آیین نامه حمایت از مالکان، متصرفان قانونی و بهره برداران خصوصی و غیر دولتی آثار منقول و بافت های تاریخی

آیین-نامه-حمایت-از-مالکان،-متصرفان-قانونی-و-بهره-برداران-خصوصی-و-غیر-دولتی-آثار-منقول-و-بافت-های-تاریخی

آیین نامه حمایت از مالکان، متصرفان قانونی و بهره برداران خصوصی و غیردولتی آثار غیرمنقول و بافت های تاریخی ـ فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی و تاریخی، فرهنگی و با ارزش مصوب 1400,05,03


شماره۴۸۳۹۳/ت۵۸۱۸۳هـ                                                  ۱۴۰۰/۵/۶
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت کشورـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
سازمان برنامه و بودجه کشور
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۵/۳ به پیشنهاد شماره ۹۱۷۳۱ مورخ ۱۳۹۹/۸/۱۶
معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران، آیین­نامه حمایت از مالکان، متصرفان قانونی و بهره‌برداران خصوصی و غیردولتی آثار غیرمنقول و بافت­های تاریخی ـ فرهنگی ثبت­ شده در فهرست آثار ملی و تاریخی، فرهنگی و با ارزش را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­نامه حمایت از مالکان، متصرفان قانونی و بهره­برداران خصوصی و غیردولتی آثار غیرمنقول و بافت­های تاریخی ـ فرهنگی ثبت ­شدهدر فهرست آثار ملی و تاریخی، فرهنگی و با ارزش

ماده۱ـ در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:
۱ـ وزارت : وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
۲ـ آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی: آثار غیرمنقول و بافت­های تاریخی ـ فرهنگی ثبت­شده در فهرست آثار ملی و تاریخی، فرهنگی و با ارزش.
۳ـ مالک آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی: کسی که مالک یک اثر غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی به موجب سند رسمی مالکیت است.
۴ـ متصرف قانونی آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی: کسی که به نحوی از انحای قانونی، تصرف و استفاده مالکانه نسبت به عین، منفعت یا سایر حقوق نسبت به یک اثر غیر منقول تاریخی ـ فرهنگی داشته باشد.
۵ ـ بهره ­بردار آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی: کسی که به نحوی از انحای قانونی، یک اثر غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی را در اختیار داشته و در یکی از کاربری­های مورد تأیید وزارت به بهره­برداری رسانده است.
ماده۲ـ مالکان، متصرفان قانونی و بهره­برداران خصوصی و غیردولتی آثار ثبت­ شده و ارزشمند مذکوردر فهرست آثار ملی و تاریخی ـ فرهنگی از حقوق و امتیازات زیر برخوردار می­گردند:
۱ـ محاسبه هزینه­های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز و جمع­ آوری و دفع فاضلاب آثار ثبت­شده و ارزشمند غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی بر مبنای تعرفه مصارف کاربری­های فرهنگی به استناد مواد (۱)، (۲) و (۳) قانون هدفمندکردن یارانه­ ها.
۲ـ حق مالکیت معنوی و مادی بر تصویر آثار غیر منقول تاریخی ـ فرهنگی و حق استفاده تبلیغاتی، فرهنگی و معرفی آنها در قالب چاپ و نشر عکس منحصراً برای مالکان و متصرفان و بهره ­برداران مذکور.
۳ـ تسهیل و تسریع در صدور مجوز و تعیین کاربری آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی متناسب با شأن اثر درچهارچوب کاربری­های فرهنگی و گردشگری ظرف یک ماه با تأیید وزارت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۴ـ امکان بهره­برداری از کاربری مختلط از قبیل مسکونی، فرهنگی، اقامتی و گردشگری از آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی، براساس شیوه‌نامه­ای که توسط وزارت تهیه و ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه ابلاغ می­گردد.
۵ـ حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) و فعال مرتبط با احیا و بهره­برداری از آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی موضوع این آیین ­نامه در چهارچوب دستورالعمل مصوب وزارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور.
تبصره ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است در صورت تأیید وزارت پرداخت هزینه تعمیر، مرمت و احیای آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی توسط اشخاص حقوقی و پیمانکاران فعال در این حوزه را به عنوان امتیاز تعیین صلاحیت و اختصاص و ارتقای رتبه تعیین نماید.
ماده۳ـ هزینه تعمیر، مرمت، تکمیل، تجهیز فضا، حفاظت، نگهداری، احیا، بیمه و معرفی آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با تأیید وزارت به عنوان هزینه­ های قابل قبول مالیاتی محسوب می­شود.
ماده۴ـ وزارت مکلف است نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:
۱ـ آموزش مالکان، متصرفان قانونی و بهره ­برداران خصوصی و غیردولتی آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی در زمینه حفاظت از آثار و جلوگیری از هرگونه آسیب، حفاری غیرمجاز و پیش­بینی سازوکار اداری در این زمینه و تهیه ضوابط عمومی و اختصاصی برای حفاظت، مرمت، تعمیر و نگهداری آثار ثبت­شده و ابلاغ آن به مالکان، متصرفان قانونی و بهره ­برداران آثار تاریخی.
۲ـ ایجاد بانک اطلاعاتی آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی حاوی مشخصات آنها در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر شهرستان جهت معرفی این آثار و سهولت در سرمایه­گذاری یا خرید آنها توسط اشخاص علاقمند.
۳ـ حمایت از تولید و عرضه مصالح سنتی مناسب و ایجاد سهولت در دسترسی مالکان، متصرفان قانونی و بهره­برداران آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی به آنها جهت مرمت و بازآفرینی آنها از جمله از طریق ایجاد سامانه­ های اطلاعاتی برخط.
ماده۵ ـ وزارت به منظور تأمین مالی شناسایی، مستندسازی، تهیه پرونده ثبتی آثار تاریخی و طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس و حفاظت، مرمت، اجرا، احیا، بهره­برداری و معرفی این آثار، تأسیس مجمع خیرین میراث فرهنگی را در سطح ملی و استان­ها پیگیری می­نماید. وزارت با همکاری وزارت کشور، موظف است شیوه­ نامه تأسیس و فعالیت این مجمع را تصویب و ابلاغ نماید.
ماده۶ ـ وزارت به منظور شناسایی، مستندسازی، تهیه پرونده ثبتی آثار تاریخی و طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس و حفاظت و معرفی این آثار، نسبت به حمایت از تشکل­ های مردم ­نهاد حوزه میراث فرهنگی و طبیعی با توجه به ارزیابی گزارش عملکرد سالانه این تشکل­ها اقدام می­نماید. ارزیابی، حمایت و کمک به تشکل­های مذکور، بر اساس شیوه­ نامه مصوب وزارت خواهد بود.
ماده۷ـ اشخاصی که اقدام به تعمیر، مرمت، تکمیل، تجهیز فضا، حفاظت، نگهداری، احیا و معرفی آثار غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی می­کنند می­توانند با تأیید وزارت از نمانام (لوگو) دوستدار میراث فرهنگی طراحی­شده توسط وزارت در تبلیغات و سربرگ­های خود استفاده نمایند.
ماده۸ ـ شیوه­ نامه­ های موضوع این آیین­نامه، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ­نامه تهیه و ابلاغ می­شود.
معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی کشور

مطالب مرتبط

قانون آئین دادرسی مدنی مصوب 1379

آیین‌ نامه اجرایی ماده33قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

اقسام و آثار حقوقی استیفاء

قانون تشکیلات ، وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور

دادگاه صالح در دعوای ابطال قرارداد مربوط به مال غیر منقول و مطالبه قیمت زمین

دستور فروش ملک مشاع