سهو قلم در نظر کارشناسی

سهو-قلم-در-نظر-کارشناسی

سهو قلم در نظر کارشناسی


سهو قلم درنظر کارشناسی

پرسش
دادخواست مطالبه اجرت المثلی تقدیم شده است و موضوع به کارشناس ارجاع شده است کارشناس میزان اجرت المثل را تعیین، لیکن در تقسیم سهم هر یک از خواندگان (در محاسبه) اشتباه کرده است؛ نه دادگاه بدوی و نه تجدیدنظر متوجه این اشتباه در محاسبه نشده اند در مرحله اجرا از کارشناس اخذ توضیح شده و کارشناس مربوطه اشتباهش در محاسبه را اصلاح کرده است آیا وفق این نظر کارشناسی میتوان نسبت به تقسیم اجرت المثل بین محکوم لهم اقدام کرد یا مورد سوال از جمله موارد اصلاح رای و سهو قلم است؟

نظر هیئت عالی
در صورت وقوع اشتباه در محاسبه سهمی هر یک از خواندگان از اجرت المثل از سوی کارشناس و صدور رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر بر مبنای نظریه کارشناس، اگر کارشناس در مرحله اجراء نظریه خود را اصلاح نماید؛ مطابق ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی اصلاح رای با دادگاه تجدیدنظر به عنوان صادر کننده رای قطعی و قابل اجرا خواهد بود.

نظر اکثریت
مورد مذکور از جمله موارد اصلاح رای نیست و کسب نظر کارشناس در اجرا کافی است چرا که در اصل مبلغ اجرت المثل هیچ اشکالی و ایرادی وارد نشده و اشتباه در محاسبه بوده است .

نظر اقلیت
مورد سوال از جمله موارد اصلاح رای است دادگاه بدوی صالح به اصلاح رای نیست و سهو قلم بایستی توسط دادگاه تجدید نظر انجام شود.


مطالب مرتبط

مدت زمان اعتبار اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری در مورد قیمت گذاری املاک

تعرفه جدید دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

هیات کارشناسی در دادگاه کیفری که موضوع آن تصرف عدوانی است صرفا بر اساس اسناد و نفشه منابع طبیعی نظر داده اند

بانک ها نباید خودشان کارشناس رسمی معرفی کنند