در چه صورت دیه از بیت المال پرداخت می شود ؟

در-چه-صورت-دیه-از-بیت-المال-پرداخت-می-شود-؟

بر اساس قانون دیه برعهده شخصی است که خسارت و ضربه‌ای را به دیگری وارد می‌کند، اما گاهی اوقات دیه فرد از صندوق بیت المال پرداخت می‌شود


بر اساس قانون دیه برعهده شخصی است که خسارت و ضربه‌ای را به دیگری وارد می‌کند، اما گاهی اوقات دیه فرد از صندوق بیت المال پرداخت می‌شود.

 پرداخت دیه بر عهده شخصی است که به دیگری ضربه و خسارتی وارد کرده باشد، اما گاهی اوقات و در مواردی خاص و استثنایی دیه فرد از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.

هرگاه بر اثر خطای قاضی در صدور حکم، شخصی بی گناه محکوم به مرگ شود، دیه او از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

هرگاه شخصی بر اثر ازدحام کشته شود، یعنی اگر در خیابان و اماکن عمومی و به دلیل فشار حاصل از ازدحام جمعیت جان خود را از دست دهد، از آنجایی که قاتل او مشخص نیست دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

همچنین اگر فردی در اثر آشوب و اغتشاش مصدوم یا کشته شود، دیه او هم از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده اگر در جایی عبور عابرپیاده ممنوع باشد، اما عابری از آن محل عبور کند و فردی با او تصادف کند، راننده مسئول پرداخت دیه نیست و اگر جسد فردی در خیابان پیدا شود و قاضی دلیلی بر وقوع قتل توسط اشخاصی دیگر پیدا نکند، دیه آن فرد از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

اگر فردی که فوت می‌کند شخصی مجهول الهویه باشد و اولیای دم او شناسایی نشوند، دیه به حساب بیت المال واریز می‌شود تا اولیای دم این فرد پیدا شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران