مالک در دعوای خلع ید

مالک-در-دعوای-خلع-ید

از نظر قانون مدنی مالک کسی است که مبیع ( جنس یا کالا یا ملک در اموال غیر منقول ) به وی منتقل شده باشد( عادی یا رسمی ) اما از نظر قانون ثبت، مالک کسی است که اسم او در دفتر املاک اداره ثبت اسناد و املاک، ثبت شده باشد.


آیا مالک شخصی است که الزاما سند رسمی مطابق ماده 22 قانون ثبت دارد؟ یا شخصی نیز می تواند باشد که حکم دادگاه قطعی مبنی بر اثبات مالکیت یا محکومیت مالک رسمی به تنظیم سند رسمی را دارد؟

بر اساس رای وحدت رویه شماره 672 دیوان عالی کشور دعوی خلع ید فرع بر احراز مالکیت خواهان می باشد، براساس ماده 22 قانون ثبت محاکم کسی را مالک می شناسند که اسم او در دفتر املاک  ثبت شده باشد (به این نکته توجه گردد ملاک مالکیت ثبت دفتر املاک است ) لذا چنانچه با وجود تنظیم اظهارنامه  ثبتی مراتب در دفتر املاک به ثبت نرسد اظهار کننده مالک محسوب نمی گردد . همچنین است تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی بدون ثبت در دفتر املاک مثبت مالکیت نمی باشد . در خصوص اینکه آیا حکم دادگاه مثبت مالکیت است یا خیر نیز بین قضات اختلاف نظر وجود دارد . به موجب نظریه شماره 2186/7 مورخ 8/3/1379 اداره حقوقی قوه قضائیه وجود رای قطعی دادگاه بر اصالت سند یا رای قطعی صادره بر الزام فروشنده به انتقال ملک ، کافی برای طرح دعوی خلع ید علیه متصرف می باشد ؛ نظریه اداره حقوقی در این خصوص (در جایی که مالک رسمی  به تنظیم سند محکوم شده باشد) قابل دفاع هست . 


مطالب مرتبط

نظریه مشورتی

طرح دعوای خلع ید اموال غیرمنقول

مالکیت منابع واقع در اراضی موقوفه

لایحه قانونی مالکیت و بهره برداری از اراضی واقع در آبخور سد دز

آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده33اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری