قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن مصوب 1365 9 30

قانون-مرجع-تشخیص-اراضی-موات-و-ابطال-اسناد-آن-مصوب-1365-9-30

قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن مصوب 1365 9 30


 قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن مصوب 1365/9/30

 

ماده واحده ـ کلیه اسناد و مدارک مربوط به غیر دولت اعم از رسمی و غیررسمی مربوط به اراضی موات (یا سند مربوط به قسمتی از اراضی که موات باشد) واقع در خارج از محدوده استحفاظی شهرها به‏استثناء اراضی که توسط مراجع ذی‏صلاح دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است باطل و این قبیل اراضی در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا در جهت تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، ایجاد اشتغال و مصارف عام‏المنفعه و برطرف ساختن نیاز دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها و ایجاد مسکن و واگذاری زمین برای کسانی که مسکن ندارند حسب مورد براساس مقررات مربوطه اقدام نماید، ادارات ثبت اسناد مکلفند حسب اعلام هیأت‏های واگذاری زمین نسبت به ابطال سند آنها و صدور سند به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.
تبصره 1 ـ
تشخیص موات بودن اراضی خارج از محدوده شهرها به عهده وزارت کشاورزی است که از طریق هیأت 7 نفره اقدام می‌نماید و درصورتی‌که متصرف فعلی منکر موات بودن زمین باشد از طریق دادگاه صالح اقدام به‏عمل می‌آید و چنانچه دادگاه رأی به موات بودن زمین بدهد سند ابطال و از متصرف خلع ید خواهد شد.
تبصره 2 ـ
اسناد مالکیت زمینهای مواتی که به‏موجب این قانون باطل می‌شود آزاد تلقی و مطالبات ناشی از فروش این‏گونه اراضی منتفی می‌گردد و مطالبات دیگر طلبکاران از سایر اموال بدهکار قابل استیفاء است.
تبصره 3 ـ
زمینهائی که اسناد آنها باطل می‌شوند چنانچه حریم روستاها باشد جهت کارهای عام‏المنفعه و یا تعلیف احشام یا احداث واحدهای مسکونی روستا و سایر خدمات مورد لزوم برای روستا بر حسب مورد اختصاص داده خواهد شد.
تبصره 4 ـ
آیین‏نامه اجرائی این قانون ظرف مدت 2 ماه توسط وزارت کشاورزی و ستاد مرکزی هیأت ‏های واگذاری زمین تهیه و جهت تصویب به هیأت دولت تقدیم می‌گردد.
تبصره 5 ـ
از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی می‌گردد.

منبع : روزنامه رسمی

مطالب مرتبط

نظریه مشورتی

در چه صورتی می توان زمین را از حالت ملی بیرون کرد ؟

مجازات تصرف عدوانی در قانون