آشنایی با جعل مهر و امضا (2)

آشنایی-با-جعل-مهر-و-امضا-(2)

آشنایی با جعل مهر و امضا (2)


آشنایی با جعل مهر و امضا (1)

مطابق ماده ۵۲۳ قانون تعزیرات (مصوب ۱۳۷۵) ساختن امضای اشخاص اعمّ از رسمی و غیررسمی جرم است. اما مجازات آن بسته به این‌که مهر یا امضای چه شخص یا مقامی جعل شده باشد، متفاوت است: چنانچه مهر یا امضای مقام رهبری یا روسای قوای سه‌گانه به‌اعتبار مقام آن‌ها جعل شود یا با علم به این‌که این مهر یا امضا جعلی است، مورد استفاده قرار گیرد، مجازات آن سه تا پانزده سال حبس است. اگر کسی امضا یا مهر معاون اول رییس‌جمهور یا اعضای شورای نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا یکی از روسا یا کارمندان و مسئولین دولتی را از حیث مقام رسمی آن‌ها جعل کند، به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد. اگر امضای مقامات مذکور در اسنادی که ارتباطی به موقعیت شغلی آن‌ها ندارد و مرتبط با مسائل شخصی آن‌هاست، جعل شود (مثل جعل یک فروش‌نامه‌ی عادی یا جعل در سند ازدواج) همانند جعل امضای اشخاص عادی است که توضیحات مطابق ماده ۵۳۶ قانون تعزیرات، مجازات آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا پرداخت سه تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی می‌باشد.

مجازات جعل مهر

جعل مهر مقامات رسمی همانند جعل امضای آن‌ها، مجازات شدیدتری نسبت به جعل مهر افراد عادی دارد. مجازات جعل مهر افراد عادی مطابق ماده‌ی ۵۳۶ قانون تعزیرات، جزای نقدی یا حبس از ۶ ماه تا ۲ سال است و مجازات جعل مهر افراد خاص سنگین‌تر است. ساختن و استفاده‌ی غیرمجاز از مهر شرکت‌ها نیز جرم است. مجازات جعل مهر یکی از شرکت‌ها یا موسسات یا ادارات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، حبس از یک تا ده سال می‌باشد. مجازات جعل مهر یکی از شرکت‌های غیردولتی یا تجارتخانه‌ها یا استفاده از مهر مجعول با علم به جعلی بودن آن، حبس از سه ماه تا دو سال است.

منبع : سایت مهداد

مطالب مرتبط

در صورتی که دستور تخلیه صادر شده باشد و مستاجر نسبت به عین مستاجره مدعی حقی باشد چه اقدام (اقداماتی) می تواند انجام دهد ؟

کلاهبرداری با جعل عنوان کارمند سازمان قضایی نیروهای مسلح

در چه مواردی می‌توان جلوی پرداخت چک را گرفت؟