قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری‌ها

قانون-راجع-به-منع-توقیف-اموال-منقول-و-غیرمنقول-متعلق-به-شهرداری‌ها

قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری‌ها مصوب 1361 -2- 14 با اصلاحات و الحاقات بعدی


ماده واحده (اصلاحی 1389/5/27) ـ وجوه و اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداری ‏ها اعم از این‏که در تصرف شهرداری و یا نزد اشخاص ثالث و به صورت ضمانت‏ نامه به نام شهرداری باشد، قبل از صدور حکم قطعی قابل تأمین و توقیف و برداشت نمی‏ باشد. شهرداری ها مکلفند وجوه مربوط به محکومٌ‏ به احکام قطعی صادره از دادگاه‏ ها و یا اوراق اجرائی ثبتی یا اجرای دادگاه‏ ها و مراجع قانونی دیگر را در حدود مقدورات مالی خود از محل اعتبار بودجه سال مورد عمل و یا در صورت عدم امکان از بودجه سال آتی خود بدون احتساب خسارت تأخیر تأدیه به محکوم‏ لهم پرداخت نمایند درغیر این صورت ذی‏نفع می‏ تواند برابر مقررات نسبت به استیفاء طلب خود از اموال شهرداری تأمین یا توقیف یا برداشت نماید.
تبصره 1 (الحاقی 1389/5/27) ـ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخت‌کننده تسهیلات به شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته ـ برای وصول مطالبات خود از محل وثایق تسهیلات پرداختی، از شمول این ماده مستثنی می‌شوند.
تبصره 2 (الحاقی 1389/5/27) ـ شهرداری‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آنها می‌توانند به منظور استفاده از تسهیلات بانکی، سند املاک اختصاصی خود را به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار دهند.

تبصره 3 ـ چنانچه ثابت شود که شهرداری با داشتن امکانات لازم از پرداخت دین خود استنکاف نموده است شهردار به مدت یک سال از خدمت منفصل خواهد شد.


مطالب مرتبط

خلع ید در اراضی کوچه های عمومی و خیابانها

مفهوم قانونی عدم سوء پیشینه

مسئولیت مدنی در برخی مشاغل

قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن مصوب 1365 9 30