تصویب نامه اجرای لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی

تصویب-نامه-اجرای-لایحه-اصلاحی-قانون-اصلاحات-ارضی

تصویب نامه اجرای لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب مجلس مورخ 10 اسفند 1340 هیات وزیران روزنامه رسمی شماره 4990 مورخ 14 1 1341 شماره 61104 


تصویب نامه اجرای لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی

(مصوب مجلس مورخ 10 اسفند 1340 هیات وزیران

روزنامه رسمی شماره 4990 مورخ 14/1/1341 شماره 61104    )                                              

  1. وزارت کشور مجاز است در مورد املاک مالکینی که مالکیتشان کمتر از حد نصاب مقرر در قانون است شخصا داوطلب واگذاری ملک خود به دولت هستند به موجب مقررات این قانون عمل کند و پس از انتقال ،این قبیل املاک را طبق مقررات لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی به زارعین انتقال دهد.
  2. وزارت کشاورزی مکلف است پس از اعلام قیمت به ترتیب مقرر در قانون و بعد از انقضای مدت اعتراض بر قیمت از طرف مالک املاک زاید بر حد نصاب مالکین مشمول را به دولت انتقال دهد و اعتراض مالک را به اطلاع کمیسیون عالی برساند . ثمن معامله در سند انتقال قیمت اعلام شده از طرف وزارت کشاورزی خواهد بودولی در صورت اعتراض مالک یا سازمان اصلاحات ارضی بر قیمت و پس از صدور رای کمیسیون عالی رسیدگی تفاوت قیمت در اسقاط مقرر در ماده یازده قانون احتساب خواهد شدو در هر حال تنظیم سند انتقال موجب اسقاط حق مالک در صورت افزایش قیمت به موجب رای کمیسیون نخواهد شد.در مواردی که اظهار نامه از طرف اداره کشاورزی تنظیم میشود مالک مکلف است ظرف مدت ده روز مقرر در ماده 13 با رعایت ماده دوم و سوم لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی و تبصره های مربوط حد نصاب خود را انتخاب نماید.در صورت عدم انتخاب نظر وزارت کشاورزی قطعی است و نسبت به انتقال مازاد به دولت به ترتیب فوق عمل خواهد دشد.
  3. وزارت کشاورزی مجاز است نسبت به املاکی که در جریان ثبت مورد اعتراض قرار گرفته و جریان ثبتی آن خاتمه خاتمه نپذیرفته است متقاضی ثبت را طرف معامله شناخته و سند انتقال را تنظیم نماید ولی اسقاط ثمن معامله در صندوق دادگستری یا ثبت تا تعیین تکلیف اعتراض در مراجع قضایی و ثبتی تودیع میشود و پس از معلوم شدن مالک واقعی به دستور مقامات قضایی و قانون ثمن مورد بحث به او تسلیم میشود .
  4. مقررات لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی که معارض این تصویب نامه قانونی باشد ملغی الاثر اعلام میشود .
  5. وزارت کشاورزی مکلف است مجوز قانونی این تصویب نامه را پس از افتتاح مجلسین تحصیل نماید .