آیا مالک سرقفلی ( مشمول قانون ۱۳۷۶)  یا دارنده حق کسب و پیشه ،می‌تواند سرقفلی یا حق کسب و پیشه را برای وراث خود با فرض رعایت نصاب، وصیت کند؟

آیا-مالک-سرقفلی-(-مشمول-قانون-۱۳۷۶) -یا-دارنده-حق-کسب-و-پیشه-،می‌تواند-سرقفلی-یا-حق-کسب-و-پیشه-را-برای-وراث-خود-با-فرض-رعایت-نصاب،-وصیت-کند؟

آیا مالک سرقفلی ( مشمول قانون ۱۳۷۶)  یا دارنده حق کسب و پیشه ،می‌تواند سرقفلی یا حق کسب و پیشه را برای وراث خود با فرض رعایت نصاب، وصیت کند؟


پرسش و پاسخ 

سوال : 

آیا مالک سرقفلی ( مشمول قانون ۱۳۷۶)  یا دارنده حق کسب و پیشه ،می‌تواند سرقفلی یا حق کسب و پیشه را برای وراث خود با فرض رعایت نصاب، وصیت کند؟؟در خصوص سایرافراد که جز ورثه نیستند،در قالب وصیت امکان دارد؟

پاسخ :

در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 حق کسب یا پیشه یا تجارت، پیش بینی نشده است و قانونگذار از واژه  « سرقفلی » استفاده نموده است، بنابراین در این قانون حق کسب یا پیشه یا تجارت وجود ندارد، اما در خصوص وصیت سرقفلی در قانون 76 ، با توجه به مواد ۱ و ۶ این قانون و مواد 494 و 497 قانون مدنی، در صورتی که  مدت اجاره باقی باشد پاسخ آری است و در غیر این صورت و گذشت مدت اجاره نمی توان قائل به پذیرش وصیت بود، زیرا در این صورت با حق مالک برخورد می کند و عملا مدت قرارداد به پایان رسیده است.
اگر مدت قرارداد به پایان نرسیده باشد، مستاجر می تواند تا پایان مدت قرارداد، مورد اجاره را حتی به غیر ورثه در قالب وصیت تملیکی منتقل نماید، در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 اصل بر آن است که مستاجر می تواند منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل نماید، مگر اینکه شرط عدم انتقال شده باشد.

محسن رفعتی