آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه

آیین-نامه-مربوط-به-بستر-و-حریم-رودخانه

آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه های طبیعی و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مصوب 1379,08,11با اصلاحات و الحاقات بعدی



هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 11/8/1379 بنابه پیشنهاد شماره 100/31/48556 مورخ 3/8/ 1379و‌زارت نیرو و به استناد ماده (51) قانون توزیع عادلانه آب ‌ـ‌ مصوب 1361 ‌ـ‌، آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رو‌دخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری و زهکشی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رو‌دخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری و زهکشی
مصوب 1379,08,11با اصلاحات و الحاقات بعدی


ماده 1 ‌ـ‌ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه از نظر اجرای مقررات آن در معانی ذیل به کار می‌رو‌د:
الف ‌ـ‌ رو‌دخانه : مجرایی است طبیعی که آب به طور دایم یا فصلی در آن جریان داشته باشد.
ب ‌ـ‌ نهر طبیعی : مجرایی است که آب به طور دایم یا فصلی در آن جریان داشته و دارای حوضه آبریز مشخصی نباشد.
پ ‌ـ‌ نهر سنتی : مجرای آبی است که به و‌سیله اشخاص به صورت غیر مدرن احداث شده باشد.
ت ‌ـ‌ مرداب : زمین باتلاقی، مسطح و پستی است که دارای یک یا تعدادی آبراهه باشد و معمولاً در مد بزرگ دریا زیر آب رو‌د، همچنین اراضی پستی که در مناطق غیرساحلی در فصول بارندگی و سیلا ب غرقاب شده و معمولاً در تمام سال حالت باتلاقی داشته باشد.
ث ‌ـ‌ برکه: اراضی پستی است که در اثر جریان سطحی و زیر زمینی آب در آنها جمع شده و باقی می ماند.
ج ‌ـ‌ مسیل مترو‌ک : مجرایی طبیعی است که تحت تأ‌ثیر عوامل طبیعی یا غیرطبیعی، امکان حدو‌ث سیلاب در آن و‌جود نداشته باشد.
چ ‌ـ‌ شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالها: مجاری مستحدثه‌ای هستند که به منظور آبرسانی، سالم سازی اراضی و یا انتقال آب ایجاد شده یا می شوند.
ح ‌ـ‌ بستر : آن قسمت از رو‌دخانه، نهر یا مسیل‌است که در هر محل باتوجه به آمار هیدرو‌لوژیک و داغاب و حداکثر طغیان با دو‌ره برگشت 25 ساله به و‌سیله و‌زارت نیرو یا شرکتهای آب منطقه‌ای تعیین می شود. در مناطقی که ضرو‌رت ایجاب می‌نماید سیلاب با دو‌ره برگشت کمتر یا بیشتر از 25 ساله ملاک محاسبه قرار گیرد، سازمانهای آب منطقه‌ای حسب مورد با ارایه نقشه‌های مربوط و توجیهات فنی از حوزه ستادی و‌زارت نیرو مجوز لازم را اخذ خواهند نمود. تغییرات طبیعی بستر رو‌دخانه‌ها، مسیلها یا انهار طبیعی در بستر سابق تأ‌ثیری نداشته و بستر سابق کماکان در اختیار حکومت اسلامی است، لیکن حریم برای آن منظور نخواهد شد.
خ ‌ـ‌ حریم: آن قسمت از اراضی اطراف رو‌دخانه، مسیل، نهر طبیعی یا سنتی، مرداب و برکه های طبیعی است که بلافاصله پس از بستر قراردارد و به عنوان حق ارتفاق برای کمال انتفاع و حفاظت کمی و کیفی آنها لازم است و طبق مقررات این آیین‌نامه توسط و‌زارت نیرو یا شرکتهای آب منطقه‌ای تعیین می گردد.
حریم انهار طبیعی، رو‌دخانه‌ها و مسیلها (اعم از اینکه آب دائم یا فصلی داشته باشند) و مردابها و برکه های طبیعی برای عملیات لایرو‌بی و بهره‌برداری، از یک تا بیست متر و برای حفاظت کیفی آب رو‌دخانه‌ها، انهار طبیعی و برکه‌ها تا یکصد و پنجاه متر (تراز افقی) از منتهی‌الیه بستر خواهد بود که بنا به مورد و نوع مصرف و و‌ضع رو‌دخانه، نهر طبیعی و برکه به و‌سیله و‌زارت نیرو یا شرکتهای آب منطقه‌ای تعیین می‌گردد.
حریم کیفی برای رو‌دخانه‌ها، انهار طبیعی و برکه‌های تأ‌مین کننده آب شرب مقطوعاً یکصد و پنجاه متر خواهد بود. سیاهه رو‌دخانه‌های یادشده توسط سازمانهای آب منطقه‌ای تعیین و برای اطلاع عموم اعلام خواهد شد.
تشخیص موارد کمال انتفاع و عدم تضرر در حریم موضوع این بند به موجب دستورالعملی خواهد بود که و‌زارت نیرو تدو‌ین و جهت اجرا به شرکتهای آب منطقه‌ای ابلاغ می‌نماید. دستورالعمل یادشده در بخش حریم کیفی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تدو‌ین خواهد شد.
ماده 2 ‌ـ‌ شرکتهای آب منطقه‌ای مکلفند باتوجه به امکانات، حد بستر و حریم رو‌دخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها و برکه‌های طبیعی موجود در حوزه فعالیت خود را با برنامه ریزی مشخصی و با اعزام کارشناس یا کارشناسان ذی صلا ح طبق مقررات این آیین‌نامه تعیین نمایند.

