تعیین ارزش سرقفلی در زمان اجرای حکم تخلیه

تعیین-ارزش-سرقفلی-در-زمان-اجرای-حکم-تخلیه

اگر در دعوای تخلیه عین مستأجره، دادگاه رأی به تخلیه در قبال پرداخت سرقفلی به نرخ روز صادر نموده و تعیین بهای سرقفلی را به نظر کارشناس در موقع اجرای حکم موکول کند، بلااشکال است


شماره دادنامه قطعی : 9209970220101566     تاریخ دادنامه قطعی : 1392/11/12

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ع.ص. فرزند الف. به طرفیت آقای م.ع. فرزند الف. به خواسته تخلیه عین مستأجره به میزان سه دانگ از پلاک ثبتی 1598/88 به جهت انقضای مدت اجاره به استناد اجاره نامه شماره 71287 مورخ 31/03/1386 دفترخانه ... حوزه ثبتی تهران به این شرح که خوانده به عنوان مستأجر از سه دانگ منافع عین مستأجره علی رغم انقضای مهلت استیفاء منفعت می نماید. دادگاه نظر به اینکه روابط استیجاری طرفین به موجب احکام قطعی قضایی مشمول قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376 تشخیص داده شده که برابر آن انقضای مهلت از موارد تخلیه می باشد و موجر نیز حاضر به پرداخت حقوق سرقفلی مستأجر به نرخ روز می باشد لذا دادگاه به استناد مواد سه و 6 قانون روابط موجر و مستأجر 76 و ماده 494 قانون مدنی حکم به تخلیه عین مستأجره فوق در قبال پرداخت حق سرقفلی به شرح روز صادر و اعلام می دارد. رأی حضوری و ظرف مهلت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر درمحاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است. 
رئیس شعبه 126 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ یعقوبی محمودآبادی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درمجموع تجدیدنظرخواهی آقای س.ع. به طرفیت آقای ع.ص. نسبت به دادنامه شماره 639-920 مورخ 3/6/92 صادره از شعبه 126 دادگاه عمومی حقوقی تهران مشتمل بر صدور حکم به تخلیه عین مستأجره (سه دانگ پلاک ثبتی 1598/88) در قبال پرداخت حق سرقفلی به نرخ روز به گونه ای نیست که صحت دادنامه مزبور را مخدوش نموده موجب فسخ و بی اعتباری آن گردد و نظر به اینکه تخلیه موکول به تأدیه سرقفلی به نرخ روز است و دادگاه بدوی به شرح صورت جلسه 14/10/92 میزان آن را منوط به تعیین کارشناس در موقع اجرای حکم نموده بنابراین منجز ننمودن میزان آن در زمان صدور حکم به گونه ای نیست که خللی به اساس حکم صادر نماید بنا به مراتب این دادگاه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی، آن را تأیید می نماید این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران
صادقی ـ توکلی

محسن رفعتی - وکیل متخصص ملکی

منبع : سامانه ملی آرای قضایی

مطالب مرتبط

تعدی و تفریط در قانون روابط موجر و مستاجر 56

بازار مسکن چگونه آرام می گیرد

اصلاح آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و

پیش از تنظیم قرارداد اجاره به این نکات توجه کنید

احداث بنا بدون پروانه

مطالبه حق سرقفلی و یا کسب، پیشه یا تجارت از شهرداری در صورت تخریب ملک ( نظریه مشورتی )