مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران چیست ؟

مجازات-سرک-کشیدن-به-تلفن-همراه-دیگران-چیست-؟

اگر کسی در تلفن همراه شخص دیگری سرک بکشد و فضولی کند باید مجازات قانونی را طی کند


اگر کسی در تلفن همراه شخص دیگری سرک بکشد و فضولی کند باید مجازات قانونی را طی کند.

مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران چیست؟، در ماده یک قانون جرایم رایانه­‌ای درباره فضولی کردن در تلفن همراه دیگران توضیحاتی بیان شده است.

مطابق با این ماده قانونی هر‌ شخص به‌ طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه­‌های رایانه­‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده‌اند، دسترسی یابد به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.

قانونگذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای، مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایطی مستحق جرم می­‌داند و در صورت وقوع چنین شرایطی فرد خاطی مجرم است.

اگر دسترسی بدون اجازه شخص باشد، تخلف رخ داده است. بر اساس این شرط در مواردی‌ که خود شخص اجازه مشاهده دهد، جرمی رخ نمی‌دهد، اما در غیر این صورت فرد مجازات می‌شود.

حال اگر تلفن همراه دارای تدابیر امنیتی باشد و فردی بدون اجازه وارد آن شود، او مجرم است و اگر تلفن همراه یا رایانه شخصی دارای رمز عبور باشد و مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی به اطلاعات دسترسی یابد، مجرم شناخته خواهد شد.

گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از روش‌های مختلفی صورت گیرد، چه به‌ صورت فنی و با استفاده از نرم­‌افزار، چه به‌ صورت غیر فنی مثل فریب‌ دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که باز هم جرم رخ داده است.

بر اساس قانون اگر فردی از تدابیر امنیتی عبور کند و وارد سیستم‌های شخصی رایانه‌ای فرد شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات است.
 

منبع : باشگاه خبرنگاران