خلع ید در موارد مالکیت مشاعی زوجین

خلع-ید-در-موارد-مالکیت-مشاعی-زوجین

خلع ید در موارد مالکیت مشاعی زوجین


خلع ید در موارد مالکیت مشاعی زوجین

 

 

پرسش:در منزل مشاعی که هریک از زوجین، دارای مالکیت رسمی به میزان سه دانگ می باشند و محل سکونت آنان و دو فرزند مشترکشان می باشد و زوج منزل دیگری جهت اسکان خانواده اش ندارد؛ آیا در فرض مذکور، دعوی خلع ید زوجه علیه زوج، موجه است؟

نظر هیئت عالی
با توجه به احکام حاکم بر املاک مشاعی، هیچ یک از مالکین بدون رضایت دیگری حق تصرف در آن را ندارد و رابطه زوجیت تاثیری در آن ندارد، با این وصف زوجه می تواند خلع ید زوج را از منزل مشاعی درخواست نماید و در صورت صدور حکم، از کل ملک مشاعی خلع ید به عمل می آید و زوج نمی تواند برای انجام واجب و تکلیف قانونی خود مبنی بر انفاق و تامین مسکن زوجه، از خلع ید ملک مشاعی امتناع کند.

نظر اکثریت
دعوی خلع ید زوجه علیه زوج، موجه است و حکم بر خلع ید مشاعی علیه زوج صادر می شود و از کل ملک، خلع ید صورت می گیرد و تصرف هر یک از مالکین مشاعی، با رعایت مقررات مربوط به املاک مشاعی، ممکن خواهد بود. مبانی نظریه اکثریت: با توجه به اینکه منزل موضوع دعوی در مالکیت مشاعی زوجین قرار دارد و احکام املاک مشاعی نسبت به آن جاری است؛ بنابراین هیچ یک از مالکین مشاعی بدون اذن و اجازه دیگری حق تصرف در آن را ندارد و زوجیت طرفین، تأثیری در موضوع ندارد و حکم ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی نیز در فرض سؤال جاری است. نکات: 1- در فرض سوال (تصرف در املاک مشاعی) قانون خاص وجود دارد؛ (فصل هشتم قانون مدنی در باب شرکت) و طبق ماده 581 قانون مدنی، هیچ شریکی بدون اجاره شریک دیگر حق تصرف ندارد؛ لذا موضوع از شمول قاعده لاضرر خارج است. 2- زوج نمی تواند برای انجام واجب خود (انفاق و تأمین مسکن زوجه) از اموال دیگری از جمله اموال زوجه، استفاده نماید.

نظر اقلیت
تعدادی از همکاران محترم قایل بودند که در فرض سؤال نمی توان حکم خلع ید داد. مبانی نظریه اقلیت: 1- صدور حکم خلع ید در فرض سؤال، سدّ انجام واجب (انفاق زوج) است چون زوج منزل دیگری ندارد. 2- قاعده لاضرر، حاکم بر تمامی قوانین است و زوجه نمی تواند اعمال حق خود را موجب اضرار به زوج قرار دهد.

منبع : نشست قضایی

مطالب مرتبط

واگذاری مستقل پارکینگ آپارتمان

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف توسط شهرداری

ملک مشاع را چگونه باید فروخت ؟

مهریه پس از فوت زوجین