قانون متمم بودجه سال 1337 کل کشور

قانون-متمم-بودجه-سال-1337-کل-کشور

قانون متمم بودجه سال 1337 کل کشور مصوب 1336,12,29با اصلاحات و الحاقات بعدی


قانون متمم بودجه سال 1337 کل کشور
مصوب 1336,12,29با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده واحده - سیزده تبصره زیر بعنوان متمم قانون بودجه سال 1337 کل کشور تصویب می‌شود:

تبصره 1 - اشیاء و لوازم هیئت مستشاران نظامی و آمریکا و خانواده آنها (‌که بموجب بند (‌د) ماده واحده قانون مصوب آبان ماه 1322 تعیین حدود ‌اختیارات و شرایط استخدامی آنها بدولت و وزارت جنک واگذار شده است) از کلیه حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌باشند و همچنین تدارکات و‌لوازم ساختمانی و وسایل موتوری و مایحتاج متخصصین و خانواده آنها که برای اجرای برنامه‌های ساختمانی کمک نظامی بلاعوض بکشور وارد و‌اظهارنامه آنها بدستور وزارت جنک و ژاندارمری بگمرک داده میشود و بعلاوه خروج قسمتی از این لوازم که مورد حاجت نباشد از عوارض و حقوق‌ گمرکی معاف میباشد.

تبصره 2 - از اول سال 338 کلیه معافیتهای گمرکی که بتمام وزارتخانه‌ها و مؤسسات و سازمانها و بنگاهها و شرکتهای دولتی داده شده لغو میشود ولی‌ کالاهای وارده بنام دربار شاهنشاهی و هدایائی که از طرف دولتها یا سایر مؤسسات خارجی بدولت یا موسسات خیریه داده میشود و دارو و لوازم‌ بیمارستانی سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و شیر و خورشید سرخ ایران و کاغذهای وارده جهت کتب دبستانی مجانی که بوسیله سازمان‌شاهنشاهی انجام میشود و همچنین اسلحه و مهمات و تجهیزات و وسائط نقلیه نیروهای انتظامی (‌ وزارت جنک [جنگ]- ژاندارمری - شهربانی و گارد‌ گمرک) که مستقیماً بنام آنها وارد میشود از پرداخت حقوق و هزینه‌های گمرکی به استثنای باربری و انبارداری معاف خواهد بود.
تبصره 3 - مالیات اتومبیلهای سواری مقرر در بند (‌یک) تبصره (11) قانون بودجه سال 1335 از اول سال 1337 بسیصد ریال و بند (2) به پانصد‌ریال و بند (3) به یکهزار و پانصد ریال ترقی داده میشود.
تبصره 4 - عوارض محصولات جنگلی از اول سال 1337 بشرح زیر تعیین میگردد:
1 - هر متر مکعب هیزم جنگلی که در کوره‌های مصالح ساختمانی و کارخانجات مصرف میشود 20 ریال
2 - هر تن ذغال چوب جنگلی که در شهرها مصرف میشود 120 //
3 - هر متر مکعب چوب الوار جنگلی که از جنگل خارج میگردد 200 //
4 - هر متر مکعب درخت گردو (‌اعم از جنگلی و غیر جنگلی) که بخارجه صادر میگردد 2000 //
5 - هر متر مکعب چوب بلوط تخته بشکه که بخارجه صادر میگردد. 1500 //
6 - هر متر مکعب چوب‌های دیگر جنگلی که بخارجه صادر میگردد 500 //
7 - برای صدور پروانه بهره‌برداری از جنگل هر متر مکعب 100 //
‌عوارض مذکور در این تبصره صرف نگهداری و احیاء جنگلها و جنگل‌کاری خواهد شد.

تبصره 5 - وجوهیکه بابت ده درصد شهرداریها قانوناً به بهداری‌ها اختصاص دارد از اول فروردین ماه 1337 به ترتیب ذیل بمصرف خواهد رسید‌:
چهل درصد دارو - چهل درصد تعمیر و تأسیس و تجهیز مؤسسات بهداری و بیست درصد بابت حقوق و مزایا.

تبصره 6 - ماده واحده مصوب تیر ماه 1335 راجع بحق‌الفاظ(بحق الحفاظ) بانک کارگشائی از اول فروردین ماه 1337 لغو و اختیار تعیین نرخ حق‌الحفاظه‌ بانک مزبور بعهده شورایعالی بانک ملی ایران واگذار میگردد مشروط بر این که حداقل بهره دو درصد و حداکثر بمیزانی برآورد شود که منحصراً‌هزینه‌های بانک کارگشائی را با نهایت صرفه‌جوئی تأمین نماید و قصد انتفاع نباشد.
تبصره 7 - وزارت دارائی مجاز است املاک و مستغلاتی را که در مقابل بدهی مالیاتی و مطالبات غیر مالیاتی بدولت منتقل میشود از طریق ‌مزایده بفروش رسانده و بحساب درآمد مربوطه منظور نماید و مادام که بفروش نرفته اداره آن بعهده وزارت دارائی است.

تبصره 8 - وزارت دارائی مجاز است از اول فروردین‌ ماه 1338 ببعد کسور کمتر از ده ریال را در موقع وصول مالیات ده ریال تمام اخذ و در پرداخت حقوق کارمندان کسور کمتر از یکریال را بنفع خزانه ‌حذف نماید.

تبصره 9 - بوزارت دربار شاهنشاهی اجازه داده میشود که قسمتی از اراضی صاحبقرانیه را بشهرداری تهران برای احداث پارک عمومی و‌قسمتی باشخاص یا مؤسسات یا بانکها بقیمت عادله بفروشد و وجوه حاصله را در بانک ملی تودیع و منحصراً بمصرف هزینه مقدماتی ساختمان ‌کاخ فرح‌آباد که اعتبار آن در بودجه سالیانه دولت تأمین خواهد شد برساند و همچنین اجازه داده میشود که گاراژ واقعه در خیابان باب همایون متعلق باداره بیوتات سلطنتی و باغ اوشان را که فعلا در تصرف وزارت جنک است بقیمت عادله بفروش رسانیده وجوه حاصله را بترتیبی که در بالا ‌تعیین گردیده بمصرف برساند.

تبصره 10 - در صورتیکه وزارت جنک برای استفاده نظامی احتیاج به باغ اوشان داشته باشد میتواند در مقابل پرداخت بهای عادله یا واگذاری‌اراضی معادل بهای آن را که از طرف وزارت دربار شاهنشاهی بفروش خواهد رسید سند انتقال باغ مزبور را دریافت دارد.

تبصره 11 - برای خرید گاراژ واقعه در خیابان باب‌همایون شهرداری تهران در صورت تساوی شرایط و قیمت مقدم است.

تبصره 12 - قسمت اخیر تبصره 19 قانون بودجه 1335 که ذیل تبصره 47 قانون بودجه سال 1336 اصلاح و تصویب شده کان‌لم‌یکن خواهد بود‌ ولی وزارت دربار شاهنشاهی میتواند قسمتی از اراضی شمالی کاخ صاحبقرانیه را براساس قیمت اراضی مشابه آن که از طرف بانک ساختمانی بکارمندان دولت واگذار گردیده برؤساء و کارمندان دربار و دفتر مخصوص شاهنشاهی جهت تهیه خانه مسکونی واگذار نماید.

تبصره 13 - چون منظور از ساختمان کاخ فرح‌آباد اینست که کاخ مزبور نمونه‌ای برای مجسم کردن عظمت شاهنشاهی ایران باشد و باید از وجود‌ مهندسین و متخصصین مشهور و معروف خارجی و داخلی استفاده شود لذا تشریفات مالی آن تابع تشریفات و مقررات معموله و جاریه مالی نخواهد ‌بود.

قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و سیزده تبصره است پس از اظهار ملاحظات و تصویب مجلس سنا در جلسه پنجشنبه بیست و نهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و سی و شش بتصویب مجلس شورایملی رسید.

رئیس مجلس شورایملی - رضا حکمت

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

نمونه آرا دیوان عدالت اداری در رابطه با عطف ماسبق نشدن قانون

قانون شوراهای حل اختلاف

قانون مواد الحاقی به قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر

قانون انحلال بنگاه خالصجات