مسئولیت خسارت وارده به مشتری

مسئولیت-خسارت-وارده-به-مشتری

فرض قضیه این است که شخصی به دیگری وکالت داده که ملک متعلق به وی را بفروشد لیکن قبل از اینکه وکیل اقدام به فروش ملک کند مالک، شخصاً ملک را به شخص ثالثی می‌فروشد و وکیل نیز بدون اطلاع از این جریان بـه اتکای وکالت‌نامه ماخوذه ملک را می‌فروشد و از این بابت خسارتی متوجه خریدار می‌شود؛ با توجه به مقررات ماده 391 قانون مدنی وکیل مسئول پرداخت خسارت وارده به مشـتری است بدیهی است وکیل حق مراجعه به مالک را دارد و می‌تواند خسـارت وارده را از وی مطالبه نماید


پرسش:

چنانچه شخص (الف) به شخص (ب) وکالت در فروش ملک خود را بدهد و پس از اعطای وکالت، شخص (الف) اقدام به فروش ملک خود کند و این اقدام خود را به شـخص (ب) اطلاع ندهد و در نتیجه وکیل وی نیز اقدام به فروش همان ملک بـه شـخص (ج) نمایـد، سپس شخص (ج) متوجه فروش ملک به شخص دیگری توسط مالک اصلی شود آیا وی مستحق گرفتن خسارات است یا خیر؟ در صورت مثبت بـودن از چـه کسـی مـی‌توانـد خسارت را بگیرد؟

نظر هیئت عالی


فرض قضیه این است که شخصی به دیگری وکالت داده که ملک متعلق به وی را بفروشد لیکن قبل از اینکه وکیل اقدام به فروش ملک کند مالک، شخصاً ملک را به شخص ثالثی می‌فروشد و وکیل نیز بدون اطلاع از این جریان بـه اتکای وکالت‌نامه ماخوذه ملک را می‌فروشد و از این بابت خسارتی متوجه خریدار می‌شود؛ با توجه به مقررات ماده 391 قانون مدنی وکیل مسئول پرداخت خسارت وارده به مشـتری است. بدیهی است وکیل حق مراجعه به مالک را دارد و می‌تواند خسـارت وارده را از وی مطالبه نماید.

نظر اکثریت


بر فرض عدم اطلاع وکیل از انتقال ملک توسط موکل، شخص موکـل مسـؤول ورود غرامـات موضوع ماده 391 قانون مدنی به شخص ثالث است و در خصوص نوع غرامات چنانچه ثمـن پول باشد به نظر می‌رسد، خسارات ناشی از کاهش ارزش پول از جمله غرامات مذکور در ماده 391 باشد که موکل مسئول پرداخت آن می‌باشد.

نظر اقلیت


مورد وکالت توسط هر کدام از وکیل یا موکل انجام شود شخص بعدی که مبـادرت بـه انتقـال مجدد ملک به شخص ثالث کند مسئول ورود خسارت است و نوع آن در مورد کـاهش ارزش پول را نمی‌توان در نظر گرفت زیرا در این خصـوص مـاده 522 قـانون آیـین دادرسـی مـدنی تکلیف را معین کرده است.

 

منبع : نشست قضایی

مطالب مرتبط

وکالت در مراجع دادگستری

قانون شرکت های تعاونی