تخلیه به جهت انتقال به غیر

تخلیه-به-جهت-انتقال-به-غیر

برخلاف قانون مدنی در قانون روابط موجر و مستاجر 1356، مستاجر حق انتقال منافع مورد اجاره به دیگری را بدون اجازه مالک ندارد


در موردی که عین مستأجره به منظور کسب یا پیشه و یا تجارت خود مستأجر اجاره داده شده و مستأجر آن را به عناوینی از قبیل وکالت یا نمایندگی و غیره عملاً به غیر واگذار کند بدون این که طبق ماده 19 این قانون با مستأجر لاحق اجاره نامه تنظیم شده باشد. ( بند 2 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر 1356 ) موجر می تواند ... تخلیه[ مورد اجاره ] را از دادگاه درخواست کند ( صدر ماده 14 )در این صورت، حکم تخلیه علیه متصرّف یا مستأجر اجراء خواهد شد و دراین مورد مستأجر یا متصرّف حسب مورد، استحقاق دریافت نصف حق کسب یا پیشه یا تجارت را خواهد داشت .( قسمت دوم ماده 19 )

 برخلاف قانون مدنی ( ماده474 ق.م - مستاجر می تواند عین مستاجره را بدیگری اجاره دهد مگر اینکه در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد.)، در قانون روابط موجر و مستاجر 1356 مستأجر نمی تواند منافع مورد اجاره را کلاً یا جزءً یا به نحو اشاعه به غیر انتقال دهد یا واگذار نماید مگراین که کتباً این اختیار به او داده شده باشد. ( ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر 56 )

قانونگذار در بند 2 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر 56 از قید « خود مستاجر » استفاده نموده است، که این قید با قید « به غیر » در ماده 10 قانون مزبور هماهنگ است، بنابراین در صورتی که، عین مستاجره برای استفاده شخص معینی اجاره داده شود، و این شخص عین مستاجره را، چه کلا یا جزاّ و چه مشاعا به دیگری « انتقال » دهد، این امر موجب حق تخلیه برای موجر می شود، اما به کارگیری کارگر و منشی و عناوینی از این دست، « انتقال به غیر » نیست.

 انتقال مستاجر « به غیر» می تواند به صورت نمایندگی، وکالت و اشکال دیگری باشد، بنابراین نوع انتقال در این قانون تاثیری در مفهوم انتقال ندارد و به نظر می رسد، آنچه که رخ می دهد و عرف نیز آن را « انتقال به غیر» بداند، « انتقال » صورت گرفته است.

 منظور از « بدون این که طبق ماده 19 این قانون با مستأجر لاحق اجاره نامه تنظیم شده باشد » آن است که یا مستاجر، رضایت مالک را نگرفته باشد و یا مطابق ماده 19 قانون مزبور، دعوای « تجویزِ انتقال منافع مورد اجاره به غیر» مطرح نکرده باشد و دادگاه نیز به آن حکم نداده باشد.

زمانی که دادگاه « حکم به تجویزِ انتقال منافع مورد اجاره به غیر » صادر می کند، منافع مورد اجاره باید با سند رسمی به مستأجر جدید ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی، انتقال داده شود، در غیر این صورت حکم مزبور ملغی الاثر خواهد بود .

نویسنده : محسن رفعتی


مطالب مرتبط

بهترین وکیل ملکی، وکیل متخصص ملکی، وکیل متخصص سرقفلی، وکیل متخصص حق کسب و پیشه، دعاوی سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت- محسن رفعتی

صورتجلسه نشست قضائی در رابطه با تغییر شغل مستاجر بدون اجازه مالک

تمدید شفاهی اجاره

اعمال حق فسخ در خیار غبن

آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه های آب

بهترین وکیل سرقفلی یا حق کسب و پیشه یا تجارت کیست؟ وکیل سرقفلی خوب کیست ؟ وکیل تخلیه سرقفلی