آیین نامه تسویه قروض تنزیلی زارعین

آیین-نامه-تسویه-قروض-تنزیلی-زارعین

آیین نامه تسویه قروض تنزیلی زارعین مصوب جلسه مورخ 6 مهر 1353 هیات وزیران روزنامه رسمی شماره 8669 مورخ 1353 7 18 شماره 43994



آیین نامه تسویه قروض تنزیلی زارعین

مصوب جلسه مورخ 6 مهر 1353 هیات وزیران

روزنامه رسمی شماره 8669 مورخ 1353/7/18

شماره 43994

ماده 1- قروض تنزیلی زارعینی که بموجب قوانین و مقررات اصلاحات ارضی مالک نسق زراعتی خود شناخته میشوند در صورتیکه تاریخ ایجاد بدهی قبل از پایان اسفند ماه 1352 باشد اعم از اصل و بهره و خسارت بترتیب مقرر در این آئین نامه تشخیص و تسویه میگردد.
تبصره- منظور از قروض تنزیلی مذکور در این ماده وامها و اعتبارات دریافتی زارعین و اشخاص حقیقی یا حقوقی (باستثنای بانکها و مؤسسات دولتی و شرکتهای تعاونی) است که وسیله هیئت مذکور در این آئین نامه بعنوان قروض تنزیلی تسخیص داده شود.
ماده 2- اجرای این آئین نامه وسیله وزارت تعاون و امور روستاها در دو نوبت بفاصله پانزده روز از طریق جراید یا رادیو و یا سایر وسایل معمول و مناسب محل باطلاع عموم خواهد رسید. کلیه طلبکاران یا بدهکارانی که طلب یا بدهی آنان مشمول مقررات ماده یک باشد میتوانند ظرف سه ماه از تاریخ انتشار دومین آگهی در روزنامه کثیر الانتشار تهران نمونه های مخصوصی را که وسیله وزارت تعاون و امور روستاها تهیه و در مراکز شرکتهای تعاونی روستائی و شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی تولید روستائی و ادارات تعاون و امور روستاهای شهرستان و شعب بانک تعاون کشاورزی ایران در اختیار متقاضیان گذارده میشود تکمیل و به ضمیمه فتوکپی یا رونوشت مصدق اسناد و مدارک خود در قبال اخذ رسید کتبی به اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط تسلیم و تقاضای رسیدگی نمایند.
تبصره 1- رونوشت اسنادی که بضمیمه نمونه های مذکور تسلیم میشود باید بوسیله ژاندارمری یا بخشداری محل یا سایر مراجع قانونی مصدق شده باشد
تبصره 2- مدارک و اسناد مشمول این آئین نامه که در مهلت مقرر در ماده فوق به ادارات تعاون و امور روستاها تسلیم نشود در هیئتهای مقرر در این آئین نامه قابل رسیدگی نیست.
ماده 3- به تقاضاهای واصله در مناطق مختلف کشور با توجه به میزان اعتبار مصوب به تشخیص وزارت تعاون و امور روستاها تدریجا" رسیدگی خواهند شد و تاریخ شروع برسیدگی بترتیب مقرر در ماده 2 باطلاع طلبکاران منطقه مورد عمل خواهد رسید و طلبکاران با وجود تسلیم درخواست رسیدگی در هر صورت حق خواهند داشت که با انصراف از تقاضای خود برای وصول طلب بمراجع ذیربط مراجعه نمایند.
ماده 4- در مناطقی که رسیدگی بتقاضای طلبکاران طبق ماده 3 آگهی شده است تقاضاهای مربوط به آن منطقه وسیله اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط در هیئت پنج نفری که در روستای مرکز شرکت تعاونی روستائی یا شرکت سهامی زراعی یا شرکت تعاونی تولید روستائی که بدهکار در حوزه عمل آن شرکت سکونت دارد مطرح خواهد شد. هیئت مذکور از یکنفر نماینده بانتخاب وزارت تعاون و امور روستاها – رئیس خانه انصاف دهبان قریه محل سکونت زارع بدهکار – رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستائی یا شرکت سهامی زراعی یا شرکت تعاونی تولید روستائی و یکنفر معتمد محل به پیشنهاد اداره تعاون و امور روستاها و تصویب شورای شهرستان تشکیل خواهد شد. هیئت پس از رسیدگی بمفاد اسناد و مدارک و ملاحظه اصل سند آنها و تحقیق از مدیون و همچنین مطلعین محلی و بررسی اوضاع و احوال و وضع داد و ستد طرفین در صورتیکه نوع بدهی را مشمول این آئین نامه بداند بر حسب مورد میزان بدهی واقعی قابل پرداخت بدهکار را تعیین یا درخواست بستانکار را مردود اعلام میکند و نظر خود را به اداره تعاون و امور روستای شهرستان مربوط اطلاع میدهد و در صورت تأیید اداره مزبور طبق مقررات این آئین نامه قابل اجرا خواهد بود. هیئت با حضور چهار نفر از اعضاء به رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه در هر مورد با رأی موافق چهار عضو معتبر خواهد بود.
