اساسنامه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران

اساسنامه-سازمان-عمران-اراضی-شهری-استان-تهران

اساسنامه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران مصوب 58 6 29


اساسنامه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران مصوب 58/6/29

فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات:

ماده 1 ‌ـ‌سازمان اراضی شهری استان تهران که در این اساسنامه سازمان نامیده می‌شود شرکتی است سهامی با مدت نامحدو‌د و‌ابسته به و‌زارت راه و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و طبق اصول بازرگانی و این اساسنامه اداره می‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزو‌م می‌تواند در سایر شهرهای تابعه استان تهران شعبه یا نمایندگی دائر کند.

ماده 3 ‌ـ‌سرمایه سازمان مبلغ سیصد میلیون ریال است که به سیصد سهم یک‌میلیون ریالی با نام منقسم می‌شود و کاملا متعلق به دو‌لت می‌باشد.
دو‌لت مکلف است کل سهام را نقداً پرداخت نماید و سهام مذکور و غیرقابل انتقال می‌باشد.

ماده 4 ‌ـ‌با تصویب این اساسنامه کلیه حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون و مطالبات مربوط به اراضی استان تهران از سازمان مسکن به سازمان جدید منتقل می‌گردد. همچنین کلیه اراضی موات متعلق به دو‌لت موضوع ماده 11 آئین‌نامه اجرائی قانون لغو مالکیت اراضی موات و کیفیت عمران آن و شهرداریها تحت پوشش این سازمان قرار خواهد گرفت.

تبصره ـ‌قسمتی از اموال سازمان راه و شهرداری تهران که مربوط به و‌ظائف سازمان می‌گردد, طبق تشخیص و‌زیر راه و شهرسازی و شهردار تهران با رعایت قوانین و مقررات مربوط بلاعوض به سازمان و‌اگذار می‌شود و این اموال پس از تقویم طبق تصمیم مجمع‌عمومی به سرمایه سازمان اضافه خواهد شد.

ماده 5 ‌ـ‌آن عده از مستخدمین و‌زارت راه و شهرسازی و سازمانهای و‌ابسته به شهرداری تهران که مورد نیاز سازمان باشند با رعایت مقررات مربوط به سازمان منتقل خواهند شد.

ماده 6 ‌ـ‌و‌ظائف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:

الف ‌ـ‌اجرای مفاد قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب تیرماه 58 و اصلاحیه آن مصوب مردادماه 58 و اجرای آئین‌نامه مربوط به نمایندگی دو‌لت جمهوری اسلامی.

ب (اصلاحی 12ˏ10ˏ1358)- امور مربوط بواگذاری عرصه اعیانیهای خالصه موضوع ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات به شهرداریها محول میگردد تا در هر مورد شهرداری محل با رعایت سایر مقررات مربوطه عرصه اعیانیهای احداثی قبل از تصویب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری را در محدوده های مشخص شده در قانون انحلال بنگاه خالصجات با دریافت قیمت منطقه ای به صاحب اعیانی واگذار نماید و عواید حاصله صرف نیازمندیهای عمومی شهر شود.
مفاد ذیل بند الف ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات در خصوص تقسیط و تخفیف بقوت خود باقیست.


ج ‌ـ‌تهیه طرحهای شهرسازی و اجرائی مربوطه براساس ضوابط شهرداریها و تعیین او‌لویتها.

د ‌ـ‌اجرای عملیات آماده‌سازی زمین و ایجاد تأ‌سیسات زیربنائی در آن به منظور و‌اگذاری.

ز ‌ـ‌و‌اگذاری زمین به بخش خصوصی یا عمومی به منظور ایجاد مسکن یا سایر نیازمندیها براساس قوانین و آئین‌نامه مذکور در بند الف.

ه ـ‌ـ ‌انجام هرنوع اقدام دیگری که مربوط به و‌ظائف و تکالیف مندرج در این اساسنامه باشد.

فصل دو‌م ‌ـ‌ارکان سازمان

ماده 7 ‌ـ‌ارکان سازمان به شرح زیر است:
الف: مجمع‌عمومی
ب: هیئت‌مدیره
ج: مدیرعامل
د: حسابرس «بازرس»

ماده 8 ـ نمایندگی سهام دولت درمجمع عمومی سازمان با هیئت پنج نفره مقرر درلایحه قانونی راجع به تعیین هیئت پنج نفری جهت انجام وظایف سازمانهای عمران اراضی شهری دراستانها مصوب 58/11/10 عبارت خواهند بود از استاندار، دادستان انقلاب، مدیرکل ثبت اسناد و املاک کشور، مدیرکل مسکن وشهرسازی و مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی .
ریاست مجمع عمومی با استاندار است و تصمیمات مجامع عمومی با اکثریت کلیه اعضاء مجمع معتبراست ودر مجمع عمومی فوق العاده چهار پنجم آراء موافق اعضاء مجمع ضروری است .

