دستورالعمل ماده10آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

دستورالعمل-ماده10آیین-نامه-اجرایی-قانون-اصلاح-قانون-حفظ-کاربری-اراضی-زراعی-و-باغها

دستورالعمل ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها


الف) تعاریف:
1ـ کارگاه یا واحد صنایع تکمیلی، غذایی و تبدیلی:
کارگاه صنایع تکمیلی و غذایی و واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، بنگاه‌های تولیدی هستند که به موجب جواز تاسیس یا موافقت اصولی صادره از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط به فعالیت می‌پردازند و مصادیق آن براساس کدهای آیسیک (ویرایش سوم) به شرح پیوست می‌باشد.
2ـ ضوابط زیست محیطی:
عبارتست از ضوابط و مقررات استقرار صنایع و در داخل مناطق چهارگانه با رعایت ضوابط خاص و حساسیتهای مناطق مذکور با تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست و پس از کسب استعلام ملاک عمل خواهدبود.
3ـ سایر تولیدات کشاورزی:
شامل فعالیتهایی از قبیل پرورش قارچ، آبزیان، اسب، کرم ابریشم، زنبورداری، تولید نهال و بذر و ... می‌باشد که حسب اظهارنظر معاونت‌های ذیربط وزارت جهادکشاورزی تعیین و پس از تصویب کمیسیون تبصره2 جزء3 این دستورالعمل اعلام می‌گردد.
تبصره1ـ با توجه به اینکه فعالیتهای مندرج در تبصره4 الحاقی به ماده1 بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند. لذا انجام اقدامات تکمیلی که حسب مورد لازمه و مکمل زیر ساختها و تاسیسات مورد نیاز تولیدات کشاورزی می‌باشند از قبیل:
1ـ احداث راههای بین مزارع.
2ـ تأسیسات تأمین و انتقال آب کشاورزی و کانالهای زهکشی.
3ـ ایستگاههای پمپاژ و استخرهای ذخیره آب کشاورزی.
4ـ موتورخانه و آشیانه ماشین‌آلات کشاورزی (هانگار).
5ـ اتاق کارگری و نگهبانی.
6ـ دیوارکشی باغات.
7ـ محل جمع‌آوری و نگهداری محصولات کشاورزی.
با رعایت ضوابطی که توسط سازمان امور اراضی برای هر یک از اقدامات مذکور تعیین و اعلام می‌گردد مشمول این تبصره می‌گردد.
تبصره2ـ سایر مصادیقی که در این دستورالعمل به آنها اشاره نگردیده‌است حسب مورد، توسط کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و سازمانهای حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشخیص و احصاء خواهد گردید و مراتب توسط سازمان امور اراضی ابلاغ خواهدشد. رأی کمیسیون مزبور با اکثریت آرا ملاک عمل بوده و جلسات در محل دبیرخانه مرکزی مستقر در سازمان امور اراضی تشکیل خواهدشد.
ب ـ قلمرو اجرای فعالیتهای مذکور در تبصره4 الحاقی به ماده1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها:
اراضی زراعی و باغی که خارج از محدوده شهرها، شهرک‌ها و محدوده روستاهای دارای طرح‌هادی مصوب واقع است، می‌باشد.
ج) ـ ضوابط و مراحل رسیدگی فعالیتهای موضوع تبصره4 ماده1:
1ـ در صورت وصول استعلام از مراجع ذیربط یا درخواست متقاضی و ارائه مدارک و مستندات اعم از طرح، نقشه محدوده اراضی مورد تقاضا، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پس از تطبیق موقعیت زمین و مطابقت آن با مفاد تبصره فوق و احراز شمول این دستورالعمل، مکلف است به منظور رعایت ضوابط زیست محیطی ضمن استعلام لازم از اداره حفاظت محیط زیست و اخذ نظریه اداره مذکور مراتب را با رعایت ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغها، همراه پرونده متشکله به سازمان جهاد کشاورزی استان (مدیریت امور اراضی استان) ارسال نماید.
تبصره ـ سازمان جهادکشاورزی موظف است قبل از صدور موافقت‌نامه در مواردی که متقاضی فاقد سند مالکیت رسمی باشد پس از استعلام و اخذ نظریه سازمان مسکن و شهرسازی استانها در مورد اراضی واقع در حریم شهرها و در مورد اراضی خارج از حریم شهرها از اداره کل منابع طبیعی نسبت به اخذ تعهدنامه رسمی از ایشان مبنی بر پذیرش مسئولیت هرگـونه دعـوی احتمـالی و به عـهده گرفتـن خسـارات و غرامـت وارده راجع به مالکیت ملک محل اجرای طرح اقدام نماید.
2ـ مدیـریت امور اراضی پـس از وصول و بـررسی پـرونده و سایر مـقررات و دستورالعمل‌هـای مربـوطه، حـسب مورد موافـقت یا عدم مـوافقت رئیس سازمان جهادکشاورزی را با اجرای طرح مورد نظر حداکثر ظرف یک ماه به مرجع استعلام کننده یا متقاضی اعلام می‌نماید. رعایت نکات ذیل قبل از صدور موافقت از سوی سازمان جهادکشاورزی لازم‌الاجراست.
2ـ1ـ توسعه و ایجاد واحدها و کارگاههای صنایع تکمیلی، تبدیلی و غذایی را در نواحی و شهرک‌های صنعتی هدایت و در موارد ضرورت از اراضی زراعی و باغی غیرقابل کشاورزی و کم بازده استفاده شود.
2ـ2ـ حتی المقدور از صدور موافقت در اراضی زراعی درجه1و 2 و همچنین باغها و اراضی واقع در محدوده قطب‌های کشاورزی، اراضی تحت شبکه‌های آبیاری زیردست سدها و تجهیز و نوسازی شده خودداری نمایند.
2ـ3ـ به مزیت نسبی تولیدات کشاورزی و الگوی کشت منطقه توجه شود.
2ـ4ـ رعایت قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی (مصوب 21/11/1385 مجمع تشخیص مصلحت نظام) در انتخاب محل اجرای طرح الزامی است.
2ـ 5 ـ حتی‌المقدور در انتخاب محل اجرای طرح، حفظ یکپارچگی اراضی، مدنظر قرارگرفته به نحوی که ایجاد راههای دسترسی، موجب تخریب بی‌رویه اراضی نشود.
2ـ6 ـ در نظر گرفتن حداقل مساحت مورد نیاز برای اجرای طرح، توسط مراجع صادرکننده موافقت اصولی مورد تاکید می‌باشد.
3ـ در ذیل موافقت‌نامه‌های صادره قید گردد:
3ـ1ـ این موافقت‌نامه صرفاً در اجرای طرح‌های تبصره4 الحاقی به ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها صادر شده و هیچگونه حق مالکیتی برای دارنده موافقت‌نامه ایجاد نخواهدنمود. بدیهی است در صورتی که بعداً راجع به ملک محل اجرای طرح، ادعا و اختلافی از باب مالکیت بوجود آید مسئولیت آن منحصراً متوجه دارنده موافقت‌نامه خواهدبود.
3ـ2ـ « این موافقت‌نامه مجوز احداث بنا نمی‌باشد و اخذ مجوز لازم از مراجع ذیربط الزامی می‌باشد.»
د)ـ ضوابط طرح‌های موضوع تبصره1 اصلاحی ماده2 قانون:
فعالیتهای موضوع این تبـصره در خارج از محدوده شهرها، شهرک‌ها و روستاها (به جز مواردی که در تبصره4 الحاقی به ماده یک قانون قید گردیده)، مشمول طرح در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) است لیکن از پرداخت عوارض معاف می‌باشند.
هـ) ـ ضوابط تغییر کاربری برای سکونت شخصی صاحبان زمین:
1ـ تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها برای سکونت شخصی صاحبان زمین موضوع تبصره1 اصلاحی ماده2 قانون با مجوز کمیسیون تبصره1 ماده1 و با توجه به ضوابط ذیل مجاز خواهدبود:
1ـ1ـ در محدوده روستاهای فاقد طرح هادی مصوب، مرجع صدور پروانه احداث بنا مکلف است پس از اخذ استعلام از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد ضوابط فنی ساخـت و ساز مسکـونی، قبل از صـدور مجـوز تاییدیه کمیسیون تبصره1 ماده1 را اخذ نماید.
1ـ2ـ در اراضی زراعی و باغهای خارج از محدوده روستاها، شهرها و شهرک‌ها مرجع صدور مجوز احداث بنا مکلف است قبل از صدور مجوز، تأییدیه کمیسیون تبصره1 ماده1 را در مورد ضرورت تغییر کاربری اخذ نماید.
تبصره ـ اراضی داخل محدوده روستاهای دارای طرح هادی مصوب (شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن) مشمول ضوابط طرح هادی بوده و از ضوابط این دستورالعمل مستثنی می‌باشند.
2ـ دبیرخانه‌های کمیسیون تبصره یک ماده یک استانها موظفند فهرست افرادی که از معافیت موضوع این دستورالعمل استفاده نموده‌اند، بنحوی ثبت و ضبط نمایند تا احتمال صدور مجوز مکرر منتفی گردد.
و) ـ ضوابط صدور مجوز برای سایر فعالیتهای موضوع تبصره (1) اصلاحی ماده (2) قانون:
1ـ مصادیق فعالیتهای تبصره1 اصلاحی ماده2 قانون عبارتند از صنایع تبدیلی موضوع تبصره مذکور بعلاوه فهرست صنایع دستی اعلام شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به پیوست این دستورالعمل ابلاغ می‌گردد.
2ـ ضوابط صدور مجوز برای فعالیتهای تبصره (1) اصلاحی ماده (2) قانون مطابق دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده، بررسی کارشناسی، طرح درخواست در کمیسیون تبصره (1) ماده (1)، نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم، خواهدبود.
نظارت بر حُسن اجرای این دستورالعمل به عهده رؤسای سازمان جهادکشاورزی استانها خواهدبود.

منبع : وکالت آنلاین

مطالب مرتبط

پایش مستمر سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی تاکید بر حضور مجریان ذیصلاح در ساخت‌و‌سازها شناسنامه فنی-ملکی ساختما

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون باغستان سنتی قزوین

اعلام عدم غیر باغ یا عدم مزروعی بودن اراضی با صدور مجوز