مواد الحاقی به قانون اصلاحات اراضی

مواد-الحاقی-به-قانون-اصلاحات-اراضی

مواد الحاقی به قانون اصلاحات ارضی1341 10 27 هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۱ ۱۰ ۲۷ مواد الحاقی (قانون اصلاحات ارضی) را بشرح زیر تصویب نمودند


 مواد الحاقی به قانون اصلاحات ارضی۱۳۴۱/۱۰/۲۷
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۱/۱۰/۲۷ مواد الحاقی (قانون اصلاحات ارضی) را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده ۱- در موارد دهات و مزارعی که طبق قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مشمول تقسیم نیست و در ملکیت اشخاصی باقی میماند مالکین موظفند به یکی از سه صورت زیر عمل نمایند.
الف- مالکین ملک خود را بر اساس معدل عایدات سه سال اخیر ملک بدون در نظر گرفتن عوارض مطابق عرف محل به زارع همان ملک اجاره نقدی بدهند. سازمان اصلاحات ارضی موظف است براین اساس ضریب اجاره منطقه را تعیین نماید. مدت اجاره فوق ۳ سال و از جهت قیمت (میزان مال اجاره) هر پنجاه سال قابل تجدید نظر خواهد بود
ب- مالکین می توانند از این تاریخ ملک مزروعی خود را با تراضی بزارعین بفروشند محصول شتوی زیر خاک و محصول بهاره (برنج – چغندر – صیفیذ و غیره) که قبل از فروش زیر خاک خواهد رفت کما فی السابق و بر نسق قبلی بین زارعین و مالکین تقسیم خواهد شد.
ج – اراضی آبی و دیم هریک به نسبت بهره مالکانه مرسوم در محل بین زارعین و مالک و یا مالکین محل تقسیم و سهم مالک یا مالکین بدون زارع نیز با حقابه بین کلیه آنان طبق نسق زراعتی همان محل تقسیم گردد.
تبصره ۱- مخارج مشترک ده به نسبت سهام هریک از شرکاء پرداخت خواهد شد.
تبصره ۲- دو پنجم قیمت ملکی که به این صورت بزارعین واگذار میشود بر است بالاترین ضریب منطقه از طرف زارع در مدت ده سال به اقساط متساوی و به مالک پرداخت خواهد شد.
تبصره ۳- بانک کشاورزی مکلف است بدینگونه مالکین جهت آباد کردن سهمی که متعلق بایشان است وام طویل المدت بدهد.
تبصره ۴- اراضی مکانیزه که در همان ده واقع است مشمول این قانون نیست مشروط به اینکه از پانصد هکتار تجاوز نکند.
تبصره ۵- استثناء موضوع تبصره ۴ شامل اراضی میشود که از تاریخ تصویب قانون اصلاحات ارضی مصوب مجلسین به وسائل مکانیکی کشت میشده است.
تبصره ۶- در مورد شالیزارهای مالکین میتوانند تا ۳۰ هکتار برای خود نگاه دارند تا بر طبق یکی از شقوق الف و ب رفتار نمایند مازاد بر ۳۰ هکتار بین زارعین تقسیم خواهد شد بهای هر هکتار شالیزار که به زارع فروخته میشود به ماخذ آخرین مالیات تا تاریخ دیماه ۱۳۴۰ با ضریب اصلاحات ارضی تحت نظر سازمان اصلاحات ارضی تعیین خواهد شد
ماده ۲- املاک موقوفه عام با در نظر گرفتن منافع وقف به اجاره طویل المدت نود و نه سال به زارعین همان موقوفه اجاره نقدی داده میشود اجاره بهاء هر پنج سال یکمرتبه قابل تجدید نظر است.
اوقاف خاص در صورت اقتضاء بر طبق قانون مدنی بمنظور تبدیل به احسن از طرف دولت خریداری و بین زارعین تقسیم میشود وجوه حاصله از فروش اینگونه املاک وسیله تولیت وقف اختصاص به خرید مال دیگری داده میشود تا طبق ماده ۹۰ قانون مدنی مورد عمل قرار گیرد.
ماده ۳- مالکینی که می خواهند هر یک از شقوق سه گانه مذکور در ماده ۱ را اختیار نمایند مکلفند تصمیم خود را ظرف یکماه از تاریخی که وزارت کشاورزی آگهی مینماید به سازمان اصلاحات ارضی محل خود اصلاع دهد.
ماده ۴- مدت پرداخت قیمت ارزیابی شده املاک، موضوع ماده دهم قانون اصلاحات ارضی بجای ۱۰ سال، ۱۵ سال خواهد بود.
تبصره – املاکی که تا این تاریخ از طرف دولت خریداری شده مشمول این ماده خواهد بود به استثناء قبوضی که تا این تاریخ مورد معامله قرار گرفته باشد.
ماده ۵- آئین نامه اجرایی این قانون را وزارت کشاورزی تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا میگذارد.

منبع : شرکت ارض پارسیان

مطالب مرتبط

برگزاری کارگروه اجرایی تفاهم نامه همکاری قوای سه گانه در زمینه تنقیح قوانین و مقررات کشور با حضور معاونان محترم حقوقی و قوانین قوای سه گانه

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و موارد مجاز آن - وکیل متخصص تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها

قانون اصلاحات ارضی

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 576

متن کامل طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار