تعدی و تفریط در قانون روابط موجر و مستاجر 56

تعدی-و-تفریط-در-قانون-روابط-موجر-و-مستاجر-56

مصادیق تعدی و تفریط در اجاره مشمول قانون روابط موجر و مستأجر 1356 مبادرت به حفر چاه جهت فاضلاب و نیز نصب درب شیشه‌ای به‌جای درب آهنی از مصادیق تعدی و تفریط و در نتیجه موجب تخلیه نیست


مصادیق تعدی و تفریط در اجاره مشمول قانون روابط موجر و مستأجر 1356
مبادرت به حفر چاه جهت فاضلاب و نیز نصب درب شیشه‌ای به‌جای درب آهنی از مصادیق تعدی و تفریط و در نتیجه موجب تخلیه نیست.

رأی دادگاه بدوی
در خصوص دعوی خواهان‌ها با وکالت آقای د.م. به‌طرفیت خوانده دعوی با وکالت آقای م.ر. به خواسته تخلیه یک باب مغازه جز پلاک ثبتی شماره 190 فرعی از 4481 اصلی واقع در بخش 6 تهران به لحاظ تعدی و تفریط مغازه نظر به احراز رابطه استیجاری و مالکیت موضوع دعوی توجهاً به جلب نظر کارشناس و سپس هیئت کارشناسان سه‌نفره با تعیین مصداق اعلامی از سوی خواهان و بررسی فنی آن از حیث اینکه آیا بر استحکام بنا لطمه رأی وارد نموده یا موجب تعدی و تفریط است که اقدامات مستأجر موجب افزایش مورد اجاره و استفاده بهینه از مورد اجاره به‌اتفاق نظر بر عدم لطمه بر اساس بنا و اقدامات مستأجر را متعارف و موجب افزایش مورد اجاره‌شده است از این حیث اعتراض وکیل خواهان به نظریه کارشناسان منتخب دادگاه فنی نبوده و مؤثر در مقام نیست نظریه مزبور نیز با اوضاع‌واحوال مسلم قضیه منطبق است از این حیث مستنداً به ماده 1257 قانون مدنی و ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بی‌حقی خواهان صادر و اعلام می‌گردد رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان است.
رییس شعبه 24 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ کریمی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان
تجدیدنظرخواهی خانم ش. و ش. هر دو به شهرت ف. به‌طرفیت آقای م.ش. نسبت به دادنامه شماره 930132 مورخ 20/02/1393 صادره از سوی شعبه 24 دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی آن راجع به دعوی تجدیدنظر خواهان‌ها به خواسته تخلیه یک باب مغازه مورد اجاره به مشخصات ثبتی جزء پلاک 190 فرعی از 4481 اصلی واقع در بخش 6 تهران به لحاظ تعدی و تفریط، حکم به بی‌حقی صادرشده است، به‌گونه‌ای نیست که موجبات نقض رأی تجدیدنظر خواسته را فراهم آورد زیرا عمده علتی که موجب طرح دعوی از ناحیه تجدیدنظر خواهان‌ها بوده این است که تجدیدنظر خوانده مبادرت به حفر چاه جهت فاضلاب و نیز نصب درب شیشه رأی به‌جای درب آهنی در آن نموده است که مراتب از دیدگاه کارشناسی و عرف از مصادیق تعدی و تفریط نیست فلذا چون تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از جهات موضوع ماده 348 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد مستنداً به ماده 358 از همان قانون ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.
 مستشاران شعبه 51 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
 حاجی‌حسنی ـ حسین‌خانی

شماره دادنامه قطعی :9309970269400541   تاریخ دادنامه قطعی : 1393/05/15

منبع : پژوهشگاه قوه قضائیه

مطالب مرتبط

موارد درخواست تخلیه در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 توسط موجر

آیا تقاضای تخلیه اماکن تجاری به جهات مختلف ( مثلا نیاز شخصی یا تجدید بنا و تعدی و تفریط یا انتقال به غیر ) در یک دادخواست قابل استماع می باشد؟

شرایط طرح دعوای متقابل