اعتراض برنده مزایده ملک

اعتراض-برنده-مزایده-ملک

اعتراض برنده مزایده ملک


موضوع اعتراض برنده مزایده ملک در اجرای احکام به ارزش ملک مزبور


پرسش

برنده مزایده ملک در اجرای احکام مدنی، برای تحویل مورد مزایده دادخواست خلع یـد بـه طرفیت محکو ٌمعلیه متصرّف (مستأجر) مطرح و خواسته خود را مبلغ یازده میلیون ریال تقویم کرده است، در جلسه اول دادرسی، وکیل خوانده به تقویم خواسته اعتـراض کـرده و اعـلام داشته ملک مزبور نود میلیون ریال ارزش واقعی دارد. آیا این اعتـراض مـوثر اسـت، نحـوه رسیدگی به آن چگونه است؟


نظر هیئت عالی

چنانچـه شخصـی در مزایـده و در جریـان اجـرای * احکام مدنی برنده مزایده شناخته شـود پـس از تملیـک ملـک بـه وی، نـامبرده قائممقام قانونی مالک قبلی بوده و در شرایطی کـه ملـک کـلاً در تصـرف مسـتأجر باشـد، موجبی برای طرح دعوا علیه انتقال دهنده (مالک سابق) وجـود نـدارد، بلکـه بـا توجـه بـه تصرفات استیجاری متصرف مالک جدید میتواند در صورت انقضای مدت اجـاره حسـب مورد بر مبنای قوانین روابط موجر و مستأجر حاکم بـر موضـوع دادخواسـت تخلیـه علیـه مستأجر مطرح کند که این دعوا از زمره دعاوی غیر مالی تلقی میشود با این ترتیب سـؤال مطروحه منطبق با قانون نیست و دعوای خلع ید مالک قبلـی بـا وجـود مسـتأجر در ملـک مسموع نیست.بدیهی است چنانچه ملک در تصـرف مالـک سـابق (محکـو ٌمعلیـه پرونـده اجرایی) باشد دعوای خلع ید علیـه او بایـد مطـرح و ارزش و بهـای خواسـته از نظرنقطـه صلاحیت و قابلیت تجدیدنظر یا فرجام خـواهی، همـان اسـت کـه در دادخواسـت تعیـین میشود و در صورت اعتراض و مؤثر بـودن آن در تجدیـدنظر یـا فرجـام خـواهی، مطـابق مقررات ماده 63 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امـور مـدنی موضـوع قابل بررسی است.


نظر اکثریت

در این مورد به موجب بند (ج) شق 12 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت قیمـت منطقهای ملک که از اداره دارایی استعلام میشود ملاک عمل خواهد بود


نظر اقلیت

گروه اول: چون ملک مورد مزایده در اجرای احکام کارشناسی شده همـان قیمـت بایـد مـلاک فرجام خواهی قرار گرفته و نیازی به کارشناسی مجدد و رسیدگی به اعتراض نیست.

گروه دوم: باید بین ملاک پرداخت هزینه دادرسی و ملاک قابـل تجدیـدنظر و فرجـام خـواهی رأی قایل به تفکیک شد چه آنکه به موجب بند (ج) بند (12 (ماده 3 قـانون وصـول برخـی از درآمدهای دولت در دعاوی مالی غیر منقـول و خلـع یـد از اعیـان غیـر منقـول از نقطـه نظـر صلاحیت، ارزش خواسته همان است که خواهان در دادخواست خود تقویم کرده و خوانده نیز اعتراضی نکرده است و در صورت اعتراض از ناحیه خوانـده و مـؤثر بـودن آن بایـد از طریـق جلب نظر کارشناس اقدام کرد. ولی از نقطه نظر هزینه دادرسـی بایـد مطـابق ارزش معـاملاتی املاک درهر منطقه تقویم و براساس آن هزینه دادرسی پرداخت شود. پس با عنایت بـه مراتـب مارالذکر اعتراض وکیل مؤثر و باید به حکم قسمت اخیر ماده 63 قانون آیین دادرسی مدنی بـه اعتراض وی از طریق جلب کارشناس رسیدگی کرد. ولی از لحاظ هزینه دادرسی ملاک قیمـت منطقهای ملک است.


مطالب مرتبط

ابطال مزایده درصورت اعتراض ثالث و محکوم علیه امکان پذیر است - وکیل ابطاال مزایده شخص ثالث

اگر اموال بدهکار در مزایده به فروش نرسد چه خواهد شد ؟