تبصره 1- در هر مورد که یکی از افراد مندرج در این ماده برای عضویت درهیئت وجود نداشته باشد و یا یکنفر دو یا چند سمت داشته باشد اداره تعاون و امور روستاها به تشخیص فرد یا افراد دیگری را از بین معتمدین محل انتخاب و به شورای شهرستان پیشنهاد مینماید در صورت تأیید شورا آن شخص عضویت هیئت پنج نفری را دارا میشود.
تبصره 2- میزان بدهی واقعی قابل محاسبه عبارتست از اصل مبلغ یا بهای مالی که به تشخیص هیئت بدهکار از طلبکار دریافت داشته است بعلاوه حداکثر دوازده درصد بهره ساده از تاریخ تعلق بهره تا تاریخ رسیدگی هیئت چنانچه بدهکار بعنوان بهره یا خسارات زائد بر دوازده درصد بهره ساده در سال وجهی یا مالی به طلب داده باشد حداکثر تا میزان اصل بدهی بابت اصل احتساب خواهد شد.
تبصره 3- در مواردیکه تصمیم هیئت مورد تأیید اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط واقع نشود پرونده امر با توضیحات و دلایل لازم برای تجدید رسیدگی به هیئت اعاده میگردد. در اینصورت هیئت با حضور دو نفر معتمد محلی دیگر که از طرف اداره فوق الذکر انتخاب و بتأیید انجمن شهرستان خواهد رسید بموضوع رسیدگی و نظر نهائی خود را اعلام میدارد و این نظر طبق مقررات این آئین نامه اجرا خواهد شد. هیئت با حضور شش نفر رسمیت میباشد و تصمیمات متخذه حداقل با پنج رأی معتبر خواهد بود.
ماده 5- در مواردی که هیئت نوع بدهی را مشمول این آئین نامه نداند نظر خود را به اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط اعلام مینماید.
ماده 6- اسناد قابل قبول هیئت عبارتست از اسناد رسمی یا اسناد الزام آور دیگری که اصالت آن از نظر تاریخ ایجاد دین و اشتغال ذمه بدهکار برای هیئت محرز شود.
ماده 7- پس از تعیین میزان بدهی قطعی قابل پرداخت توسط هیئت مذکور در ماده 3 مبلغ بدهی از طریق اداره تعاون و امور روستاهای مربوط ببانک تعاون کشاورزی ایران اعلام میشود و بانک مزبور بترتیب زیر عمل مینماید:
1- در صورتیکه بدهکار عضو شرکت تعاونی روستائی یا شرکت سهامی زراعی یا شرکت تعاونی تولید روستائی باشد بانک مبلغ بدهی را در وجه شرکت مربوط پرداخت و در مقابل سند وام از شرکت دریافت میدارد. شرکت پس از دریافت سند وام از بدهکار مبلغ دریافتی را به بستانکار پرداخت خواهد کرد.
2- در صورتیکه بدهکار عضو شرکتهای مذکور نباشد بانک تعاون کشاورزی ایران پس از تنظیم سند با بدهکار نسبت بپرداخت مبلغ بدهی به بستانکار اقدام خواهد کرد.
تبصره- مدت وام ده سال از تاریخ تنظیم سند وام باقساط مساوی و بهره آن از قرار سالانه پنج درصد بدون احتساب کارمزد خواهد بود و چنانچه وصول وام از طریق شرکتهای تعاونی روستائی یا شرکتهای سهامی زراعی یا شرکتهای تعاونی روستائی صورت گیرد میزان سه درصد از بهره مزبور بشرکت وصول کننده تعلق خواهد گرفت.
ماده 8- مراجعه نکردن طلبکار به هیئت مذکور در این آئین نامه یا در صورتی که تصمیم هیئت مورد قبول او نباشد مانع مراجعه بستانکار بمراجع قانونی نخواهد بودش


مطالب مرتبط

محاکمه ویدئوکنفرانسی یک متهم از فاصله هزار کیلومتری از دادگاه

آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

رای دیوان در مورد دریافت هزینه آماده سازی معابر ناشی از تفکیک از ساختمان ها

بورس املاک و مستغلات راه اندازی می شود، فروش متری مسکن