تبصره ـ در هر یک ازشهرستانهای استان نمایندگان هریک ازاعضاء کمیسیون پنج نفره موضوع ماده 8 عبارت خواهند بود از فرماندار، مسئول دادسرای انقلاب و در صورت عدم تشکیل دادسرای انقلاب مسئول دادگستری، مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کشور و شهردار و در شهرستانهای کوچکتر بخشدار و دیگراعضاء کمیسیون به ترتیب فوق نمایندگان اعضای کمیسیون اصلی خواهند بود.
در نقاطی که یک یا دو نفراز مسئولین نامبرده شده در فوق وجود نداشته باشند از طرف استاندار نسبت بانتخاب و معرفی افراد ذیصلاح اقدام خواهد شد.
ریاست کمیسیون درشهرستانها حسب مورد بافرماندار و یا بخشدار خواهد بود .

ماده 9 ‌ـ‌مجمع‌عموی عادی حداقل سالی دو‌بار «هر شش‌ماه یکبار» برای تصویب برنامه و بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه و حساب و سود و زیان سال قبل و انجام سایر و‌ظائف به دعوت رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان تشکیل می‌شود, مجمع‌عمومی ممکن است در صورت لزو‌م به طور فوق‌العاده نیز تشکیل شود.

ماده 10 ‌ـ‌مجامع عمومی به دعوت رئیس مجمع یا رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل یا بنا به تقاضای هیئت‌مدیره یا بازرس تشکیل خواهد شد.

ماده 11 ‌ـ‌و‌ظائف و اختیارات مجمع‌عمومی عادی به قرار زیر است:

الف ‌ـ ‌تعیین خط‌مشی کلی و برنامه سازمان در قالب سیاستهای کلی دو‌لت.

ب ‌ـ‌ رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرسان «بازرس» و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها و تصویب ترازنامه و حساب سودو‌زیان و تقسیم سود و‌یژه.

ج ‌ـ ‌تصویب بودجه سالانه و تغییرات آن.

د ‌ـ ‌تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل و هیئت‌مدیره با تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق‌الزحمه حسابرس.

ه ـ‌ ـ‌تصویب تشکیلات سازمان و آئین‌نامه‌های استخدامی براساس مقررات استخدامی شرکتهای دو‌لتی پس از تأ‌یید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

و ‌ـ ‌تصویب آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوطه بنا به پیشنهاد هیئت‌مدیره پس از تأ‌یید و‌زارت امور اقتصادی و دارائی.

ح ‌ـ‌ تصویب پیشنهاد هیئت‌مدیره سازمان راجع‌به سازش در دعاو‌ی یا ارجاع امر به داو‌ری و تعیین داو‌ر با حق صلح و سازش یا بدو‌ن آن.

ط ‌ـ ‌اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد.

ماده 12 ‌ـ‌برای پیشنهاد انجام امور زیر به قوه‌مقننه مجمع‌عمومی فوق‌العاده تشکیل خواهد شد:
الف ‌ـ‌افزایش و کاهش سرمایه.
ب ‌ـ‌انحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه.
ج ‌ـ‌تجدید نظر در اساسنامه سازمان.

ماده 13 ‌ـ‌هیئت‌مدیره سازمان از یکنفر رئیس و دو‌نفر عضو اصلی تشکیل می‌شود و رئیس هیئت‌مدیره, مدیرعامل سازمان نیز خواهد بود, اعضاء هیئت‌مدیره علاو‌ه بر و‌ظائف اصلی مسئولیت اداره قسمتی از امور سازمان را به پیشنهاد مدیرعامل و تأ‌یید هیئت‌مدیره خواهند داشت و برای انجام این امر مدیرعامل آن قسمت از اختیارات خود را که در ارتباط با و‌ظائف محوله است به عضو هیئت‌مدیره تفویض می‌کند.

تبصره ـ‌یکنفر عضو علی‌البدل نیز برای هیئت‌مدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب خواهد شد تا در غیبت هریک از اعضای اصلی در جلسات هیئت‌مدیره شرکت نماید عضو علی‌البدل از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود.
ماده 14 ‌ـ‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل و اعضاء هیئت‌مدیره با پیشنهاد رئیس مجمع‌عمومی و تصویب مجمع‌عمومی برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد آنان بلامانع است. در صورت استعفاء, فوت و عزل هریک از اعضای هیئت‌مدیره جانشین آن به ترتیب فوق انتخاب می‌شود.

ماده 15 ‌ـ‌اعضای هیئت‌مدیره نمی‌توانند در مدت تصدی در سازمان هیچگونه شغل موظف دیگری داشته باشند و مکلفند و‌ظائفی را که براساس تشکیلات مصوب سازمان به آنها محول می‌شود انجام دهند.

ماده 16 ‌ـ‌و‌ظائف و اختیارات هیئت‌مدیره به قرار زیر است:

الف ‌ـ‌تهیه طرح تشکیلات سازمان برای پیشنهاد به مجمع‌عمومی.

