اساسنامه سازمان امور اراضی

اساسنامه-سازمان-امور-اراضی

اساسنامه سازمان امور اراضی مصوب 1375,11,07


اساسنامه سازمان امور اراضی مصوب 1375,11,07

هیأت وزیران در جلسه مورخ 7/11/1375 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 9811 /د /1 مورخ 27/10/1374 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره های (3) و(4) ماده واحده قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ـ مصوب 1369 ـ اساسنامه سازمان امور اراضی را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ سازمان امور اراضی که در این اساسنامه سازمان نامیده می شود، مؤسسه دولتی وابسته به وزارت کشاورزی است که به منظور انتظام بخشیدن به اجرای قوانین و مقررات مربوط به امور زمین در محدوده وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی ، ستاد مرکزی واگذاری زمین و هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین از ادغام تشکیلات اجرایی سازمان اصلاحات اراضی ، ستاد مرکزی واگذاری زمین و هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین تشکیل می شود.
تبصره 1 ـ کلیه وظایف و اختیارات اجرایی ناشی از قوانین و مقررات ناظر بر دستگاههای یاد شده ، همچنین کلیه اعتبارات ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، اموال ، داراییها و تعهدات آنها در مرکز به سازمان و در استانها با نظر وزیر کشاورزی به سازمانهای کشاورزی استانها منتقل می شود.
تبصره 2 ـ ستاد مرکزی واگذاری زمین و هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین با حفظ اختیارات و مسؤولیتهای قانونی خود به عنوان مراجع سیاستگزاری و تصمیم گیری در امور واگذاری زمین ، در حدود قوانین و مقررات و در چهارچوب سازمان جدید نسبت به انجام مسؤولیتهای و فعالیتهای مربوط اقدام و فقط تشکیلات و امور اجرایی آن در سازمان متمرکز می شود. سازمان از نظر تشکیلاتی و اجرایی موظف به ارایه خدمات لازم به ستاد و هیأتهای یاد شده است .
ماده 2 ـ مرکز سازمان در تهران است و واحدهای خارج از مرکز آن ضمن حفظ ارتباط تخصصی با سازمان، زیر نظر سازمانهای کشاورزی استان انجام وظیفه می کنند.
ماده 3 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری است و برابر قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه فعالیت می کند.
ماده 4 ـ رییس سازمان نماینده تام الاختیار وزارت کشاورزی در ستاد مرکزی واگذاری زمین است .
فصل دوم ـ هدف و وظایف اساسی
ماده 5 ـ هدف سازمان عبارت از برنامه ریزی و تعیین خط مشی در حدود وظایف سازمان و انجام وظایف محول شده در خصوص کلیه اراضی غیر شهری مشمول حوزه فعالیت و اختیارات وزارت کشاورزی در سطح کشور است .
ماده 6 - وظایف اساسی سازمان در حدود وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی عبارتست از :
الف ـ انجام کلیه وظایف ، اقدامات و تکالیف قانونی مرتبط با هدف سازمان توسط مراجع ذی صلاح بر عهده وزارت کشاورزی یا سازمان گذاشته شده یا می شود.
ب ـ انجام اقدامات لازم به منظور حفظ حقوق دولت در هر یک از انواع اراضی مشمول قوانین مربوط به حوزه وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی .
ج ـ تهیه و تدوین مقدمات لازم برای تثبیت مالکیتهای شرعی و قانونی ، حفظ یکپارچکی اراضی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی با رعایت حقوق متقابل مردم و دولت .
د ـ اجرای قوانین و مقررات مربوط به اصلاحات ارزی و رفع اشتباهات ناشی از واگذاری و حل اختلاف موجود در این زمینه .
هـ ـ مطالعه و جمع آوری اطلاعات مربوط به اراضی کشاورزی کشور و تهیه و تنظیم شناسنامه برای این قبیل اراضی .
و ـ کمک به توسعه سطح زیر کشت از طریق تملک و واگذاری اراضی مشمول قوانین مربوط به وظایف سازمان .
ز ـ ایجاد فرصتهای شغلی برای روستاییان بی زمین و کم زمین از طریق واگذاری زمین .
ح - ایجاد فرصتهای مناسب برای تحصیل کردگان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف کشاورزی از طریق واگذاری زمین .
ط ـ واگذاری زمین برای طرحهای زراعی ، باغبانی و نظایر آنها.
فصل سوم ـ وظایف و اختیارات رییس سازمان
ماده 7 ـ رییس سازمان توسط وزیر کشاورزی منصوب می شود و دارای وظایف و اختیارات زیر است :
الف ـ ابلاغ مصوبات ستاد مرکزی واگذاری زمین به مراجع ذی ربط و نظارت بر اجرای دقیق آنها. در صورت عدم ابلاغ مصوبات ظرف ده روز توسط رییس سازمان ، دبیر ستاد مرکزی واگذاری زمین مصوبات را راساً به مراجع مربوط ابلاغ می کند.
ب ـ نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به امور زمین در چهارچوب اهداف و وظایف تعیین شده .
ج ـ تأیید برنامه های سازمان و پیشنهاد آنها به مراجع ذی صلاح برای تصویب .
د ـ تأیید بودجه سازمان و پیشنهاد آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب .
هـ ـ انتخاب نمایندگان وزارت کشاورزی در هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین و صدور احکام مربوط در صورت تفویض وزیر کشاورزی .
و ـ نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها ، ضوابط و مقررات مالی ، اداری و استخدامی ، اعمال هماهنگیهای لازم برای واگذاری اراضی با توجه به قوانین و مقررات ذی ربط.
ح ـ استیفای منافع و دفاع از حقوق سازمان در دادگاهها و مراجع صالح قضایی و قانونی ، اصالتاً یا توسط وکیل با حق توکیل غیر در چهارچوب اختیارات تفویض شده .
ط ـ امضای قراردادها، چکها و اسناد تعهد آور سازمان با رعایت مقررات مربوط.
ی ـ عزل و نصب کارکنان ، معاونان و مدیران سازمان .
ک ـ انجام سایر وظایف و امور محول شده از سوی وزیر کشاورزی .
تبصره ـ رییس سازمان می تواند تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به معاونان یا مدیران سازمان واگذار کند.

فصل چهارم ـ سایر مقررات
ماده 8 ـ سازمان تابع مقررات اداری ، مالی ، تشکیلاتی و استخدامی وزارت کشاورزی ـ موضوع تصویبنامه شماره 946/ت 13 هـ مورخ 29/1/1371 ـ و اصلاحات بعدی آن است .
ماده 9 ـ کلیه مستخدمانی که در اجرای مصوبه شماره 2265 /د ش مورخ 19/11/1371 شورای عالی اداری به این سازمان منتقل می شوند تابع مقررات استخدامی این سازمان هستند و بر حسب تشکیلات مصوب که به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می رسد در پستهای سازمانی مناسب استقرار می یابند.

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385 با اصلاحات بعدی

دستورالعمل چگونگی دریافت تقاضا،تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی

قانون استخدام کشوری