فرق بطلان و ابطال معامله

فرق-بطلان-و-ابطال-معامله

بطلان معامله مربوط به موردی است که معامله غیر نافذ است و تنفیذ نشود مثل معامله فضولی و معامله افراد غیر رشید که دراین صورت خواسته خواهان باید بطلان معامله باشد لکن دعوی ابطال مربوط به موردی است که معامله به لحاظ نداشتن شرایط اساسی صحت باطل بوده و قابلیت تنفیذ را هم ندارد که در این‌صورت خواسته خواهان باید ابطال معامله باشد


آیا بطلان با ابطال معامله تفاوتی دارد؟


نظر هیئت عالی:


ابطال به معنای باطل کردن و در دعوا به معنای حکم کردن به نادرستی دعوا به کار رفته و در فقدان شرایط اساسی قراردادها عنوان باطل بودن و تقاضای ابطال مناسب به‌ نظر می‌رسد. بطلان مطلق یعنی بطلان واقعی ناظر به بی‌اثر بودن عقد یا ایقاع است و بطلان نسبی، صفتی است در یک عمل حقوقی که در آن رعایت نشدن کامل شرایط قانونی، به‌نفع، ذی‌نفع حالتی را بین صحت و فساد ایجاد می‌کند که فقط ذی‌نفع می‌تواند از طریق اعلام اراده خود آن را کاملاً صحیح یا کاملاً فاسد و باطل گرداند. گاهی نیز این عناوین مترادف به کار رفته است به‌ هر تقدیر به‌ نظر می‌رسد ابطال و باطل بودن نسبت به بطلان دارای عموم و خصوص است. نتیجتاً اتفاق‌نظر صحیح است بدون این‌که تمسک به این عناوین موجب عدم استماع دعوا گردد.


نظر اتفاقی:


بطلان معامله مربوط به موردی است که معامله غیر نافذ است و تنفیذ نشود. مثل معامله فضولی و معامله افراد غیر رشید که دراین صورت خواسته خواهان باید بطلان معامله باشد. لکن دعوی ابطال مربوط به موردی است که معامله به لحاظ نداشتن شرایط اساسی صحت باطل بوده و قابلیت تنفیذ را هم ندارد که در این‌صورت خواسته خواهان باید ابطال معامله باشد.


مطالب مرتبط

اثر علم فروشنده نسبت به بطلان بیع بر دعوای خسارت

تفاوت بطلان با فسخ قرارداد

اثر بطلان قرارداد نسبت به برخی از مورد معامله

اثر بطلان قرارداد نسبت به حقوق اشخاص ثالث