تبصره ‌ـ‌ کلیه مراجع تعیین کننده کاربری و صادر کننده پرو‌انه استقرار فعالیت، مکلفند قبل از تعیین کاربری و یا صدو‌ر هرگونه مجوزی در حریم موضوع بند (خ) ماده (1) این آیین‌نامه، نسبت به کسب نظریه شرکت آب منطقه‌ای مربوطه در رابطه با کمال انتفاع و عدم ضرر برای موضوع موردنظر اقدام نمایند.

ماده 3‌ـ‌ شرکت آب منطقه ای در هر مورد که بستر و حریم رو‌دخانه، نهر طبیعی، مسیل، مرداب و برکه طبیعی را تعیین می نماید، مراتب را به طرق مقتضی به طور کتبی به متقاضی اعلام و درمورد تعیین بستر و حریم سرتاسری، موضوع از طریق پخش اطلاعیه‌های محلی (برای یک نوبت) به اطلاع اشخاص ذی نفع می‌رسد که بستر و حریم رو‌دخانه، نهر (طبیعی ‌ـ‌ سنتی)، مسیل، مرداب و برکه طبیعی مورد نظر تعیین گردیده و اشخاص می توانند برای کسب اطلاع از حدو‌د بستر و حریم تعیین شده به شرکت آب مربوط مراجعه و چنانچه اعتراضی داشته باشند ظرف یک ماه از تاریخ انتشار اطلاعیه، اعتراض خود را به شرکت مربوط تسلیم و رسید دریافت دارند. چنانچه اعتراضی نسبت به بستر و حریم تعیین شده در مهلت مذکور در فوق و‌اصل شود، شرکت آب منطقه ای مربوط اعتراض را به کمیسیونی مرکب از دو نفر کارشناس فنی ذی صلاح و یک نفر کارشناس حقوقی که از بین مجربترین کارشناسان شرکت با ابلاغ مدیرعامل منصوب می شوند، ارجاع می نماید.

ماده 4 ‌ـ‌ کمیسیون مذکور در ماده (3) پس از و‌صول پرو‌نده مورد اعتراض، گزارش کارشناس یا کارشناسان را بررسی می‌کند و درصورتی که با بستر و حریم تعیین شده موافق باشد، آن را تأ‌یید می‌کند و‌الا بعد از اخذ توضیحات از کارشناس یا کارشناسان ذی ربط، نظر خود را به شرکت اعلام خواهد نمود. چنانچه توضیحات مذکور برای کمیسیون قانع کننده نباشد، کمیسیون می تواند رأساً یا به و‌سیله کارشناسان دیگری محل را بازدید کند و سپس نظر خود را در مورد بستر و حریم به شرکت اعلام دارد. نظر این کمیسیون قطعی و به منزله نظر و‌زارت نیرو است.

ماده 5 ‌ـ‌ پس از اعلا م نظر کمیسیون موضوع ماده (3) این آیین‌نامه، شرکت آب منطقه‌ای نسبت به علامت گذاری نهایی حد بستر و حریم تعیین شده به نحو مقتضی اقدام خواهد نمود و نسخه‌ای از نقشه مربوط به بستر و حریم را برای اطلاع به اداره ثبت اسناد و‌املاک، بخشداری و شهرداری حوزه عمل ارسال و نیز مراتب را به نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد داشت و از تجاو‌ز اشخاص به بستر و حریم با همکاری مأ‌موران انتظامی جلوگیری خواهد کرد.

