خسارات وارده به دیوار ملک مجاور در اثر عبور آب در خندق

خسارات-وارده-به-دیوار-ملک-مجاور-در-اثر-عبور-آب-در-خندق

خسارات وارده به دیوار ملک مجاور در اثر عبور آب در خندق


خسارات وارده به دیوار ملک مجاور در اثر عبور آب در خندق

 

پرسش:فردی که در ملک خود دارای نهر و خندق آب است مسیر نهر را به کنار و در جوار دیوار همسایه انتقال می‌‌‌‌‌دهد به عبارت دیگر مسیر نهر اولیه را پر و مسدود می‌‌‌‌‌کند و آن‌ را متصل به دیوار همسایه انتقال می‌‌‌‌‌دهد. همسایه اعلام می‌‌‌‌‌دارد که اولاً: حریم نهر تازه احداث شده رعایت نشده و دقیقاً متصل به دیوار ملک من شده است. ثانیاً: به‌ لحاظ عبور آب در خندق جدید دیوار ملک این جانب در معرض خرابی قرار گرفته و در نتیجه خسارات مادی وارد شده است، تکلیف قضایی چیست؟

نظر هیئت عالی
نشست قضایی (*1) مدنی: مطابق قاعده تسلیط و ماده 30 قانون مدنی، هر مالکی نسبت به مایملک خود حق هرگونه تصرف و انتفاع را دارد مگر در مواردی‌که قانون استثنا کرده باشد و طبق دستور ماده 132 قانون مزبور و قاعده لاضرر کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا دفع ضرر از خود باشد، بنابراین، در فرض سؤال مسیر نهر باید به‌ طور متعارف در محلی احداث شود که موجب تضرر به همسایه نشود. هرگاه از مجاورت نهر احداثی با دیوار همسایه ضرری متوجه ملک و همسایه شود، صاحب نهر ضامن جبران خسارت است.

نظر اتفاقی
اولاً: حریم نسبت به سمت دیوار ملک همسایه باید رعایت شود و مسیر نهر و خندق باید در مکانی حفر شود که حریم آن نسبت به ملک همسایه رعایت شود. ثانیاً: هرگونه خسارات مادی که به دیوار ملک همسایه وارد شده باشد، حفر‌کننده خندق مکلف به جبران خسارات وارده است.

منبع : نشست قضایی

مطالب مرتبط

در قراردادهای ساخت و ساز چه مواردی قابل فسخ و تعلیق است ؟

لایحه قانون اصلاح لایحه قانونی ترتیب رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به اراضی گنبد و دشت گرگان

قانون مدنی مصوب1307 02 20با اصلاحات و الحاقات بعدی