بایگانی های سازمان ملی زمین و مسکن سازماندهی می شود

بایگانی-های-سازمان-ملی-زمین-و-مسکن-سازماندهی-می-شود

بایگانی‌های سازمان ملی زمین و مسکن ساماندهی می‌شود


بایگانی‌های سازمان ملی زمین و مسکن ساماندهی می‌شود

رئیس گروه بانک اطلاعات زمین سازمان ملی زمین و مسکن از برگزاری دور اول نشست‌های ویدیو کنفرانس کارگروه طرح ساماندهی بایگانی‌های سازمان ملی زمین و مسکن در سطح کشور در راستای تکمیل طرح‌های جمع‌آوری و پالایش اطلاعات در سیستم‌های اطلاعاتی مرتبط با این سازمان خبر داد.

 نسرین کاظمی‌فرد رییس گروه بانک اطلاعات زمین سازمان با اشاره به اینکه این طرح با دستور وزیر راه و شهرسازی در حال انجام است افزود:  در ادامه طرح های جمع آوری و پالایش اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی مرتبط با سازمان ملی زمین و مسکن و مشخصا سامانه یکپارچه اراضی و مستغلات به پیاده سازی فرایندهای عملیاتی سازمان رسیدیم. از الزامات پیاده سازی این فرایندهای عملیاتی مکانیزاسیون گردش اسناد و مکاتبات بود که طی آن گردش فیزیکی اسناد حذف و گردش الکترونیکی جایگزین آن خواهد شد.

 رئیس گروه بانک اطلاعات زمین سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه به منظور حذف گردش فیزیکی پرونده ها باید اسکن اسناد، به روز رسانی پرونده‌ها و کامل بودن اطلاعات و محتویات پرونده‌ها را در طرحمان بررسی می‌کردیم، گفت: بعد از تهیه طرح و ابلاغ آن به ادارات کل و مشخص شدن هزینه‌های آن، در حال حاضر مشغول پایش برنامه های سال جاری برمبنای کاربرگ‌های کارشناسی شده هستیم. این مهم با توجه به وسعت عملیات و هزینه های بالای طرح و پیشگیری از هرگونه اتلاف هزینه و زمان یکی از مهم ترین گامهای اجرایی طرح می باشد.

وی اضافه کرد قدمت اسناد و مدارک مرتبط با سازمان ملی زمین و مسکن ، ادغام و تفکیک های ادارات زمین شهری،  مسکن و راه و جابجایی های متعدد ساختمان های ادارات کل استانی، تفکیک ادارات و افزایش تعداد ادارات کل به ۳۵ اداره و از همه مهمتر نگاه غیر تخصصی به شغل بایگان در سالهای گذشته سبب ناهمگونی ساختار های بایگانی و طبقه بندی اسناد شده است که ضرورت استاندارد سازی و بازنگری در وضع موجود بعنوان پیش نیاز مکانیزاسیون را مشخص می‌کند، همچنین تجهیز و تقویت ایمنی فضاهای بایگانی نیز از اهم سرفصلهای اجرایی طرح است.

کاظمی فرد زیر برنامه های طرح ساماندهی بایگانی‌های سازمان ملی زمین و مسکن را برنامه ساماندهی مراکز بایگانی، ساماندهی اسناد بایگانی، اسکن و آرشیو اسناد خواند و گفت: آخرین زیربرنامه و هدف نهایی ما در این طرح مکانیزاسیون اسناد است به این معنا که گردش فیزیکی اسناد متوقف شود و کلیه اسناد چه داخل سازمان و چه بین دستگاه‌ها تبدیل به پرونده الکترونیکی شوند.

وی با اشاره به اینکه این دور از جلسات در سطح مدیریتی در جریان است اضافه کرد: دور بعدی جلسات در سطح کارشناسی خواهد بود تا بتوانیم اجرای طرح را در زمان مناسب به انجام برسانیم. 

وی در پایان افزود: البته پیش از این هم اسکن اسناد در سازمان ملی انجام می شده است اما در این طرح استانداردهای تازه‌ای برای آن تعریف شده است که امید است با اجرای آن گامهای بلندی در پیش‌گیری از جعل و سوء جریانات ناشی از دستکاری در اوراق و محتویات پرونده‌ها و یا از بین رفتن مستندات در اثر حوادث غیرمترقبه برداشته شود.

گفتنی است، طرح ساماندهی بایگانی های سازمان ملی زمین و مسکن با دستور وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیات مدیره سازمان در اواخر سال ۱۳۹۸ جهت اجرا به ادارات کل استانی ابلاغ شده و با مسئولیت مهدی ابراهیمی معاون املاک و حقوقی و عضو هیات مدیره سازمان و همکاری سایر اعضای هیات مدیره تحت نظر مدیر عامل این سازمان در حال اجرای سراسری است.


مطالب مرتبط

خریداران دوم به بعد مسکن مهر پردیس باید ۲۵ درصد از یارانه دولتی را بپردازند

تحولات ثبت معامله با مصوب شدن طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی

زورآزمایی وام مسکن و قیمت مسکن در تهران

موافقت کمسیون اقتصادی با گرفتن مالیات از خانه های خالی