اقدام وکیل بعد از فوت موکل

اقدام-وکیل-بعد-از-فوت-موکل

با فوت موکل عقد وکالت به حکم ماده 678 قانون مدنی مرتفع شده و کلیه اعمال حقوقی و اقدامات وکیل در مال موکل، تصرف در مال غیر تلقی و فضولی (غیرنافذ) است


صورت‌جلسه نشست قضائی

کد نشست ۱۴۰۰-۸۰۸۸
برگزار شده توسط استان کرمان/ شهر جیرفت
تاریخ برگزاری ۱۳۹۸/۰۶/۰۴

پرسش

وضعیت اقدامات وکیل بعد از فوت موکل و بدون اطلاع وی از فوت به چه شکل است آیا صحیح است باطل است یا غیر نافذ؟ آیا می توان از ملاک ماده ۶٨٠ قانون مدنی استفاده کرد؟

نظر هیئت عالی

با فوت موکل عقد وکالت به حکم ماده 678 قانون مدنی مرتفع شده و کلیه اعمال حقوقی و اقدامات وکیل در مال موکل، تصرف در مال غیر تلقی و فضولی (غیرنافذ) است.

نظر اکثریت

قاعده مندرج در ماده ۶٨٠ قانون مربوط به عزل وکیل بوده و تمام اموری که وکیل تا قبل از رسیدن خبر فوت به وی درحدود وکالت بنماید، نسبت به موکل نافذ است، قاعده، استثنا و خلاف اصل بوده و سرایت آن به فوت موکل قابل قبول نیست لذا وکالت با فوت باطل می شود چه آنکه وکالت از عقود جایز بوده و لذا اعمال وکیل بعد از فوت موکل چه وکیل مطلع باشد یا خیر، باطل است.

نظر اقلیت

هر چند قاعده مندرج در ماده 680 قانون مدنی استثنا بوده اما شاید بتوان با اخذ وحدت ملاک از حکم این ماده که جلوگیری از ورود ضرر به وکیل و طرف قرارداد است معاملات وکیل پیش از اطلاع از فوت موکل را غیر نافذ تلقی کرد که اداره حقوقی هم درنظریه ی مشورتی شماره7/4242مورخ1361/8/13 همین نظر را ارایه نموده است.

محسن رفعتی - وکیل متخصص دعاوی ملکی

منبع : مرکز آموزش قوه قضاییه

مطالب مرتبط

همه چیز در مورد فروش ملک با وکالت

تمدید دوباره مهلت ثبت نام در آزمون وکالت 99

رای وحدت رویه شماره های 1064 الی 1082 و 1023 و 1024 مورخ 1399-09-18 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

انواع وکالت در طلاق

اجاره مال مشاع

لزوم رعایت غبطه موکل در عقد وکالت - وکیل ملکی - وکیل بطلان وکالت