مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از اجرت‌المثل ایام تصرف

مطالبه-خسارت-تأخیر-تأدیه-از-اجرت‌المثل-ایام-تصرف

مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از اجرت‌المثل ایام تصرف در دعوای مطالبه اجرت‌المثل، پس از تعیین میزان اجرت‌المثل توسط کارشناس، به مبلغ مذکور از تاریخ تقدیم دادخواست خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد


در دعوای مطالبه اجرت‌المثل، پس از تعیین میزان اجرت‌المثل توسط کارشناس، به مبلغ مذکور از تاریخ تقدیم دادخواست خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد.

   
تاریخ رای نهایی: 1392/08/13    شماره رای نهایی: ٩٢٠٩٩٧٠٢٢٠٧٠٠6١٣ و 9209970220700612
رای بدوی
درخصوص دادخواست خواهان به‌طرفیت خوانده به‌خواسته مطالبه اجرت عمل خواهان از تاریخ 1/1/87 تا تاریخ 8/3/87 با لحاظ خسارت تأخیر و خسارات دادرسی و حق‌الوکاله وکیل نظر به احراز رابطه کاری فی‌مابین از آنجایی‌که بررسی موضوع ادعای خواهان نیاز به جلب نظر کارشناس داشته دادگاه موضوع را به کارشناس ارجاع که با اعتراض به نظر کارشناس موضوع به هیأت کارشناسان ارجاع گردیده که علی‌رغم اعتراض به نظریه هیأت کارشناسان از آنجایی‌که نظریه ابرازی منافاتی با اوضاع و احوال محقق و مسلم قضیه ندارد لذا دادگاه با رد اعتراض مطروحه با توجه به اینکه خوانده دلیلی بر پرداخت دین و برائت ذمه خود اقامه و ارائه ننموده لذا دادگاه دعوی خواهان را محمول بر صحت تشخیص و مستنداً به مواد 198و 519 قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 336 و 337 قانون مدنی حکم به محکومیت خوانده به‌پرداخت اجرت‌المثل ایام کارکرد به‌میزان 499/768/238 ریال بابت اصل خواسته و پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیـل بر مبنای تعرفــه ( به میزان ابطال شده ) در حق خواهان صادر و اعلام می‌نماید و نسبت به مطالبه خسارت تأخیر تأدیه نظر به اینکه میزان اجرت‌المثل بر مبنای نظریه کارشناس مشخص گردیده از شمول ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی خارج بوده و حکم به بطلان آن صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره حضوری ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 19 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ یازرلو


رای دادگاه تجدید نظر
درخصوص تجدیدنظرخواهی گروه ص. (سهامی عام) به‌طرفیـت تجدیدنظرخوانده شرکت الف. (سهامـی خاص) نسبـت به دادنامه شماره 15 مورخ 22/1/1391 شعبه 19 دادگاه عمومی حقوقی تهران که مشعر بر محکومیت تجدیدنظرخواه به‌پرداخت مبلغ/ 238768499 ریال بابت اصل خواسته مزید بر خسارات دادرسی بوده و تجدیدنظرخواهی شرکت الف. به‌طرفیت گروه ص. از دادنامه اشعاری اولاً ـ نظر به اینکه آقای ن.م. به‌عنوان وکیل گروه ص. در جلسه دادرسی 5/8/1392 این محکمه اقدام به استرداد دادخواست تجدیدنظرخواهی شرکت موکل نموده و با لحاظ تفویض اختیار استرداد دعوا به وکیل مربوطه دادگاه مستنداً به ماده 107 از قانون آیین دادرسی مدنی قرار ابطال دادخواست تجدیدنظرخواهی گروه ص. را اعلام می‌نماید. ثانیاً ـ تجدیدنظرخواهی شرکت الف. از حیث میزان محکوم‌به اصل دعوا نیز غیرموجه و مردود است چرا که مورد خواسته بدوی مطالبه اجرت‌المثل ایام کارکرد 4 دستگاه لیفتراک و یک دستگاه کلمتراک شرکت الف. توأم با نیروی انسانی از تاریخ 1/1/1387 لغایت 8/3/87 (به مدت هفتاد روز) بوده که با عنایت به عدم انعقاد قرارداد الحاقی فی‌مابین متداعیین با احراز استحقاق شرکت خواهان در استیفای اجرت‌المثل این مدت پس از جلب نظریه کارشناس و هیأت سه نفره کارشناسان مقدار اجرت‌المثل احتساب گردیده و قلت میزان اعلامی توسط هیأت سه نفره کارشناسی نسبت به کارشناس بدوی دلیل موجهی جهت تعرض به نتیجه کارشناسی نیست چرا که هیأت کارشناسی با لحاظ اوضاع و احوال متعارف قضیه از جمله نرخ شرکت برنده مناقصه انجام خدمات جابجایی محصول، انبارداری و غیره در سال 1387 میزان مطالبات شرکت تجدیدنظرخواه را برآورد نموده و برخلاف تصور وکیل شرکت هیأت کارشناسی اقــدام به کسر وجوهی که شرکت الف. در این مقطع أخذ نموده باشد، ننموده و دلیل متقنی بر عدم متابعت از نظریه هیأت کارشناسی عنوان نگردیده و اعتراض تجدیدنظرخواه در این بخش با جهات مصرح ماده 348 از قانون آیین دادرسی مدنی انطباقی نداشته لیکن از جهت اعتراض نسبت به صدور حکم بطلان دعوای خسارت تأخیر تأدیه، تجدیدنظرخواهی مآلاً وارد است زیرا که گرچه میزان مطالبات تجدیدنظرخواه در بدو امر نامعلوم بوده لیکن نظریه قطعی هیأت کارشناسی کاشف از استحقاق این شرکت از تاریخ اقامه دعوا و لزوم جبران خسارت ناشی از تأخیر در تأدیه این مطالبات بوده که واجد ارکان و شرایط ماده 522 از قانون آیین دادرسی مدنی می‌باشد علیهذا دادگاه ضمن رد تجدیدنظرخواهی شرکت الف. نسبت به اصل محکوم‌به با اعمال ذیل ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این شق و خسارات دادرسـی تأییــد و استوار نموده اما با اجابت تجدیدنظرخـواهی نسبـت به بخش دیگر دادگاه با اعمال صدر ماده 358 از قانون مرقوم با نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته در شق بطلان دعوای خسارت تأخیر تأدیه در اصل با اعمال مواد 198 و 522 از قانون آیین دادرسـی مـدنی حکــم به محکومیـت گروه ص. به تأدیه خسارت تأخیر تأدیه محکوم‌به از تاریخ 19/12/1388 لغایت زمان پرداخت در حق تجدیدنظرخواه (که توسط دایره اجرای محکمه بدوی احتساب می‌گردد) صادر و اعــلام می‌نمایــد. اجرای رأی منوط به‌پرداخت هزینه دادرسی راجع‌به خسارت تأخیر تأدیه توسط خواهان بدوی است. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
کوهکن ـ مرادی

 

منبع : پژوهشگاه قوه قضائیه