مدت زمان اعتبار اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری در مورد قیمت گذاری املاک

مدت-زمان-اعتبار-اظهار-نظر-کارشناس-رسمی-دادگستری-در-مورد-قیمت-گذاری-املاک

در مواردی که نیاز هست کارشناس رسمی دادگستری در مورد قیمت عادله روز اظهار نظر کند این اظهار نظر، حداکثر تا 6 ماه معتبر است.


براساس ماده 19 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری  «اظهارنظر کارشناسی باید مستدل و صریح باشد و کارشناسان رسمی مکلفند نکات و توضیحاتی که برای تبیین نظریه ضروری است و یا‌ توسط شورای عالی کارشناسان مشخص می‌گردد به طور کامل در آن منعکس نمایند. کارشناس رسمی موظف است در حدود صلاحیت خود نظر‌کارشناسی را به طور کتبی و در مهلت مقرر به مراجع ذی‌ربط تسلیم و نسخه‌ای از آن را تا مدت حداقل پنج سال بعد از تاریخ تسلیم نگهداری نماید.»

همچنین طبق تبصره این ماده « در مواردی که انجام معاملات مستلزم تعیین قیمت عادله روز از طرف کارشناس رسمی است، نظریه اعلام شده حداکثر تا شش ماه از‌تاریخ صدور معتبر خواهد بود.» بنابراین در مواردی که نیاز هست کارشناس رسمی دادگستری در مورد قیمت عادله روز اظهار نظر کند این اظهار نظر، حداکثر تا 6 ماه معتبر است.

در صورتی که کارشناس دچار تخلف گردد و این تخلف نیز در مراجع ذی صلاح به اثبات برسد، متضرر از این تخلف نمی تواند به تخلف کارشناس استناد کرده و قرارداد منعقد شده براساس این اظهار نظر را باطل کند و فقط می تواند دعوای مسئولیت مدنی علیه کارشناس مطرح کند.

نویسنده :محسن رفعتی - وکیل متخصص دعاوی ملکی


مطالب مرتبط

در صورتیکه دادگاه بدون توجه به وجود سرقفلی ملکی را مزایده بگذارد وضعیت مزایده به چه صورت است؟

ملاک زمانی تقویم اراضی تصرف شده توسط دولت

دعوی تخلیه قرارداد های اجاره مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 با استناد به دلایل تخلیه مصرح در قانون 1356

ملاک تملک عمومی و تفاوت آن با ایجاد حق ارتفاق

قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381,01,18