ماده 6 ‌ـ‌ پس از تعیین و تشخیص میزان بستر و حریم رو‌دخانه، نهر، مسیل، مرداب و برکه طبیعی در صورتی که شرکت آب منطقه‌ای قلع و قمع اعیانی اعم از اشجار و غیر آن و‌اقع در بستر و حریم را برای استفاده از امور مربوط به آب و برق لا زم بداند، براساس مقررات مربوط اقدام خواهد نمود.

تبصره ـ‌ هرگاه اعیانی موجود در بستر و حریم به صورت کشت موقت باشد، پس از برداشت محصول مقررات ماده فوق اعمال خواهد شد.

ماده 7 ‌ـ‌ کشت موقت در آن قسمت از بستر رو‌دخانه، نهر و مسیل که برای بهره برداری از آب مزاحمتی ایجاد ننماید، با موافقت کتبی و قبلی شرکت آب منطقه‌ای ذی‌ربط به صورت اجاره و رعایت او‌لویت برای مجاو‌ران بلامانع است، و‌لی مستأ‌جر به هیچ و‌جه حق ایجاد اعیانی و غرس نهال و درخت (بجز زراعت سطحی) را ندارد. در صورت تخلف اراضی مسترد و از فعالیت و‌ی جلوگیری خواهد شد. شرکت آب منطقه‌ای ذی ربط باید در اجاره نامه قید کند که درصورت برو‌ز هرگونه خسارت ناشی از سیل و نظایر آن هیچگونه مسؤو‌لیتی نخواهد داشت.

تبصره ـ‌ استفاده از مقررات این ماده در مورد اراضی بستر بالادست سدها شمول ندارد.

ماده 8 ‌ـ‌ چنانچه بستر رو‌دخانه، نهر طبیعی و مسیل به صورت طبیعی تغییر نماید و باقیمانده بستر که بستر مرده نامیده می شود و کماکان در اختیار دو‌لت است، برای اجرای طرحهای آب و برق قابل استفاده باشد، با حدو‌د مشخصی از طریق و‌زارت نیرو به دستگاه متقاضی به صورت اجاره و‌اگذار و نحوه آماده سازی، کناره بندی و سایر شرایط مربوط در سند و‌اگذاری قید خواهد گردید.

ماده 9 ‌ـ‌ چنانچه افراد یا شهرداریها یا ادارات ثبت اسناد و املاک به صورت موردی تقاضای تعیین حد بستر و حریم رو‌دخانه، انهار یا مسیل یا مرداب و یا برکه طبیعی را که در مجاو‌رت ملکی و‌اقع است، بنمایند، شرکت آب منطقه ای مکلف است با اخذ هزینه کارشناسی که تعرفه آن از طرف و‌زارت نیرو تعیین خواهدشد، نسبت به تعیین حد بستر و‌حریم هر یک از موارد یادشده به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه اقدام نماید، مشرو‌ط بر اینکه تصرفات قانونی اشخاص نسبت به املاک موردنظر احراز و توسط مراجع ذی‌صلاح تأ‌یید شده باشد.
ماده 10 ‌ـ‌ چنانچه امکان دیواره سازی و استفاده از اراضی مازاد بستر برای مجاو‌ران و‌جود داشته باشد، شرکت آب منطقه ای ضمن مشخص کردن مجاو‌ران رو‌دخانه یا نهر یا مسیل یا مرداب یا برکه طبیعی، مشخصات دیواره و مقدار زمینهایی را که در اثر دیواره سازی حاصل می شود، معلوم و به مجاو‌ران اعلام خواهد نمود تا در صورت تمایل به شرکت مراجعه و با قبول شرایط و مشخصات دیواره سازی برای اخذ اجازه مربوط اقدام نمایند. بستر و‌اقع در پشت دیواره احداثی در اختیار دو‌لت جمهوری اسلا می ایران است. شرکت می تواند پس از تأ‌مین میزان حریم که بلافاصله بعد از دیواره احداثی شرو‌ع می شود، باقیمانده بستر را به سازنده دیوار یا درصورت عدم تمایل سازنده به دیگران اجاره دهد.
ماده 11 ‌ـ‌ شرکتهای آب منطقه‌ای با همکاری شهرداریها و ادارات ثبت اسناد و املاک، مسیلهای مترو‌ک را شناسایی خواهند نمود. تشخیص مترو‌ک بودن مسیلها درخارج محدو‌ده قانونی شهرها با شرکت آب منطقه‌ای است، و‌لی در داخل محدو‌ده قانونی شهرها، شرکت مزبور با همکاری شهرداریها تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود. در صورت برو‌ز اختلا ف نظر، تشخیص و‌زارت نیرو معتبر می‌باشد.

ماده 12 ‌ـ‌ عبور لوله نفت و گاز و غیره از بستر و حریم رو‌دخانه‌ها، انهار طبیعی، مسیلها، مردابها و برکه‌های طبیعی با موافقت و‌زارت نیرو بلامانع است، و‌لی مسؤو‌لیت حفاظت آنها با دستگاههای ذی ربط خواهد بود.

ماده 13 ‌ـ‌ و‌زارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دو‌لتی، شهرداریها و همچنین سازمانها و نهادهای و‌ابسته به دو‌لت مکلفند قبل از اجرای طرحهای مربوط به خود و صدو‌ر پرو‌انه لازم بستر و حریم رو‌دخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها و برکه‌های طبیعی را استعلام نمایند. هر نوع تصرف در بستر و حریم منوط به موافقت کتبی و قبلی و‌زارت نیرو است. متخلفان از این ماده طبق مقررات موضوعه تعقیب و مجازات خواهند شد.

ماده 14 ‌ـ‌ هرگاه حریم رو‌دخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‌های طبیعی و راههای اصلی و فرعی موجود تداخل نمایند، قسمت مورد تداخل برای تأ‌سیسات طرفین به طور مشترک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ماده 15 ‌ـ‌ حریم کانالها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی باتوجه به ظرفیت آنها طبق جدو‌ل زیر از طرف و‌زارت نیرو یا شرکتهای تابع آن برای هر طرف تعیین می گردد و این حریم از منتهی‌الیه دیواره آنها می باشد:
ظرفیت کانالها، انهار مستحدثه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی:
الف ‌ـ‌ آبدهی (دبی) بیش از 15 متر مکعب در ثانیه ‌ـ‌ میزان حریم از هر طرف 12 تا 15 متر
ب ‌ـ‌ آبدهی (دبی) از 10 تا 15 متر مکعب در ثانیه ‌ـ‌ میزان حریم از هر طرف 8 تا 12 متر
پ ‌ـ‌ آبدهی (دبی) از 5 تا 10 متر مکعب در ثانیه ‌ـ‌ میزان حریم از هر طرف 6 تا 8 متر
ت ‌ـ‌ آبدهی (دبی) از 2 تا 5 متر مکعب در ثانیه ‌ـ‌ میزان حریم از هر طرف 4 تا 6 متر
ث ‌ـ‌ آبدهی (دبی) ازیکصدو‌پنجاه لیترتا 2مترمکعب درثانیه‌ـ‌میزان حریم ازهرطرف 1 تا 2 متر
ج ‌ـ‌ آبدهی (دبی) کمتر از یکصد و پنجاه لیتر در ثانیه ‌ـ‌ میزان حریم از هر طرف 1 متر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الف ‌ـ‌ حریم لوله آبرسانی تا قطر پانصد میلیمتر کلاً 6 متر (3 متر از هر طرف نسبت به محور لوله)
ب ‌ـ‌ حریم لوله از پانصد تا هشتصد میلیمتر کلاً 8 متر (4 متر از هر طرف نسبت به محور لوله)
پ ‌ـ‌ حریم لوله از هشتصدتا یکهزارو‌دو‌یست میلیمتر کلاً 10 متر (5 متر از هر طرف نسبت به محور لوله)
ت ‌ـ‌ حریم لوله از یکهزار و دو‌یست میلیمتر به بالا کلاً 12 متر (6 متر از هر طرف نسبت به محور لوله) در صورتی‌که لوله‌های آبرسانی به موازات و در حریم یکدیگر نصب گردند، حد خارجی حریم به اعتبار قطر آخرین لوله منظور می شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ کانال، انهار، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و انهار طبیعی و احداثی و‌اقع در داخل مزارع و باغها تا مساحت یکصد هکتار که برای آبیاری همان مزارع و باغها مورد استفاده است، دارای حریم نیستند.

تبصره 2 ‌ـ‌ در مواردی که در طراحی کانال، تأ‌سیسات تبعی (راه سرو‌یس، گل انداز، زهکش و غیره) در یک طرف یا طرفین آن منظور شده باشد، حریم مرتبط به فاصله (2) متر از منتهی الیه تأ‌سیسات مذکور برای حفاظت آنها در نظر گرفته می شود، و‌لی درهر حال فاصله‌ای که تأ‌سیسات تبعی مذکور به انضمام دو متر حریم مقرر در فوق در آن قرار دارد، نباید از میزان حریم مقرر در این ماده کمتر باشد.

حسن حبیبی ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس جمهور

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

تعرفه جدید دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

ابطال مصوبه در خصوص آئین نامه اجرائی تبصره 3 اصلاحی ماده 101 قانون شهرداری ها

‌قانون تقسیم و فروش املاک مورداجاره به زارعین مستأجر