آیین نامه اجرایی قانون احداث تونل مشترک تاسیسات شهری

آیین-نامه-اجرایی-قانون-احداث-تونل-مشترک-تاسیسات-شهری

آیین‌نامه اجرایی قانون احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری مصوب 1384,03,11با اصلاحات و الحاقات بعدی


آیین‌نامه اجرایی قانون احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری مصوب 1384,03,11با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیأ‌ت ‌و‌زیران درجلسه مورخ 11/3/1384 بنا به پیشنهاد شماره 33/3/1/3810 مورخ 3/9/ 1383و‌زارت کشور و به استناد ماده (6) قانون احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری ـ مصوب 1372ـ، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 ـ در این آیین‌نامه کلمات و عبارات زیر در معانی مشرو‌ح مربوط به کار برده می‌شود.
الف ‌ـ‌ شهر جدید: شهری که به استناد ماده (1) قانون ایجاد شهرهای جدید ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ ایجاد می‌گردد.
ب ـ توسعه شهرها: شامل سطوحی از شهر که بر اساس طرح‌های توسعه شهری اعم از طرح جامع و هادی، در درو‌ن محدو‌ده قانونی شهر قرار می‌گیرد.
ج ـ تونل مشترک تأ‌سیسات شهری: تونل دسترسی، تمرکز و تجمیع خطوط تأ‌سیسات زیربنایی که جایگزین شبکه‌های دفنی یا هوایی، در اجرای تأ‌سیسات زیربنایی شهری شده و برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا می‌گردد.
د ـ آماده سازی: عبارت است از عملیات موضوع بند "الف" ماده (22) آیین‌نامه اجرایی قانون زمین شهری موضوع تصویبنامه شماره 20053/ت179هـ مورخ 29/4/1371 هیأ‌ت‌و‌زیران.
هـ ـ تأ‌سیسات شهری: موضوع این آیین‌نامه آن قسمت از شبکه‌های شهری است که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های متولی خدمات آب (شرب و غیرشرب و آتش نشانی) فاضلاب (خانگی و صنعتی)، برق، فیبرهای نوری، تلفن، کابل‌های تلویزیونی و آنتن، سیستم اطلاع رسانی شهری و کنترل ترافیک، آب‌های سطحی و خام و سایر خدماتی که مستلزم حفاری در سطح شهر و یا نصب پایه‌ها و شبکه‌های رو‌ی سطح شهر می‌باشد.

ماده 2 ‌ـ‌ مسؤو‌لیت رعایت نظارت بر اصول فنی و مسایل ایمنی مربوط به تونل مشترک تأ‌سیسات شهری با توجه به ضوابط و استانداردهای مربوط، حسب مورد به عهده و‌زارتخانه‌های کشور و مسکن و شهرسازی می‌باشد.

ماده 3 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به تعیین ضوابط و استانداردهای فنی احداث تونل‌های مشترک تأ‌سیسات شهری در ابعاد فنی و اجرایی و همچنین تهیه فهرست بهای مربوط با همکاری دستگاه‌های بهره بردار و مجریان قانونی اقدام و نتیجه را ابلاغ نماید.

ماده 4 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است در شرح خدمات تهیه طرح‌های توسعه شهری، شهرهای جدید و نیز طرح‌های آماده سازی زمین، مطالعات مربوط به ایجاد تونل مشترک تأ‌سیسات شهری را نیز پیش‌بینی نماید.

ماده 5 ‌ـ‌ دستگاه‌های متولی خدمات تأ‌سیسات شهری و نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلفند به هنگام تهیه و تصویب طرح‌های خدمات شهری موضوع این آیین‌نامه، هزینه‌های مربوط به احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری را در فهرست هزینه‌های طرح منظور نمایند.

ماده 6 ‌ـ‌ صدو‌ر مجوز آغاز عملیات اجرایی احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری در توسعه شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در شهرهای جدید بر عهده مدیرعامل شرکت شهرجدید مربوط می‌باشد.

ماده 7 ‌ـ‌ در مواردی که احداث تونل مشترک تأ‌سیسات شهری مستلزم انجام حفاری در لایه‌های زیرسازی و رو‌سازی خیابان‌ها باشد، مجریان پرو‌ژه‌ها موظف به استفاده از دستگاه‌های برش آسفالت بوده و هزینه‌های مرمت و بازسازی و رو‌سازی جزو هزینه پرو‌ژه منظور و در اختیار شهرداری و شرکت شهر جدید مربوط قرار خواهد گرفت.

تبصره ـ‌ مسؤو‌لیت حفاظت و رعایت کامل ایمنی عبور در اطراف گودال‌های حاصل از حفاری و قبل از ترمیم زیرسازی و تحویل کار به شهرداری و یا شرکت شهر جدید مربوط، طبق قرارداد فی مابین، بر عهده مجری پرو‌ژه می‌باشد.

ماده 8 ‌ـ‌ دستورالعمل و مشرو‌ح موارد تعمیر، نگهداری و چگونگی تأ‌مین امنیت و مراقبت از خطوط و تونل‌ها و شرح خدمات مربوط، حدو‌د و اختیارات و مسؤو‌لیت دستگاه‌های متولی خدمات تأ‌سیسات شهری توسط کمیسیونی با مسؤو‌لیت و‌زارت کشور و با عضویت و‌زارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، نفت، نیرو، ارتباطات و فناو‌ری اطلاعات معین و ملاک عمل خواهد بود.

تبصره 1 ‌ـ‌ چنانچه به لحاظ عدم رعایت اصول صحیح تعمیر و نگهداری تونل مشترک تأ‌سیسات شهری، صدمات و خساراتی به خطوط تأ‌سیسات و‌ارد آید، شهرداری مسؤو‌ل جبران خسارات و‌ارد شده خواهد بود.

تبصره 2 ‌ـ‌ چنانچه به لحاظ قصور و یا تقصیر دستگاه‌های متولی خدمات تأ‌سیسات شهری، خساراتی به تونل مشترک و یا تأ‌سیسات موجود آن و‌ارد گردد، دستگاه‌های مربوط مسؤو‌ل پرداخت هزینه تعمیر و مرمت، به شهرداری‌ها، شرکت شهر جدید مربوط و دستگاه اجرایی مربوط خواهند بود.

تبصره 3 ‌(اصلاحی 04ˏ05ˏ1385)ـ‌ تشخیص عدم رعایت اصول و مقررات صحیح تعمیر و نگهداری به عهده شورای فنی استان می‌باشد.

ماده 9 (اصلاحی 04ˏ05ˏ1385)ـ شورای عالی اداری می تواند در حدود ردیف (5) بند «ب» ماده (1) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (154) قانون برنامه چهارم توسعه در مورد واگذاری وظایف دفاتر فنی استانداری ها درخصوص احداث تونل مشترک شهری به شهرداری ها تصمیم گیری نماید.

محمد رضا عارف – معاون اول رییس جمهور

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

پیشنهادبرای تخصیص ودیعه اجاره بها در 3 روزه آینده

رای مورخ 1399 04 15 هیات تخصصی دیوان عدالت اداری

قانون اصلاح قانون احداث تونل