دانستنی های حقوقی

دانستنی-های-حقوقی

مطابق ماده 680 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، حیوان‌آزاری جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است


مجازات حیوان‌آزاری 

مطابق ماده 680 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، حیوان‌آزاری جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در ماده 680 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده است که هر شخصی خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به حیوان‌آزاری علی‌الخصوص شکار یا صید حیوانات یا جانوران حفاظت‌شده کند، به حبس از 2 تا 10 سال محکوم می‌شود. از آنجایی که حیوانات بخشی از جامعه محیط زیست طبیعی یک کشور هستند و در برقراری توازن نظام طبیعت نقش موثری دارند، انسان نمی‌تواند به آنها آزار برساند یا آنها را شکار کند.

حیوان‌آزاری علاوه بر حبس از 2 تا 10 سال، مجازات دیگری هم دارد و بر اساس آن هر شخص به عمد و بدون ضرورت حیوانات حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع است را بکشد یا مسموم و تلف یا ناقص کند، به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار ریال تا 3 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

آیا می‌توان آب و برق همسایه‌ای که شارژ نمی‌دهد را قطع کرد؟

بر اساس قانون اگر همسایه‌ای شارژ آب و برق خود را پرداخت نکند، هیات‌مدیره ساختمان می‌تواند با شرایطی، انشعاب‌های او را قطع کند.گاهی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایگان از پرداخت پول شارژ ساختمان خودداری می‌کند اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا مدیر ساختمان می‌تواند انشعاب‌های همسایه‌ای که پول شارژ را نمی‌دهد، قطع کند یا خیر؟ بر اساس ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره یک الحاقی این ماده، در صورت امتناع یکی از همسایگان از پرداخت شارژ خود، هیات‌مدیره ساختمان می‌تواند با فرد خاطی از طریق قطع کردن انشعاب‌های او مقابله کند. بر این اساس، هرگاه فردی شارژ خود را پرداخت نکند، هیات مدیره ساختمان می‌تواند برای او اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن را تهیه کند و فرد خاطی باید ظرف مدت زمان 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را پرداخت کند. در غیر این صورت مدیر ساختمان می‌تواند انشعاب‌های مشترک او مانند شوفاژ، آب گرم، برق، گاز و تهویه را قطع کند. اگر پس از قطع انشعابات مالک اقدام به تسویه حساب نکند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیره، اظهارنامه‌ای به فرد خاطی می‌دهد و پس از آن اجراییه صادر خواهد شد.

مجازات ظاهر شدن با لباس نامناسب در مشاعات 

هر ساختمانی دارای قسمت‌های مشاعی است که تمام اعضای یک ساختمان حق استفاده متعارف از آن را دارند. یکی از موارد مهمی که در قسمت‌های مشاع ساختمان باید رعایت شود، ظاهر شدن با لباس مناسب در این قسمت‌هاست و اگر هر یک از اعضای یک ساختمان با لباسی نامناسب در مشاعات ساختمان ظاهر شود باید مجازاتی را تحمل کند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در اماکن عمومی عفت عمومی را جریحه‌دار کند به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود. اگر بانوان در قسمت مشاعات و در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی  ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند. البته احراز این جرم نیازمند عکس یا فیلم نیست و وجود شاهد کافی است.

منبع : روزنامه حمایت