ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی سند دار می شوند

ساکنان-سکونتگاه-های-غیر-رسمی-سند-دار-می-شوند

ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی سند دار می شوند


مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:
ساکنان ۱۰۰۰ هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی در ۵ استان سنددار می‌شوند/ پیشرفت صددرصدی ۷۵۴ پروژه بازآفرینی 


پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از اهدای سند مشروط مالکیت در آینده نزدیک به ساکنان هزار هکتار از سکونتگاه‌‌های غیررسمی خبر داد.
مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پنجاه و چارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری که با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد از آغاز سیاستی جدید در بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: از امروز اهدای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی را دنبال خواهیم کرد.

او افزود: اگرچه سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در سال ۱۳۸۲ ابلاغ شد اما متاسفانه این سند با گذشت ۱۷ سال، عملیاتی نشد.

عبوری با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال ۱۳۸۷ و قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید، اما سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری علی‌رغم تاکید در جلسات و برخورداری از مصوبات مختلف مغفول واقع شد. موضوعی که مانع از رونق، بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.

او استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های تبصره‌ای دولت را از جمله موضوعاتی خواند که ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل نداشتن سند از دریافت آن محروم بوده‌اند. 

اهدای سند مشروط در ۱۰۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخشی از این نشست همچنین به برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف زیرنظر قوای مجریه و قضاییه اشاره و عنوان کرد: مصوبه اهدای سند مشروط به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به‌زودی در هزار هکتار از اراضی شناسایی‌شده انجام می‌شود. این اقدام با فرمان وزیر راه و شهرسازی به‌صورت پایلوت در اراضی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن و در شهرهای کرج، بوشهر، زنجان، بندرعباس و اصفهان شروع می‌شود.

او از همکاری قوه قضاییه در تهیه آیین‌نامه نظارتی برای اجرای این برنامه قدردانی کرد و گفت: این آیین‌نامه با همکاری اداره‌کل پیشگیری از وقوع جرم و کارگروه تحول قوه قضاییه تهیه شده است تا اگر مشکلی در طول این اقدام وجود داشت از این طریق تعیین تکلیف و حل شود.

تصویب ۹۱۶۱ پروژه بازآفرینی در دو سال اخیر

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست، گزارشی از اقدامات ستاد ملی بازآفرینی شهری از سال ۱۳۹۷ تاکنون ارائه کرد و با اشاره به اینکه بر اساس برنامه اقدام مشترک مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری در سراسر کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ۳۱ استان ۹ هزار و ۱۶۱ پروژه را مصوب کردیم، گفت: قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این تعداد پروژه در نظر گرفته شده و حدود دو هزار میلیارد تومان نیز آورده دستگاه‌های مختلف در قالب تامین زمین، تهیه نقشه، آماده‌سازی و تملک است.

او افزود: دو هزار و ۹۴۸ پروژه بالغ بر چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به شهرداری‌های شهرهای هدف است. چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سایر دستگاه‌های عضو ستاد و چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت بازآفرینی شهری است.

۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی

عبوری در ادامه به ذکر آماری از پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال انجام پرداخت و بیان کرد: ۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی است که با اعتباری بالغ بر هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان آماده شده است. همچنین ۲۰۳ پروژه بازآفرینی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۳۰۹ پروژه نیز دارای پیشرفت ۵۰ تا ۷۰ درصدی است و ۷۷۹ پروژه کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت دارند. در مجموع برای دو هزار و ۴۵ پروژه‌ای که شروع شده دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط

فعال شدن سامانه نظارتی شهرداری