر نبود اقدامات دشمنان و اقدامات تخریبی در سال‌های اول انقلاب و آن سوزاندن‌ها و اجحاف به مردم قطعا رویکرد بر تربیت و آموزش بود اما ناچار شدند که مجازات‌های حبس در نظر بگیرند. امروز ما باید به این رویکرد برگردیم. در  سنوات گذشته این حرکت شتاب گرفته است. در جهت اصلاح قوانین اقداماتی شد که حتی الامکان جمعیت کیفری کاهش یاید. قانون اصلاح شد و فرصت ایجاد شد هم بزهکار وهم دستگاه‌های ذیربط استفاده کنند و مجازات‌های جایگزین حبس و مقرراتی برای تعلیق مجازات‌ها بررسی شد و دستورالعمل‌های متعددی برای صدور قرارها در نظر گرفته شد که موثر بود اما حتما کافی نیست‌.

وی افزود: آزادی‌های مشروط و عفو و مرخصی مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت. آماری که در مورد تعداد زندانی ایران با سایر کشورها اعلام می شود مبانی مساله متفاوت است؛ لذا همیشه گفتم که این مبانی را باید اصلاح کنیم و اشتباه است که بگوییم در بین کشورها چندم هستیم. اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز بسیار جا دارد که بیشتر استفاده کنیم و رویکرد اصلاح وتربیت را غلیظ تر ببینیم‌. کسانی که فساد می کنند باید مجازات شوند اما عنایت کنید روی مساله قدری فکر شود که  باب جدیدی را روی این مساله باز کنند. یکی از باب‌ها باب توبه است. اگر چه فرد متخلفی غفلتی کرد خدا به او فرصتی می دهد که اگر توبه کرد نه تنها او را می بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰ سال برای  توبه مجرمین ساز و کاری پیش بینی کرده‌ایم‌؟ من از آقای حاج محمدی می خواهم که نسبت به این موضوع فصل جدیدی باز کنند و مجلس و همه و نظام می خواهم باب توبه را چگونه باید فرصت بدهیم و بستر را فراهم کنیم که مجرمین توبه کنند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این جلسه برای تکریم از دو مدیر تشکیل شده است.  در طول سالیان متعدد آقای جهانگیر تلاش کردند و  سعی داشتند که بهترین را انجام دهند و شهادت می‌دهیم که ایشان تمام تلاش خود را به کار گرفت.

وی گقت: آقای جهانگیر از امروز  به عنوان مشاور رییس قوه  و  با حفظ سمت  برای پیگیری حقوق شهروندی ابلاغ گرفتند. از آقای حاج محمدی نیز  تقدیر می کنم که فردی پرانرژی و پرتلاش و دارای سابقه خوب است.

وی افزود: وظیفه ما فقط نگهداری نیست بلکه تعلیم و تربیت است و باید تلاش کنیم بستری برای رشد و حرفه آموزی و اشتغال برای زندانی باید فراهم شود و اگر او در زندان بیکار باشد و نفس بیکاری باعث فساد می شود.  ایجاد ساز و کار برای کاستن مشکلات زندانی و خانواده اش بسیار مهم است. سازمان زندان ها می تواند با آسیب شناسی موضوع در این زمینه کمک کند. خواهشم این است که اقای حاج محمدی ترتیبی دهند که همکارانشان در برابر تندخویی‌ها صبر و تحمل داشته باشند. همچنین در زندان‌ها ترتیبی دهیم که زندانی در داخل زندان مورد ظلم قرار نگیرد و طوری نباشد که زندانیان دیگر او را اذیت کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت:  طبقه بندی زندان‌ها مساله بسیار مهمی است.‌ بهداشت زندانی بسیار مهم است. امروز مساله کرونا مطرح است ولی اگر همیشه با این تراکمی که وجود دارد اگر کسی مرض مسری داشته باشد ببینید چه مشکلاتی بوجود می‌آورد.
 

منبع : میزان

مطالب مرتبط

تاکیددستگاه قضایی بر حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان

آغاز ثبت نام امریه در قوه قضاییه

۱۱۷ هزار زندانی مشمول عفو شدند

انهدام باند زورگیران غرب استان تهران

افزایش گشت‌های پلیس در شهر

دستگیری یکی از متهمان اخلال در نظام اقتصادی کشور