صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری چیست ؟

صلاحیت-و-حدود-اختیارات-دیوان-عدالت-اداری-چیست-؟

صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری چیست ؟


بر اساس قانون دیوان عدالت اداری، دارای صلاحیت هایی است که در قانون ذکر شده است.

مطابق با ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به انواع مختلفی تقسیم شده است.

بر اساس قانون رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از وظایف دیوان عدالت اداری است و تصمیمات و اقدامات واحد‌های دولتی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، تشکیلات و نهاد‌های انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها را دیوان عدالت اداری بررسی می‌کند.

علاوه بر آن تصمیمات و اقدامات مأموران واحد‌های مذکور در بند «الف» در امور راجع به وظایف آنها هم از جمله دیگر وظایف دیوان عدالت اداری است.

مطابق با قانون رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن‌ها را دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌کند.

رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحد‌ها و مؤسسات مذکور در بند (۱) و مستخدمان مؤسساتی که شمول این قانون نسبت به آن‌ها محتاج ذکر نام است اعم از لشکری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی هم از دیگر وظایف دیوان عدالت اداری است.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

خودداری طبری از دفاع

رای مورخ 1399 05 22 هیات تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری