منابع اعتباری برای ارائه تسهیلات تولید انبوه مسکن مشخص شد

منابع-اعتباری-برای-ارائه-تسهیلات-تولید-انبوه-مسکن-مشخص-شد

نمایندگان منابع اعتباری برای ارائه تسهیلات تولید انبوه مسکن مشخص کردند


نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۰ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن آنان با  با ۱۶۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع با ماده مذکور موافقت کردند.

براساس ماده ۴:

 بانکها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی در هر سال مالی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل یک میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سالهای آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

در تبصره ۱ این ماده آمده است؛ بانک های تخصصی به تشخیص بانک مرکزی، به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی هستند.

همچنین براساس تبصره ۲؛ تسهیلات فوق بر اساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود. در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات بر اساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل و بر اساس نرخ سود مصوب شورای پول و  اعتبار، محاسبه می گردد.

در تبصره ۳ نیز آمده است؛ تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می شود. مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی، بیست ساله می باشد. در صورتی که افزایش طول دوره ساخت ناشی از قصور و کوتاهی سازنده باشد، سود دوران مشارکت مدت زمان افزایش یافته با تأیید وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازنده می باشد.

براساس تبصره ۴؛ بانک ها و موسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی در چارچوب مقررات بانک مرکزی هستند.

همچنین تبصره ۵ اذعان می دارد؛ سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، مالیاتی برابر بیست درصد(۲۰درصد) تعهد انجام نشده را از بانک ها و موسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز نماید این مبلغ صد در صد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریزمی شود.

منبع : ایلنا

مطالب مرتبط

اقساط خرید زمین ۱۰ ساله می شود اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال جاری

وضعیت بازار اجاره پس از کرونا

پای قرعه کشی به مسکن ملی باز می شود

ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی سند دار می شوند

همه چیز در مورد فروش ملک با وکالت

دستور افزایش ظرفیت مسکن ملی

قانون فروش خانه های سازمانی

آسیب شناسی و بررسی جایگاه مشاوران املاک در معاملات