کلسیون تخلف های پاساژ گوهری

کلسیون-تخلف-های-پاساژ-گوهری

کلسیون تخلف های پاساژ گوهری


کلکسیون تخلف‌ها در پاساژ گوهری/ قطع درخت و تبدیل سرویس بهداشتی به مغازه شاهکار آقای مالک


مالک پاساژ گوهری به منظور تغییر کاربری ساختمان به انواع تخلف در این پاساژ دست زده است.
 حفظ فضای سبز، درختان و باغ‌های پایتخت از اولویت‌های مدیریت شهری تهران است، به گونه‌ای که شورای شهر تهران در دور پنجم مدیریت خود همواره با برگزاری جلسه‌های فوق العاده در روز‌های سه‌شنبه حتی در روز‌های کرونایی پایتخت به بررسی پرونده‌های کمیسیون ماده ۷ پرداخت تا موضوع باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی تهران را به سرانجام برساند.

در کنار تلاش مدیریت شهری برای حفظ درختان و فضای سبز شهری همواره از گوشه و کنار شهر خبر‌هایی به گوش می‌رسد که برخی از شهروندان به هر شکل ممکن به دنبال تخریب فضای سبز و از بین بردن درختان برای تغییر کاربری زمین‌های خود هستند.

تا به امروز تخلف از بین بردن فضای سبز و قلع درختان را بیشتر در پلاک‌های مسکونی و باغ‌ها شاهد بودیم، اما شکل تازه‌ای از این تخلف پا در پاساژ‌های پایتخت گذاشته است و برخی از مالکان پاساژها به تخریب فضای سبز داخل محیط تجاری اقدام کردند.

یکی از این پاساژ‌ها که مالک آن به قطع درختان و از بین بردن فضای سبز داخل پاساژ اقدام کرده است، مالک پاساژ گوهری واقع در کوچه زواریان در لاله زار نو است.

مالک پاساژ گوهری با سوء استفاده از تعطیلات کرونایی نوروزی پایتخت با بستن درب پاساژ به قطع ۴ اصله درخت اقدام و بعد از تخریب باغچه موجود کف مجتمع تجاری را کاشی کرد.

 در تشریح جزئیات قطع درختان پاساژ گوهری از سوی مالک گفت: در پاساژ گوهری ۴ اصله درخت با سن بالا وجود داشت که ارتفاع آن‌ها به بالای پشت بام می‌رسید.

این کسبه افزود: مالک پاساژ در تعطیلات نوروز با بستن درب پاساژ درختان را قطع کرد و در پاسخ اعتراض ما گفت، مالکم و به شما ارتباطی ندارد.

او ادامه داد: سن درختان موجود در پاساژ گوهری بالای ۳۰ سال بود که مالک برای تغییر کاربری پاساژ به قطع آن و از بین بردن باغچه اقدام کرد.

مالک پاساژ گوهری در کنار قطع درختان و از بین بردن باغچه میانی پاساژ دست به دیگر تخلف‌هایی در زمان تعطیلات نوروزی زده بود که یکی از آن‌ها تغییر کاربری یکی از سرویس‌های بهداشتی این پاساژ و تبدیل آن به مغازه جهت اجاره بود.

از دیگر تخلف‌های مالک پاساژ گوهری در لاله زار نو ایجاد مانع با نصب میله‌های آهنی است تا کسبه نتوانند اجناس مورد نیاز کارگاه‌های خود را به راحتی جا به جا کنند و در ادامه نیز مالک با جایگذاری و نصب درب‌های آهنی مسیر تردد برخی از راه پله‌های پاساژ را قطع کرده بود.

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران د در واکنش به تخلف مالک پاساژ گوهری در نصب میله آهنی و درب در مسیر راه پله و تغییر کاربری سرویس بهداشتی پاساژ گوهری گفت: به طور حتم ایجاد هر گونه سد معبر در ساختمان با استفاده از میله و یا درب غیر قانونی است و مالک اجازه این دست از اقدام‌ها را ندارد و نمی‌تواند بر خلاف نقشه ساختمانی تغییری در بنا ایجاد کند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران افزود: تغییر کاربری سرویس بهداشتی پاساژ گوهری به پلاک تجاری یکی دیگر از تخلف‌های مالک پاساژ است و ما در مدیریت شهری به جد با این دست از تخلف‌ها برخورد می‌کنیم.

نژاد بهرام ادامه داد: از منطقه ۱۲ شهرداری تهران خواستم موضوع را پیگیری کند و گزارش تخلف‌های مالک پاساژ گوهری را جهت بررسی ارائه کند.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به قطع درختان پاساژ گوهری در لاله زار نو با تأکید بر اینکه رویکرد شهرداری و شورای شهر تهران همواره بر حفظ و گسترش فضای سبز شهری است، گفت: با وجود تأکید بر حفظ فضای سبز شهری باز هم شاهد قطع درختان و از بین بردن فضای سبز در برخی از پاساژ‌ها هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در محیط پر تراکم محدوده لاله زار وجود درختان می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، تصریح کرد: با بررسی نقشه‌های هوایی و رصد به موقع بر اساس گزارش‌های واصله مشخص شد ۴ اصله درخت با محیط بن ۳۰، ۴۰، ۶۰ و ۱۰۰ از سوی مالک پاساژ گوهری قطع شده است.

نوری ادامه داد: پرونده به دلیل مساحت ۲۴۹۰ متری پاساژ به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شده است که بررسی آن هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا حکمی در انتظار مالک پاساژ گوهری در لاله زار است، گفت: به دلیل آن که ۴ اصله درخت قطع شده جریمه به صورت نقدی و غرس دو برابر محیط بن درختان قطع شده در انتظار مالک است.

مهدی موسوی شهردار ناحیه یک منطقه ۱۲ شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح جزئیات تخلف مالک پاساژ گوهری گفت: مالک پاساژ گوهری با سوء استفاده از تعطیلات عید با بستن درب پاساژ به قطع ۴ اصله درخت اقدام کرد.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۲ شهرداری تهران افزود: مالک پاساژ در ابتدا منکر قطع درختان شد که با بررسی نقشه‌های هوایی وجود درختان محرز شد که در بازه تعطیلات نوروز قطع شده‌اند.

موسوی ادامه داد: تخلف مالک پاساژ در قطع درختان محرز شده است و پرونده به کمیسیون ماده ۷ ارجاع داده شده است.

این شکل اقدام مالک پاساژ گوهری در قطع درختان زنگ خطر جدی برای شهرداری و شورای شهر تهران است که در سال پایانی فعالیت شورای شهر پنجم می‌تواند به یکی از چالش‌های این نهاد بدل شود و حالا خبر رسیده است نوع برخورد و عملکرد مالک پاساژ گوهری با کسبه و سنگ اندازی او در فعالیت کاسبان پاساژ گوهری موجب شد جمعی از کسبه این پاساژ در نامه‌ای سرگشاده از دادستان تهران درخواست ورود به ماجرا کردند تا بدین وسیله در سال جهش تولید موانع موجود بر سر فعالیت آن‌ها برداشته شوند.
 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان