آیین نامه اجرایی ماده 5 لایحه قانونی مالکیت و بهره برداری از اراضی واقع در آبخور سد

آیین-نامه-اجرایی-ماده-5-لایحه-قانونی-مالکیت-و-بهره-برداری-از-اراضی-واقع-در-آبخور-سد-

‌آیین‌نامه اجرایی ماده 5 لایحه قانونی مالکیت و بهره‌برداری از اراضی واقع در آبخور سد دز الغاء قراردادهای کشت و‌صنعت 1358 11 03


‌آیین‌نامه اجرایی ماده 5 لایحه قانونی مالکیت و بهره‌برداری از اراضی واقع در آبخور سد دز الغاء قراردادهای کشت و‌صنعت 1358.11.03

‌ماده 1 - وزارت کشاورزی و عمران روستایی عرصه خانه‌های مسکونی را که در اراضی خریداری دولت واقع در آبخور سد دز در خوزستان احداث‌شده است به افراد واجد شرایط تحت شرایطی که در این آیین‌نامه معین شده است واگذار خواهد نمود.

‌ماده 2 - به منظور واگذاری عرصه خانه‌های مذکور کمیته‌ای مرکب از دو نفر معتمد به انتخاب فرماندار دزفول، نماینده شورای کشاورزی شهرستان‌دزفول، نماینده دادسرای انقلاب اسلامی شهرستان دزفول، نماینده هیأت مسئول واگذاری اراضی مندرج در ماده 1 آیین‌نامه اجرایی ماده سه قانون‌مالکیت و بهره‌برداری از اراضی واقع در زیر سد دز و الغاء قراردادهای کشت و صنعت، نماینده اداره کشاورزی محل و نماینده شورای شهرک تشکیل‌می‌گردد. نظرات کمیته با اکثریت آراء معتبر است.

‌ماده 3 - اولویت افراد واجد شرایط برای دریافت عرصه خانه‌ها به ترتیب زیر تعیین می‌گردد:

1 - زارعین صاحب نسق که اراضی آنها در اجرای ماده 5 قانون اب و نحوه ملی‌شدن اراضی آبخور زیر سد دز در تملک دولت قرار گرفته است.

2 - خرده مالکین خودکار در اجرای ماده مذکور اراضی آنها به تملک دولت درآمده است.

3 - افرادی که اعیانی آنها در اجرای ماده مزبور تملیک شده باشد.

4 - سایر افرادی که در شهرکها ساکن هستند.

5 - افرادی که از این پس در شهرکها ساکن خواهند شد در صورت وجود زمین.

‌ماده 4 - مشمولین مندرج در ماه 3 بایستی شرایط زیر را دارا باشند:

‌الف - در شهرکهای ساخته شده از طرف دولت به آنها خانه واگذار شده باشد.

ب - کلیه بهای اعیانی خانه واگذار شده را قبلاً پرداخت نموده باشند.

ج - به هنگام انتقال عرصه، اعیانی عرصه مورد واگذاری را در تصرف و اختیار داشته باشد.

‌تبصره 1 - در صورتی که کلیه بهای اعیانی خانه‌ها از طرف افراد واجد شرایط دریافت عرصه پرداخت نشده باشد، می‌توان با تأیید کمیته مذکور در‌ماده 2 این آیین‌نامه باقیمانده بهای اعیانی را به اضافه بهای عرصه به طور یک جا نقداً دریافت و در صورتی که قادر به پرداخت نقدی نباشند به اقساط10 ساله از آنان دریافت نمود.

‌تبصره 2 - به افرادی که قبلاً برای خانه‌سازی در دهات منطقه مورد عمل این آیین‌نامه زمین واگذار شده است در شهرکها زمین برای خانه واگذار‌نخواهد شد.

‌ماده 5 - ارزش عرصه مورد واگذاری توسط کمیته مندرج در ماده 2 بر مبنای قیمت خرید تعیین و با رعایت ماده 4 و تبصره 1 آن از خریدار دریافت‌خواهد شد.

‌تبصره 1 - چنانچه ارزش عرصه توسط کمیته مذکور تقسیط گردد و بدهکاران در سررسید مقرر اقساط خود را تأدیه ننمایند به تأخیر تأدیه اقساط‌طبق مقررات جاری کشور زیان دیرکرد تعلق خواهد گرفت.

‌تبصره 2 - پرداخت کلیه هزینه‌های انتقال و مالیات و عوارض مربوط به زمین مورد معامله به عهده خریدار است و دولت هیچگونه هزینه‌ای را از‌این بابت تقبل نخواهد کرد.

‌ماده 6 - حدود عرصه خانه‌های مورد واگذاری بر اساس نقشه‌های موجود در شهرک می‌باشد که یک نسخه از آن پس از تأیید کمیته واگذاری عرصه‌خانه‌ها، برای تنظیم سند ثبتی انتقال، به اداره ثبت اسناد محل تسلیم خواهد شد.

‌ماده 7 - به افرادی که حائز شرایط دریافت عرصه بر طبق این آیین‌نامه نیستند ولی خانه در اختیار آنها قرار دارد و نیز کسانی که شرایط تعیین‌شده در‌ماده 4 در مورد آنها صدق نمی‌کند توسط کمیته به آنها ابلاغ خواهد شد تا در فرصتی که تعیین می‌شود شرایط این آیین‌نامه را احراز نمایند. بدیهی است‌چنانچه این افراد وضعیت خود را با شرایط مزبور مطابقت ندهند فقط محق به دریافت عین مبلغ تودیعی خود خواهند بود. در این صورت با تأیید کمیته‌مندرج در ماده 2 و صدور حکم از طریق مراجع ذیصلاح مکلف به تخلیه اعیانی خانه مورد بحث خواهند بود.

‌ماده 8 - عرصه خانه‌هایی که طبق مفاد این آیین‌نامه واگذار می‌شود قابل تفکیک و تقسیم نخواهد بود و این موضوع باید در اسناد انتقال قید شود.‌حقوق وراث قانونی صاحبان خانه‌های مذکور به شرط عدم تفکیک و تجزیه به قوت خود باقی است.
 

منبع : مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان

لایحه قانون اصلاح لایحه قانونی ترتیب رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به اراضی گنبد و دشت گرگان

قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت