قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

قانون-تاسیس-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران

قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351


قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351

ماده 1

برای هماهنگ کردن برنامه های شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلای هنر معماری ایران و رعایت سبک‌های مختلف معما‌ری سنتی و ملی و ارائة ضوابط و جنبه های اصیل آن با در نظر گرفتن روش‌های نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تأسیس میشود.

ماده 2

وظائف شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است:

1- بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هئیت وزیران.

2- اظهار نظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامعه شهری که شامل منطقه بندی ـ نحوه استفاده از زمین ـ تعیین مناطق صنعتی بازرگانی اداری ـ مسکونی ـ تأسیسات عمومی ـ فضای سبز و سایر نیازمندیهای عمومی شهر میباشد.

3- بررسی و تصویب نهائی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها خارج از نقشه های تفصیلی.

4- تصویب معیارها و ضوابط و آئین نامه های شهرسازی

ماده 3

اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری ایران عبارتند از:

1- وزیر مسکن و شهرسازی

2- وزیر کشور

3- وزیر صنایع

4- وزیر فرهنگ و آموزش عالی

5- وزیر ارشاد اسلامی

6- وزیر نیرو

7- وزیر کشاورزی

8- وزیر دفاع و پشتیبانی

9- وزیر جهادسازندگی

10- رئیس سازمان برنامه و بودجه

11- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست.

12- وزیر راه و ترابری.

13- یک نفر از اعضای کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در جلسات شورایعالی شهرسازی و معماری شرکت خواهد کرد.

تبصره 1ـ در مورد بررسی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها نظرات استاندارد و شورای شهرستان و شورای شهر 2 و شهردار و کارشناسان ذیصلاحیت کسب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تبصره 2ـ جلسات شورا با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات شورا با حداقل 6 رأی معتبر خواهد بود.

تبصره 3ـ در صورتی که هر یک از اعضای شورا نتوانند شخصاً در هر یک از جلسات شورا شرکت کند یکی از معاونان خود را به شورا اعزام خواهد داشت.

ماده 4

وزارت آبادانی و مسکن به جای دبیرخانه شورایعالی شهرسازی در تشکیلات خود واحدی ایجاد میکند که تحت نظر معاون شهرسازی و معماری آن وزارت وظایف زیر را انجام دهد.

1-4- بررسی و اظهار نظر در مورد طرحهای جامع شهری از طریق کمیته های فنی که اعضای آن به انتخاب اعضای شورایعالی و مؤسسات ذیربط تعیین میشوند.

2-4- تهیه معیارها و ضوابط آئین نامه های شهرسازی.

3-4- نظارت در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی و جلب نظر شورای شهر و شهرداری مربوط در حین تهیه طرحهای تفصیلی.

4-4- نظارت در اجرای مراحل مختلف طرحهای تفصیلی شهری.

5-4- ابلاغ مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول در ارشاد و راهنمایی دستگاههای مربوط در مورد مسائل ناشی از اجرای طرحهای جامع شهری.

6-4- ایجاد یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.

7-4- جمع آوری اطلاعات و آمار اقتصادی و اجتماعی و شهرسازی و معماری.

8-4- تشکیل نمایشگاهها از کارهای مختلف معماری و شهرسازی با همکاری سازمانهای مربوط و انجام مسابقات شهرسازی و معماری و تشکیل کنفرانسهای لازم به منظور نیل به هدفهای مذکور در این قانون

ماده 5

بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به وسیلة کمیسیونی به ریاست استاندار به عضویت رئیس شورای شهرستان و شهردار و نمایندگان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسکن و شهرسازی و نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح و عضویت نماینده وزارت کشاورزی انجام میشود. آن قسمت از نقشه های تفصیلی که به تصویب شورای شهر برسد برای شهردار لازم الاجرا خواهد بود. تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد باید به تأیید شورای عالی شهرسازی برسد.

تبصره اصلاحی مصوب 25/9/65 مجلس شورای اسلامی.

تبصره ـ بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در شهر تهران به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزراء مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو (در حد معاونت مربوطه) سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رئیس شورای شهر تهران میباشد. محل دبیرخانه کمیسیون در شهرداری و دبیر آن شهردار تهران و یا نماینده تام الاختیار او خواهد بود و جلسات آن با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با 4 رأی موافق معتبر است ضمناً تا تشکیل شوراهای شهر نماینده وزیر کشور به عنوان قائم مقامی رئیس شورای شهر تهران هم در کمیسیون شرکت خواهد کرد.

ماده 6

در شهرهائی که دارای نقشه جامع شهر می‌باشند ثبت کل مکلف است در مورد هر تفکیک طبق نقشه‌های که شهرداری بر اساس ضوابط طرح جامع تفصیلی یا هادی تأیید کرده باشد اقدام به تفکیک نماید و در مورد افراز دادگاهها مکلفند طبق نقشه تفکیکی شهرداری اقدام نمایند. هر گاه ظرف مدت چهار ماه نقشه تفکیکی از طرف شهرداری حسب مورد به ثبت یا دادگاه ارسال نشود ثبت یا دادگاه نسبت به تفکیک یا افراز رأساًُ اقدام خواهند نمود.

ماده 7

شهرداریها مکلف به اجرای مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طبق مفاد ماده 2 میباشد. در موارد ابهام و اشکال و اختلاف نظر در نحوه اجرای طرحهای جامع و تفصیلی و شهری موضوع ماده 5 مراتب در شورایعالی شهرسازی مطرح و نظر شورایعالی قطعی و لازم الاجراء خواهد بود.

ماده 8

کلیه سازمانهای دولتی و وابسته به دولت مکلفند در صورت درخواست وزارت مسکن و شهرسازی هر نوع اطلاع مربوط به شهرسازی و معماری را در اختیار وزارت مذکور بگذارند

ماده 9

عقد قرارداددهای مربوط به نقشه‌های جامع شهری با مهندسین مشاور همچنین تهیه شرح وظیفة فنی برای تهیه طرح‌های مذکور موکول به کسب نظر از وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود.

ماده 10

آئین نامه اجرائی این قانون از طرف وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور تهیه و پس از تأیید شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده 11

مواد 97 و 98 اصلاح پارهای از مواد قانون شهرداری و قوانین و مقررات مغایر با مفاد این قانون ملغی است. قانون فوق مشتمل بـر یـازده ماده و پنج تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز شنبه 12/12/1351 در جلسه روز سه شنبه بیست و دوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
 

منبع : وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران

مطالب مرتبط

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و موارد مجاز آن - وکیل متخصص تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها

واگذاری زمین با اقساط 10 ساله

صدور پروانه ساختمانی با تراکم شناور برخلاف طرح تفصیلی