ملک مشاع را چگونه باید فروخت ؟

ملک-مشاع-را-چگونه-باید-فروخت-؟

مطابق قانون، مالکیت در ملک مشاع برای هر یک از مالکان مشترک است و هر مالک در تمام اجزاء ملک حق دخل و تصرف دارد


مطابق قانون، مالکیت در ملک مشاع برای هر یک از مالکان مشترک است و هر مالک در تمام اجزاء ملک حق دخل و تصرف دارد.

ملک مشاع یا ملک مشترک به ملکی گفته می‌شود که بیش از یک مالک دارد و مطابق با قانون مالکیت در این املاک برای هریک از مالکان مشترک است. یعنی هر مالک در تمام اجزاء ملک حق دخل و تصرف دارد.

سهم هر یک از شرکا در ملک مشاع مشخص شده اما محدوده جغرافیایی متمایزی در این نوع املاک مشخص نشده است و همین موضوع منجر به بروز تبعات حقوقی زیادی می‌شود. از جمله تبعات حقوقی مشاع بودن مالکیت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر یک از مالکان ملک مشاع در هر نقطه از ملک خود می‌تواند به نسبت سهم، ادعای مالکیت کند.

اما برای فروش ملک مشاع باید توجه داشت که تصمیم و حکم قطعی مراجع صلاحیت‎دار اعم از اداره ثبت و طریق دادگاه صلاحیت دارد و باید گواهی مبنی برغیرقابل افراز بودن ملک صادر شود.

هر یک از شرکا می‌توانند به تنهایی درخواست فروش ملک مشاع را داشته باشند و این ملک می‌تواند از طریق مزایده به فروش برسد.در مزایده کارشناس ارزش پایه‌ای برای ملک تعیین می‌کند و برنده مزایده کسی است که بالاترین پیشنهاد را بدهد. نبود شرکا یا شخص ثالث در جلسه مزایده مانع از انجام مزایده نخواهد بود و شخصی که درخواست فروش دارد، خودش هم می‌تواند ملک را خریداری کند.

منبع : روزنامه حمایت