رای کامل در مورد ابطال بند 3 دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی

رای-کامل-در-مورد-ابطال-بند-3-دستورالعمل-وزیر-راه-و-شهرسازی

رای کامل در مورد ابطال بند 3 دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی


هیات تخصصی اراضی شهرسازی ، منابع طبیعی و محیط زیست

* شماره پــرونـــده : هـ ع/ 9803133       شماره دادنامه : 9909970906010054          تاریخ:  27/2/99                      

* شاکی : آقای حمید بیرقی فرزند علی اکبر

*طرف شکایت : وزارت راه و شهرسازی

*موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند 3 دستورالعمل شماره 02/100/302708 مورخ 27/12/96 وزیر راه و شهرسازی 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت وزارت راه و شهرسازی به خواسته ابطال بند 3 دستورالعمل شماره 02/100/302708 مورخ 27/12/96 وزیر راه و شهرسازی به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

3- اعضای هیأت مدیره ، بازرسان ، شورای انتظامی و هیأت رئیسه ی گروه های تخصصی سازمان های نظـام مهندسی یا کاردانی ساختمان استان ها تا پایان تصـدی در دوره جـاری می توانند صرفاً به تصـدی مسئولیت های فوق ادامه دهند. در انتخابات و انتخاب ارکان فوق از دوره آتی به بعد رعایت موضوع این دستورالعمل الزامی است.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

خلاصه شکایت شاکی : شاکی به موجب دادخواست تقدیمی اجمالاً توضیح داده است که در ماده 32 قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب 1374 به صراحت و بیان متقن موارد منع ارایه خدمات مهندسی (منع به کارگیری پروانه اشتغال مهندسی یا پروانه کسب و پیشه) احصـاء شده است. ماده مذکـور تاکید داشته که اقـدام به امور زیر تخلف از قـانون محسوب می شود و در بند (د) اذعان نموده : « ارائه خدمات مهندسی طراحی ، اجرا و نظارت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که مسئولیت بررسی یا تائید نقشه و یا امور مربوط به کنترل ساختمان آن پروژه را نیز بر عهده دارند.» لذا مبرهن است اقدام به ارایه خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر غیر از موارد احصاء شده مذکور تخلف از قانون نیست. در حالی که در بند 3 مورد شکایت اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد ناروا قید شده اعضاء هیأت مدیره ، بازرسان ، شورای انتظامی و هیأت رئیسه گروههای تخصصی سازمانهای نظـام مهندسی یا کاردانی ساختمان استانها تا پایان تصـدی در دوره جـاری می توانند صرفاً به تصـدی مسئولیت های فوق ادامه دهند. در انتخابات و انتخاب ارکان فوق از دوره آتی به بعد رعایت موضوع این دستورالعمل الزامی است. نظر به اینکه در بند 3 دستورالعمل موضوع شکایت حکمی متفاوت از ماده 32 قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب 1374 اعلام شده است یا موجب تضییق مضمون صریح آن شده است لذا ابطال بند 3 دستورالعمل موضوع شکایت مورد درخواست است.

* جوابیه طرف شکایت : مدیر کل حقوقی وزارت راه و شهرسازی در جوابیه ثبت شده به شماره 98-3133-2 مورخ 16/11/98 اجمالاً پاسخ داده است که :

مستنداً به مواد 3 و 14 و 15 و 32 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مواد 19 و 51 و 73 و 75 آئین نامه اجرایی قانون مذکور و دستور العمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد در راستای ارتقای سلامت اداری ، رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق شهروندی و با استناد ماده 123 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی مذکور و نظر به بند 5 ماده 2 مکرر آیین نامه اصلاحی قانون (مصوب اسفند ماه 1394) که مقرر می دارد کلیه اشخاص در ارایه خدمات مهندسی ساختمان باید از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد اجتناب نمایند ، تدوین شده است. استفاده از پروانه اشتغال برای اعضاء هیأت مدیره و سایر ارکان نامبرده شده سازمان استان از مصادیق بارز تعارض منافع می باشد و تا پایان تصدی در سازمان استان می توانند به مسئولیت های محوله در قانون مزبور و آیین نامه های اجرایی آن ادامه دهند بنابراین بند 3 مغایر قانون نبوده صدور حکم به رد شکایت مورد استدعاست.

*رای هیأت تخصصی اراضی شهرسازی ، منابع طبیعی و محیط زیست :

در خصوص شکایت آقای حمید بیرقی فرزند علی اکبر به طرفیت وزارت راه و شهرسازی به خواسته ابطال بند 3 دستورالعمل شماره 02/100/302708 مورخ 27/12/96 وزیر راه و شهرسازی موضوع در جلسه مورخ 7/2/99 هیأت مطرح و اعضاء پس از استماع گزارش و بررسی موضوع به اتفاق بر این عقیده بودند نظر به اینکه به موجب ماده 123 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی مقرر گردید که دستورالعمل موضوع ماده فوق ظرف مدت 6 ماه به وسیله وزیر مسکن و راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ شود و متعاقب آن در بند 5 ماده 2 مکرر اصلاحی جلسه 3/11/1394 هیأت وزیران مصوب گردیده که مهندسین باید از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد اجتناب نمایند. بنابراین بند 3 دستورالعمل مورد شکایت مغایر قانون و خارج از اختیار نبوده در نتیجه مسـتنداً به بند (ب) از مـاده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می گردد رأی صادره از تاریخ صدور ظرف مدت بیست روز از ناحیه رئیس دیوان یا ده نفر از قضات قابل اعتراض و رسیدگی در هیأت عمومی می باشد. /ت

 

احمد درزی رامندی

رئیس هیأت تخصصی اراضی شهرسازی ، منابع طبیعی و محیط زیست

دیوان عدالت اداری


مطالب مرتبط

رای وحدت رویه شماره 2664 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 14 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

عدم اعمال مقررات بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به دادنامه شماره 540-25؍8؍1398 هیأت تخصصی اقتصادی مالی دیوان