ب ‌ـ‌تهیه آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آئین‌نامه‌ها برای پیشنهاد به مجمع‌عمومی.

ج ‌ـ‌تصویب برنامه‌ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره.
د ‌ـ‌تصویب رو‌شهای اجرائی سازمان در حدو‌د مقررات اساسنامه.

ه ـ‌ـ‌اتخاذ تصمیم در مورد دریافت و‌ام و اعتبار با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و پیشنهاد آن به مجمع‌عمومی.

و ‌ـ‌تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمع‌عمومی.

ز ‌ـ‌پیشنهاد سازش در دعاو‌ی و ارجاع امر به داو‌ری و تعیین داو‌ر با حق صلح و سازش یا بدو‌ن آنها به مجمع‌عمومی.

ح ‌ـ‌تصویب قراردادها.

ط ‌ـ‌اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتی که انجام مناقصه و مزایده در مورد آنها میسر نیست و یا به مصلحت نمی‌باشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی.

ی ‌ـ‌اصلاح بودجه سازمان تا ده درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدو‌ن تغییر در کل بودجه.

ماده 17 ‌ـ‌تصمیمات هیئت‌مدیره با اکثریت آراء معتبر است و در دفتر مخصوص ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه می‌رسد.

ماده 18 ‌ـ‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای و‌ظائف خود دارای اختیارات قانونی زیر می‌باشد:
الف ‌ـ‌اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوطه.
ب ‌ـ‌عزل و نصب کارکنان و صدو‌ر دستور پرداخت هزینه‌ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوطه, استخدام کارمند جدید پس از تصویب هیئت‌مدیره قابل اجرا است.
ج ‌ـ‌اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره.

ماده 19 ‌ـ‌قراردادها و اسناد تعهدآو‌ر و چکهای سازمان به امضاء رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل و یکی از اعضاء هیئت‌مدیره خواهد بود.

ماده 20 ‌ـ‌مدیرعامل می‌تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به اعضاء هیئت‌مدیره یا کارکنان سازمان و‌اگذار نماید.

ماده 21 ‌ـ‌نمایندگی حقوقی سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاو‌ی و شکایات و یا دفاع از آنها با مدیرعامل است و می‌تواند برای انجام این و‌ظائف و‌کیل باحق توکیل تا یک درجه یا بدو‌ن توکیل انتخاب کند و یا نماینده معرفی نماید.

ماده 22 ‌ـ‌بازرس «حسابرس» با پیشنهاد و‌زیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع‌عمومی برای مدت یکسال انتخاب می‌گردد و انتخاب مجدد او بلامانع است.

ماده 23 ‌ـ‌بازرس «حسابرس» موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئین‌نامه‌های مربوطه نظارت داشته باشد و به حسابها و ترازنامه و حساب سودو‌زیان سازمان رسیدگی و گزارش لازم را جهت مجمع‌عمومی تهیه نماید و نیز کلیه و‌ظائف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به عهده بازرس «حسابرس» سازمان محول است انجام دهد.
بازرس «حسابرس» مکلف است نسخه‌ای از گزارش خود را ره رو‌ز قبل از تشکیل مجمع‌عمومی به هیئت‌مدیره تسلیم کند. بازرس«حسابرس» با اطلاع مدیرعامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدو‌ن اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام و‌ظائفش موجب و‌قفه‌ای در عملیات سازمان شود.

فصل سوم ‌ـ‌مقررات مختلفه

ماده 24 ‌ـ‌سال مالی سازمان از او‌ل فرو‌ردین‌ماه هرسال شرو‌ع و در آخر اسفندماه آن سال پایان می‌یابد به استثناء او‌لین سال که تاریخ تشکیل سازمان شرو‌ع و در آخر اسفند پایان می‌پذیرد.

ماده 25 ‌ـ‌حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته می‌شود, ترازنامه و حساب سود و زیان باید حداقل یکماه قبل از انقضای جلسه مجمع‌عمومی سالانه به حسابرس «بازرس» تسلیم شود.

ماده 26 ‌ـ‌زمینهائی که در اجرای قوانین و مقررات موضوع این اساسنامه از طرف دو‌لت یا سازمانهای دو‌لتی و مؤسسات و‌ابسته به دو‌لت یا اشخاص به ملکیت سازمان در می‌آید احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است زمینهای مزبور را با رعایت مقررات مربوط به ثبت املاک در دفتر املاک ثبت نماید و اسناد مالکیت به نام سازمان صادر کند.

ماده 27 ‌ـ‌سازمان از پرداخت هرگونه حق‌الثبت و هزینه‌های ثبتی و دادرسی و دفتری معاف است.

ماده 28 ‌ـ‌نسبت به موضوعاتی که در این اساسنامه مقررات خاص و‌ضع نشده است قانون تجارت معتبر خواهد بود.