شرایط صدور شناسنامه و کارت ملی المثنی (1)

شرایط-صدور-شناسنامه-و-کارت-ملی-المثنی-(1)

  شناسنامه و کارت ملّی تنها سند رسمی برای احراز و اثبات هویتی اشخاص در جامعه‌اند که مواردی از قبیل پدر و مادر فرد و اینکه به کدام فامیل تعلّق دارد را روشن می‌کنند


صدور شناسنامه و کارت ملی المثنی:

  شناسنامه و کارت ملّی تنها سند رسمی برای احراز و اثبات هویتی اشخاص در جامعه‌اند که مواردی از قبیل پدر و مادر فرد و اینکه به کدام فامیل تعلّق دارد را روشن می‌کنند.

البته وقایع مربوط به ولادت و ازدواج و طلاق و فوت افراد، در دفتر ثبت کل وقایع در دفترخانه‌ی سازمان ثبت اسناد نیز به ثبت می‌رسد و بنابراین، صدور المثنی را پس از مفقود شدن آن به کمک اطلاعات موجود در این دفاتر ممکن می‌سازد.

وقتی تنها سند رسمی هویتی به هر دلیلی مفقود می‌شود و یا ازبین می‌رود، علاوه بر نگرانی از دست دادن آن، خستگی انجام اقدامات اداری مربوط به صدور مجدّد آن نیز به فرد اضافه می‌شود. خوشبختانه امروزه خدمات ثبت احوال مانند صدور شناسنامه و کارت شناسایی ملّی اولیه و المثنّی، عکس دار کردن شناسنامه، تغییر نام و تغییر نام خانوادگی، تعویض شناسنامه از اداره ثبت احوال سلب و به دفاتر پیشخوان خدمات دولت خدمات ثبت احوال واگذار شده‌است که زمان پاسخگویی و انتظار مراجعه کنندگان را به حداقل رسانده است. با مفقود شدن یا ازبین رفتن شناسنامه یا کارت ملی، فرد با مراجعه به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت در دسترس خود، میتواند برای صدور مجدّد آنها اقدام کند.

افراد زیر که شناسنامه یا کارت ملّی خود را گم کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان سراسر کشور، تقاضای دریافت شناسنامه یا کارت ملی المثنی کنند:

1- اشخاص بالای 18،

2- افراد زیر 18 سال که دارای حکم رشد باشند،

3- پدر یا جد پدری برای فرزند زیر 18 سال خود البته با ارائه شناسنامه خود،

4- مادر تا زمانی که همسر پدر طفل زیر 18 سال باشد البته با ارائه شناسنامه خود،

5- و در نهایت سرپرست قانونی افراد محجور یا صغیر مانند قیم، امین و وصی البته با ارائه مدارک معتبر جهت اثبات نمایندگی آنها.

   مدارک مورد نیاز برای صدور المثنی شناسنامه عبارتند از:

1- تکمیل فرم درخواست شناسنامه المثنی یا و اظهار نامه‌ای که اداره ثبت احوال می‌دهد،

2- دو قطعه عکس 3 در 4 تمام‌رخ جدید با درج مشخصات سجلی در پشت آن برای اشخاص 15 سال به بالا

3- اصل و تصویر مدارک عکس‌دار از قبیل گذرنامه، گواهینامه رانندگی، گواهی پایان‌خدمت، کارنامه‌های عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالاتر و چنانچه متقاضی فاقد هر یک از این موارد باشد، از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی درخواست تأیید عکس خواهد شد.

4- اصل و تصویر سند ازدواج و طلاق و شناسنامه همسر و فرزندان در صورت وجود

5- فیش بانکی طبق تعرفه جاری

مدارک مورد نیاز برای صدور المثنی کارت ملی نیز شامل اصل شناسنامه و کپی آن، یک قطعه عکس 3 در 4، کد پستی ده رقمی محل سکونت، فرم کامل شده‌ی درخواست کارت ملی و نیز فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی، تکمیل پاکت پستی ویژه هویت ملی و در نهایت فیش بانکی طبق تعرفه جاری می‌باشد.

منبع : سایت مهداد