قانون لغو مالکیت اراضی موات شھری و کیفیت عمران آن

قانون-لغو-مالکیت-اراضی-موات-شھری-و-کیفیت-عمران-آن

قانون لغو مالکیت اراضی موات شھری و کیفیت عمران آن


قانون لغو مالکیت اراضی موات شھری و کیفیت عمران آن

مقدمه ـ از آنجا که طبق موازین اسلام زمین موات ملک کسی شناخته نمیشود در اختیار دولت اسلامی است و اسناد مالکیتی که در رژیم سابق نسبت به زمینهای موات در داخل محدوده شهری یا خارج آن صادر شده بر خلاف موازین اسلام و مصلحت مردم بوده است. قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن بشرح زیر تصویب میشود:

قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن
مصوب 1358,04,05با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 (اصلاحی 31ˏ03ˏ1390)ـ دولت مکلف است در داخل محدوده قانونی (25 ساله) شهرها در نقاطی که محدوده قانونی وجود دارد و در سایر شهرها در محدوده ایکه از طرف وزارت راه و شهرسازی تعیین و اعلام خواهد شد. بتدریج و با رعایت طرح تفصیلی شهر در هر منطقه بکسانیکه طبق موازین رژیم سابق مالک اینگونه اراضی شناخته میشدند اعلام نماید تا ظرف مدت معینی نسبت بعمران و آبادی اینگونه اراضی اقدام کنند. چنانچه در مهلت مقرر اقدام لازم بعمل نیاورند هیچگونه اولویتی برای آنها منظور نخواهد شد و بلاعوض بتصرف دولت در خواهد آمد.

تبصره ـ دولت برای کسانیکه یک قطعه زمین کوچک برای سکونت شخصی خود تهیه کرده اند و فاقد خانه مسکونی میباشند حداقل سه سال مهلت خواهد داد تا بتوانند بعمران زمین خود بپردازند.

ماده 2 ـ دولت باید زمینهای تفکیک نشده ای را که بترتیب مقرر در این قانون بتصرف خویش در می آورد تفکیک کند و بر اساس طرح تفصیلی منطقه مربوطه در اختیار متقاضیان برای احداث ساختمان و مسکن قرار دهد.

ماده 3 (اصلاحی 31ˏ03ˏ1390)ـ نحوه عـلام [اعلام] بکسانی که در رژیم سابق مالک اینگونه اراضی شناخته میشدند و تشخیص موات بودن و عمران و آبادی و شرایط و اگذاری اراضی مذکور و تعیین مساحت زمینهای مذکور در تبصره ماده یک در هر منطقه و سایر مسائل اجرائی این قانون مطابق آئیننامه ای خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی تهیه میکند و بتصویب هیئت و زیران خواهد رسید. 

ماده 4 (اصلاحی 31ˏ03ˏ1390)ـ وزارت راه و شهرسازی مأمور اجرای این قانون است.

ماده 1 (الحاقی 25ˏ04ˏ1359)ـ سازمانهای عمران اراضی شهری برای تسهیل در امر و اگذاری زمین باشخاص جهت ایجاد مسکن و یا واگذاری زمین برای رفع نیازهای خدمات عمومی شهری در مواقع ضروری میتوانند از آن قسمت از اراضی موضوع تبصره ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن و ماده 10 آئین نامه اجرائی قانون مذکور نیز استفاده و نسبت به واگذاری زمین معوض با رعایت ضوابط شهرداری که ضمناً ارزش معاملاتی آن معادل زمین قبلی بوده و سطح آن بهر حال از حد نصاب مقرر در ماده 5 آئین نامه اجرائی تجاوز ننماید با افراد دارنده گواهی مهلت عمران اقدام نماید.

تبصره(الحاقی 25ˏ04ˏ1359): مقررات فوق ناظر بر اراضی موضوع قانون تأیید واگذاریهای انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب مصوب 13 /11 /58 میباشد. مشروط  بر آنکه تاریخ پرداخت وجه طبق فیش بانکی حداکثر پایان اردیبهشت ماه 59 باشد، ضمناً در مورد اراضی واگذاری قبلی سازمانهای عمران اراضی شهری و همچنین تعیین معوض اراضی موضوع ماده 14 آئین نامه اجرائی قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفت عمران آن و قانون اصلاحی ماده یاد شده نیز بترتیب مذکور در ماده فوق عمل خواهد شد.

ماده 2 (اصلاحی 25ˏ04ˏ1359)ـ بهای زمینهائی که از طرف سازمانهای عمران اراضی شهری واگذار میشود بشرح زیر محاسبه و اخذ میگردد:
30 % آخرین ارزش معاملاتی تعیین شده توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع تبصره 2 ماده 23 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1345 و اصلاحیه های بعدی با کسر 40% آن بعنوان بهای پایه و در مناطقی که قیمت منطقه ای اعلام نشده معادل قیمتی که هیئتی متشکل از نماینده وزارت دارائی، دو نفر معتمدین بانتخاب حاکم شرع محل، نماینده وزارت مسکن و شهرسازی، نماینده وزارت کشور، نماینده ثبت، نماینده دادستانی و نماینده شهرداری تعیین خواهند نمود مبنای قیمت اراضی خواهد بود و در صورتیکه زمین توسط آن سازمانها قطعه بندی و یا آماده سازی و واجد خدمات شهری گردد حسب مورد محاسبه و به قیمت پایه اضافه خواهد گردید و در صورتیکه قسمتی و یا کل عملیات مذکور قبلا انجام پذیرفته باشد بشرح زیر محاسبه و به قیمت پایه اضافه خواهد گردید:
1 ـ در صورتیکه زمین داخل محدوده خدمات شهری باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
2 ـ در صورتیکه زمین دارای طرح جامع تفصیلی شهر باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
3 ـ در صورتیکه زمین دارای نقشه تفکیکی باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
4 ـ در صورتیکه زمین دارای خیابان بندی باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
5 ـ در صورتیکه امکان اخذ انشعاب آب لوله کشی برای زمین موجود باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
6 ـ در صورتیکه امکان اخذ انشعاب برق برای زمین موجود باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.
7 ـ در صورتیکه امکان اخذ انشعاب گاز و یا تلفن باشد 10% قیمت منطقه ای اضافه خواهد شد.

تبصره (الحاقی 25ˏ04ˏ1359)ـ عوائد حاصل از ردیفهای 1 الی 4 فوق بصندوق شهرداریهای مربوطه واریز خواهد شد.

ماده 3 (الحاقی 25ˏ04ˏ1359)ـ کلیه واگذاریهای زمین بدون رعایت تشریفات مربوط به مزایده و مناقصه و کمیسیون ماده هفتاد و یک و طبق قرارداد منعقده بین سازمانهای عمران و اراضی و متقاضیان بعمل خواهد آمد.


مطالب مرتبط

قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن مصوب 1365 9 30