تفاوت سند رسمی خودرو با برگ سبز

تفاوت-سند-رسمی-خودرو-با-برگ-سبز

تفاوت سند رسمی خودرو با برگ سبز


تفاوت سند رسمی خودرو با برگ سبزی که شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت است در چیست؟
 

چند سال قبل بالای برگ‌های سبزرنگی که هنگام فروش خودرو به مالک ارائه می‌شد، نوشته بود شناسنامه وسیله نقلیه. مدتی بعد نوشتند سند مالکیت، اما در واقع این سند مالکیت پلاک است نه خودرو، چرا که طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک را تحویل مالک خودرو می‌دهد.
 پس همان برگ سبز یا شناسنامه وسیله نقلیه یا سند مالکیت پلاک را نیز نیروی انتظامی باید تحویل دهد و این سند مالکیت پلاک محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی به مالکیت خودرو ندارد. سال‌ها قبل که بحث پلاک ملی مطرح نبود و پلاک با تغییر مالکیت خودرو تغییر پیدا نمی‌کرد، دفاتر وقتی سند خودرو را تنظیم می‌کردند، یک نسخه هم برای راهنمایی و رانندگی ارسال می‌کردند که مشخصات کارت خودرو به طور کامل تغییر می‌کرد. 
البته دفترچه‌ای هم وجود داشت که راهنمایی و رانندگی آن را به مالک می‌داد و در آن ستونی تعبیه شده بود که با هر نقل و انتقال مشخصات توسط دفاتر اسناد رسمی در آن دفترچه ثبت می‌شد تا اگر نام مالک خودرو را از آنها استعلام کردند، بتوانند پاسخگو باشند، چرا که استعلام‌ها همیشه از نیروی انتظامی صورت می‌گیرد. در حال حاضر نیز در تبصره‌های 29 قانون مذکور آمده: نیروی انتظامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند امکان استقرار دفاتر را در مراکز تعویض پلاک فراهم کند، چرا که یکی از مشکلات مسئولان این بود که مردم برای ثبت سند خودرو باید به دو مرکز مراجعه کنند؟ از این‌رو قانونگذار امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را در این مراکز پیش‌بینی کرده است. پس ما باید این نکته را برای مردم روشن کنیم که از زمانی که پلاک ملی شده است، شخص می‌تواند فقط مالک پلاک باشد و خودرویی هم نداشته باشد یا ممکن است در مرکز تعویض پلاک، فردی مالک 10 پلاک باشد اما در اصل فقط یک خودرو داشته باشد، پس مالک پلاک به طور الزامی مالک خودرو نیست. برگ سبز خودرو سند پلاک است نه سند خودرو. این برگه نشان می‌دهد که من مالک پلاکی هستم که در حال حاضر روی خودرو نصب است.


مطالب مرتبط

دستکاری پلاک خودرو چه مجازاتی دارد؟

تهدید به پنچر کردن خودرو پارک شده جرم است ؟

آیا حمل خودرو با جرثقیل در حضور راننده قانونی است ؟

شکایت از خودرو پارک شده مقابل درب منزل

آیا نداشتن مدارک منجر به انتقال خودرو به پارکینگ می شود؟