گزارش سفر رئیس قوه قضایی به فارس

گزارش-سفر-رئیس-قوه-قضایی-به-فارس

گزارش سفر رئیس قوه قضایی به فارس


ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد/ در مورد سیل شیراز اگر لایروبی انجام می‌شد از این حادثه جلوگیری می‌کرد.


 آیت الله رییسی در ابتدای سفر استانی به فارس، با قضات و کارکنان دادگستری این استان دیدار کرد. پس از استماع اظهارات حاضرین در جلسه، ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در استان فارس به ویژه از سوی قضات و کارکنان دادگستری این استان، اظهار کرد: امروز برای همه ما افتخار بزرگ، خدمتگزاری خالصانه به مردم و گره گشایی از کار آن‌ها است.
 
وی گزارشات ارائه شده از سوی مسئولان قضایی استان دایر بر کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری و تسریع در رسیدگی را در خور تقدیر دانست و بر حفظ وضعیت موجود و افزایش کیفیت، تاکید کرد.
 
رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بنای ما در رسیدگی‌ها این است که مجموعه اقدامات صورت گرفته به مردم آرامش دهد، گفت: قانونمداری، توجه به نظارت‌های قانونی و ضد ارزش بودن نظارت گریزی هرچه بیشتر تثبیت شود، آرامش مردم در این رابطه افزون خواهد شد.
 
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: توجه به مردم، مردمی بودن و باور داشتن مردم یکی از نکات بسیار مهم برای همه است و باید به آنچه لازمه مردمداری است و همچنین درخواست‎‌های مردم و گره گشایی از زندگی آن‌ها توجه کنیم.
 
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در تامین امنیت استان و تقدیر در این زمینه، افزود: اقدامات صورت گرفته برای کاهش جرایم خشن و افزایش ضریب‎‌های امنیتی نکته قابل توجهی است.
 
رییس قوه قضاییه با تاکید نسبت به سلامت دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته و ارتقاءِ این سلامت، تصریح کرد: گزارش دادستان انتظامی قضات در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه حاکی از آن بود که یک درصد تخلف در مجموعه قضایی داریم؛ ولی باید گفت که آن یک درصد هم برای ما زیاد است. بنای دستگاه قضایی برخورد با همه تخلفات خصوصا در درون خودش است.
 
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: اینکه امروز به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کنیم که این پرونده‌ها به نحوی مربوط به درون دستگاه قضایی است، ناشی از اراده و تصمیم قضات و کارکنان دستگاه قضایی است که امروز مدعی هرگونه ناسلامتی هستند.
 
وی با طرح این سئوال که چرا مجموعه پاک، سالم و پرتلاش همکاران ما با چند حرکت نامناسب، مورد انتقاد قرار گیرد، گفت: امروز حامیان مقابله با فساد و مسئولین مبارزه با مفاسد در درون دستگاه قضایی کارکنان سالم و مخلص ما هستند و از قاطبه قضات و کارکنان دستگاه قضایی به دلیل تلاش شبانه روزی همراه با سلامت نفس صمیمانه تشکر می‌کنم.
رییس قوه قضاییه تاکید کرد: اگر امروز در رسانه‌ها پرونده‌هایی مطرح می‌شود از مواردی است که مدعی آن کارکنان و قضات دستگاه قضایی هستند با این نگرش که دستگاه قضایی همچنان باید سالم بماند.
آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه ناسلامتی برای نظام اداری و قضایی تحمل نخواهد شد، تصریح کرد: این ناسلامتی برای همه جا بد و برای دستگاه قضایی بدتر است. سلامت برای همه جا یک اصل است و برای دستگاه قضایی به عنوان یک ارزش بالاتر است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به حفظ کرامت قاضی، کارکنان و مرتبطان دستگاه قضایی، ارباب رجوع، متهم و زندانی افزود: برخورد با یک متخلف و یک متجاسر و یک مجرم هم باید صبغه حفظ کرامت داشته باشد.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کرامت باید همواره در سلوک و رفتار همکاران دستگاه قضایی جلوه داشته باشد به بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) در این زمینه پرداخت.
آیت الله رییسی با اشاره به این روایت اساس کار قضات را دینداری، نگهدارنده آن‌ها را تقوای الهی، زینت آن‌ها را ادب و دژ محکم آبروی قضات را بردباری دانست و گفت: حلم در دستگاه قضایی امر بسیار مهمی است و بردبار بودن در مقابل هجمه‌ها، ناشایسته‌ها، نفوذها، فتنه‌ها و کجی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و نباید فریاد کسی ما را از جاده عدالت خارج کند.
وی تاکید کرد: فضاسازی‌ها، نباید مجموعه دستگاه قضایی، رسیدگی‌ها، تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای دستگاه قضایی کشف حقیقت، حق خواهی و حق گرایی و ایستادگی در مسیر حق مهم است.
 
