شیوه‌های رایج کلاهبرداری را بشناسید

شیوه‌های-رایج-کلاهبرداری-را-بشناسید

شیوه‌های رایج کلاهبرداری را بشناسید



شیوه‌های رایج کلاهبرداری را بشناسید

کلاهبرداری را اگر نشود از بین برد،‌ می‌شود خود را در برابر آن واکسینه کرد. راهش هم این است که شگردهای کلاهبرداری را بدانیم و با کسانی که این شگردها را به کار می‌گیرند وارد معامله نشویم یا احتیاط‌های لازم را در تمام معاملات رعایت کنیم.

انواع کلاهبرداری مجازی


دریافت بیعانه:

رایج‌ترین شیوه کلاهبرداری در فضای مجازی مربوط به بخشی است که افراد برای خرید یک جنس خاص، تصمیم می‌گیرند بیعانه پرداخت کنند. آن هم بدون این که کالا را دیده یا سالم بودنش را تست کرده باشند. در این موارد ممکن است فروشنده از افراد مختلف بیعانه بگیرد و بعد از دریافت پولی که مدنظرش است، گوشی تلفنش را خاموش کند.

جعل اطلاعات:

فروشنده اطلاعات بانکی فرد دیگری را جعل می‌کند و از آن طریق دست به کلاهبرداری می‌زند. شاید ماجرای مردی که با این شیوه، آبگرمکنی که اصلا وجود نداشت را به چندین و چند نفر فروخته بود،‌ شنیده باشید. شیوه کار کلاهبردار این پرونده به این شکل بود که او تصمیم می‌گرفت وسیله‌ای را برای خود به قیمت ۳۰۰هزار تومان بخرد. شماره کارت فروشنده و مشخصاتش را می‌گرفت. از آن طرف یک کالا با همین قیمت برای فروش قرار می‌داد و به جای اطلاعات خودش از اطلاعات بانکی هویتی آن فردی که قصد خرید از او را داشت استفاده می‌‎کرد. با این شیوه فردی که قصد خرید آبگرمکن را داشت، پول را برای فردی واریز می‌کرد که کلاهبردار می‌خواست از او خرید کند. در این مواقع معمولا خط تلفن هم به نام شخص نیست و زمان زیادی باید صرف یافتن این فرد شود.

خود را جای فروشنده جا زدن:

در این مورد کلاهبردار با زیرکی خودش را جای فروشنده جا می‌زند. به این شکل که مثلاً یک گوشی همراه می‌خرد و از فروشنده می‌خواهد که آن را با پیک به دستش برساند و پول را هم به پیک تحویل می‌دهد. فروشنده با خیال راحت این کار را انجام می‌دهد و به پیک هم می‌سپارد که حتما بعد از دریافت وجه نقد، گوشی را تحویل دهد. تا این جای کار مشکلی نیست و همه‌چیز روی اصول پیش می‌رود. تا این که فرد کلاهبردار شماره پیک را جهت هماهنگی از فروشنده دریافت می‌کند و پس از تماس با او می‌گوید خریدار پول را برایش کارت به کارت کرده و او فقط گوشی را تحویل دهد. پیک موتوری از همه‌جا بی‌خبر این کار را می‌کند و به همین سادگی گوشی از دست می‌رود. فردی با این شیوه نزدیک ۲۰۰میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود.

عکس‌های دورغین:

حتما در شبکه‌های اجتماعی جمله «چیزی که سفارش می‌دی؛ چیزی که تحویل می‌گیری» را زیاد خوانده‌اید. این جمله حکایت از غش در معامله دارد. این که فردی عکس کالایی را در سایت می‌گذارد، خریدار به استناد عکس آن را می‌خرد اما در نهایت زمانی که کالای مورد نظرش را دریافت می‌کند، متوجه می‌شود چیزی که سفارش داده با چیزی که دریافت کرده زمین تا آسمان فرق دارد.

کارشناس جعلی ماشین:

کلاهبرداران معمولا خودشان را در حیطه کاری که انجام می‌دهند، کاملا به روز نگه می‌دارند. از آن‌جایی که عموما افراد برای خرید ماشین حتما از نظر کارشناس استفاده می‌کنند، این روزها کارشناسان جعلی و قلابی هم وارد بازار خرید و فروش ماشین شده‌اند. شیوه‌ کارشان هم این است که معمولا وارد معامله می‌شوند و با جا زدن خودشان به جای کارشناس، تمام عیب و نقص‌های ماشین را انکار می‌کنند.

چک قبول نکنید:

مورد دیگری که بهتر است در معاملات واقعی هم خیلی از آن استفاده نکنید و به اعتمادش قدم برندارید چک است. چه برسد به این که بخواهید در معاملات آنلاین هم از آن استفاده کنید. در چنین معاملاتی بهتر است از پول نقد یا کارت به کارت حضوری استفاده کنید. درست است که فرد متخلف را به‌عنوان مجرم معرفی می‌کند و حتی حکم تعقیب هم برایش صادر می‌شود، اما در اکثر مواقع باعث نمی‌شود قربانی به حق و حقوقش برسد.

جدی بگیرید :

اما مهمترین اصل برای اینکه کلاه سرتان نرود این است که  در خریدهای آنلاین به افراد اعتماد بی‌جا نکنید. اجناس را حضوری، پس از بازدید و چک کردن بخرید و پولش را ترجیحا نقد بپردازید یا همان لحظه کارت به کارت کنید.

منبع : دیوار