ثبت بیش از هزار شکایت از سوی مردم به بازرسی قوه قضائیه

ثبت-بیش-از-هزار-شکایت-از-سوی-مردم-به-بازرسی-قوه-قضائیه

ثبت بیش از هزار شکایت از سوی مردم به بازرسی قوه قضائیه


بیش از ۱۰۰ هزار شکایت از سوی مردم در سال گذشته به سازمان بازرسی اعلام شد

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار و ۲۰ شکایت از سوی مردم اعلام شده که ۸۲ درصد از طریق سامانه انجام شده است.

مبارزه با رشد فساد و به کارگیری افراد پاکدست از جمله الزامات مبارزه با فساد استخبرگزاری میزان- حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) بیان کرد: امیدواریم در تبعیت از امام هشتم گام برداریم و از شفاعت آن حضرت بهره‌مند شویم؛ در دوره تحول قوه قضاییه هستیم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب آیت الله رییسی که فرمودند باید این دوره، دوره تحول بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی باشد لذا بر این اساس به محور‌هایی که متناسب با رویکرد‌های تحولی در سازمان بازرسی است، اشاره می‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به رویکرد‌های تحولی سازمان سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: یکی از رویکردها، توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود برای اعمال نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است؛ ۲ وظیفه یعنی نظارت بر اجرای قوانین و حسن اجرای امور برعهده سازمان بازرسی است و باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه در مبارزه با فساد استفاده نماییم که این موضوع به طور جدی در دستور کار است.

وی افزود: علاوه بر سامانه رسیدگی به شکایات که ۸۰ درصد از شکایات از طریق این سامانه اعلام می‌شود، بنا داریم تا سامانه گزارشگران فساد را راه اندازی کنیم در این میان یکی از رویکرد‌های مهم، توجه به مسائل کلان کشور مانند معیشت، مسکن و خودرو است.


حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: همچنین رویکرد تحولی دیگر، پیگیری انجام برخی اقدامات و تقویت نظارت‌های قبل و حین مدنظر است حال اگر به موضوع پیشگیری توجه شود بسیاری از انحرافات به وجود نخواهد آمد؛ به طور مثال در سیل سال گذشته اگر بعضی از وظایف به موقع انجام می‌شد، شاهد این حجم از خسارت نبودیم.

وی ادامه داد: موضوع تحریم یک فرصت است و در جریان کرونا، تحریم را به فرصت تبدیل کردیم و اقدامات غیرقابل تصوری انجام شد تاجایی که شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان وارد شدند و کسی باور نمی‌کرد که در تولید لوازم موردنیاز به خودکفایی برسیم و حتی به مرحله‌ای رسیدیم که بخشی از آن‌ها را صادر می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به این نکته که یکی دیگر از اولویت‌ها، پیگیری تحقق شعار سال است، تصریح کرد: بسیاری از بازرسی‌ها و اقدامات در راستای جهش تولید و رفع موانع تولید خواهد بود و برای حوزه‌های بانکی، مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار و قاچاق کالا که سم مهلکی تولید است، بیش از ۲۵۰ برنامه پیش بینی شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: همچنین موضوعاتی که فوریتی مانند موضوع آب شرب غیزانیه یا تخریب آلونک در کرمانشاه، تحت عنوان فوریت‌های بازرسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن به مردم گزارش می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به محور‌های بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: اگر مبارزه با فساد و معنویت و اخلاق وجود نداشته باشد، استقلال و آزادی نیز دچار خدشه می‌شود و پیگیری عدالت اداری مورد توجه است و با تبعیض برخورد می‌شود.

وی یکی از ویژگی‌های مبارزه با فساد را قاطعیت و حساسیت در برابر فساد دانست و گفت: جامعه و مردم باید نسبت به فساد، حساس باشند دراین صورت جایی برای مفسد باقی نمی‌ماند. همچنین مبارزه با رشد فساد و به کارگیری افراد پاکدست از جمله الزامات مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: عدم مدارا کردن با مفسدان و عدم تبعیض در توزیع امکانات و منابع حائز اهمیت است تا بستر‌های فساد شناسایی شود لذا باید ساختار‌های فساد برچیده و با رفتار مفسدین برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به گزارشات اعلامی از سوی مردم در سال گذشته گفت: در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار و ۲۰ شکایت از سوی مردم اعلام شده که ۸۲ درصد از طریق سامانه انجام شده و ۱۰ هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که موظفند به گزارشات و شکایات رسیدگی کنند و نسبت به سال ۹۷، شکایات و اعلامات رشد ۵۱ درصدی داشته که به دلیل امید مردم به قوه قضاییه در دوره جدید و افزایش اعتماد است.

رییس سازمان بازرسی در پاسخ به سئوال میزان در خصوص ورود سازمان بازرسى به موضوع تخریب ساخت و سازهاى غیرمجاز در منطقه لواسانات، گفت: ما مخصوصا نسبت به افرادى که ارتباطاتى دارند و لابى هایى مى کنند و چه در دستگاه هاى مربوطه و شبه قضایى با حساسیت موضوع را دنبال مى کنیم.

وی ادامه داد: منطقه لواسان، منطقه داراى اهمیتى است و تصرفاتى در آنجا شده که در حال پیگیرى است.  در موردى بود که کمیسیون ماده ١٠٠ راى قطعى داده و با اعتراض به دیوان عدالت ادارى رفته و دیوان عدالت ادارى تایید کرده و مجددا اعتراض کردند که باز دیوان عدالت ادارى تایید نمود و حکم مربوط به هرکسى و منتسب به هر مسئولى باشد باید اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان افزود: مجدد رفتند از یک شعبه دیگر دستور موقت گرفتند و با پیگیرى که صورت گرفت دستور موقت لغو شد و دنبال مى شود تا اجرا گردد.

وی بیان داشت: یک مورد مربوط به شبنم نعمت زاده بود که راى اجرا شد و راى دومى که منتسب به یکى از مسئولان است پیگیری می شود که به زودى اجرا شود. مشابه این هر موردى باشد بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزى پیگیرى و اقدام مى کنیم.

منبع : میزان