آیت الله رییسی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حفظ منابع طبیعی در همه جا بسیار حائز اهمیت است. باید از تعرض به منابع طبیعی پیشگیری شود و به هیچ عنوان نباید به زمین خواران اجازه داد تا سراغ ذخایز و سرمایه‌های ملی بروند و باید دست آن‌ها را کوتاه کرد.
 
وی ادامه داد: کاری که شما می‌کنید باید همه سازمان‌ها به ویژه سازمان‌هایی که مسئول حفظ منابع و ذخایر ملی هستند، با همت دنبال کنند و نسبت به انشعابات غیرمجاز هم همینطور است.
رییس قوه قضاییه افزود: باید از بروز تخلف در مقدمه کار جلوگیری شود تا نوبت به دستگاه قضایی نرسد. انشعابات غیرمجاز اگر در مقدمه کار توسط وزارت نیرو دنبال شود، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد. اگر در مقدمات کار امر غیرمجازی انجام شد، باید توسط دستگاه‌های اجرایی دنبال شود و مورد تاکید ماست که اینگونه عمل شود.
رییس قوه قضاییه در ارتباط با سیل شیراز خاطرنشان کرد: پرونده سیل شیراز به دادگاه رفت و با افرادی که قصور کرده بودند، برخورد شد؛ اما کار درستی که بتواند زمینه پیشگیری از وقوع این حوادث را فراهم کند، لایروبی بود تا حادثه مهمی نداشته باشیم. ترک فعل‌ها باید دنبال شود و شخصی که در زمان مسئولیت خودش کاری را که باید انجام می‌داده، انجام نداده، باید پیگیری شود و اگر ترک فعل او موجب خسارت شده، باید دنبال شود.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه مهمترین اولویت دادگستری استان فارس استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگان و حوزوی است، گفت: با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها توانستیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.
 
وی افزود: کاهش قریب به ١١هزار پرونده در سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات این استان است.
رییس کل دادگستری استان فارس، افزود: کاهش در پرونده‌های بلندمدت در این استان محسوس است و در حال حاضر تنها ٨٢ پرونده بالای دو سال وجود دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه بار دیگر کاهش جمعیت کیفری در این استان را مورد اشاره قرار داد و گفت:قریب ٧۵٠٠ زندانی در ماه‌های اخیر به مرخصی رفته آمد.
حیدر آسیابی نیز با بیان اینکه در حال حاضر امنیت استان فارس در بهترین وضعیت در سه دهه گذشته قرار داد، گفت: پرونده‌های معوق بالای ۶ ماه در دادسرای شیراز تنها ٧٧۶ مورد است که خوشبختانه در حال کاهش این آمار هستیم.
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس بیان داشت: در سال جاری تنها شاهد ٢ فقره قتل بودیم که این نشان از کاهش قتل نسبت به سال گذشته دارد.
ابراهیمی مدیرکل زندان‌های استان فارس گفت: ٢۶٠٠ زندانی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی آزاد شده‌اند و این موضوع باعث جلوگیری از شیوع کرونا شده است.

منبع : میزان

مطالب مرتبط

جریمه ناحق ممنوع