لایحه قانون اصلاح لایحه قانونی ترتیب رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به اراضی گنبد و دشت گرگان

لایحه-قانون-اصلاح-لایحه-قانونی-ترتیب-رسیدگی-به-اختلافات-و-دعاوی-مربوط-به-اراضی-گنبد-و-دشت-گرگان

لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی ترتیب رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به اراضی گنبد و دشت گرگان مصوب 25ر6ر1358


لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی ترتیب رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به اراضی گنبد و دشت گرگان مصوب 25ر6ر1358

ماده واحده - بمنظور رسیدگی و رفع اختلاف نسبت به اراضی مورد تملک عمال رژیم سابق و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه گنبد و دشت گرگان که منشاء تملک و تصرف آنها غصب و انواع تصرفات و انتقالهای من غیر حق یا واگذاری اداره املاک سابق بوده است اعم از اینکه منتهی بصدور سند مالکیت شده یا نشده باشد و بطور کلی رفع اختلاف بین مدعیان مالکیت و اشخاص متصرف و یا ایادی بعدی آنها هیئتی مرکب از اشخاص زیر تشکیل میگردد:
1 ـ نماینده وزارت کشور
2 ـ نماینده وزارت کشاورزی و عمران روستائی
3 ـ نماینده وزارت دادگستری
4 ـ دو نفر نماینده از بخش کشاورزی بنیاد مستضعفان
5 ـ دو نفر از معتمدین محل (به پیشنهاد فرماندار و اداره کل کشاورزی و عمران روستائی گرگان و تأیید استاندار) هیئت مذکور در محل با توجه به سوابق و با رسیدگی به دلایل و مستندات و تحقیقات محلی در هر مورد حکم لازم در مورد قطع و فصل دعاوی و اختلافات و تعیین اشخاص ذیحق به منظور واگذاری زمین به آنها و ابطال اسناد قبلی، صادر می نماید. حکم صادره پس از یک سال قطعی است و ادارات ثبت محل مکلفند مراتب را در سوابق ثبتی منعکس و براساس آن اقدام لازم معمول دارند، بعلاوه مأمورین انتظامی مکلف به اجرای احکام صادره و تصمیمات هیئت در هر مورد خواهند بود.

تبصره یک ـ چناچه در اراضی که طبق حکم هیئت که به اشخاص مسترد گردیده و به آنها واگذار شده است تأسیساتی بوسیله متصرفین قبلی ایجاد شده باشد تأسیسات مذکور به وسیله کارشناسان منتخب هیئت ارزیابی میشود و به صورت نقد و یا اقساط به ترتیبی که از طرف هیئت تعیین خواهد گردید از طرف اشخاصی که زمین به آنها واگذار گردیده است تأدیه خواهد شد. وجوه دریافتی در صورتی به احداث کنندگان تأسیسات پرداخت خواهد شد که سرمایه گذاری قبلی آنها از محل عواید بهره برداری اراضی نبوده و مشروعیت آن توسط هیئت احراز گردد. در غیر اینصورت وجوه دریافتی به مصرف عمران و آبادی منطقه خواهد رسید.
دولت نیز در حدود امکانات اعتبار لازم تأمین مینماید و در اختیار بانک تعاون کشاورزی قرار خواهد داد تا با اعطای وام (تهیه وسایل و امکانات کشاورزی) به این قبیل اشخاص موجبات پرداخت وجوه مذکور فراهم شود.

تبصره 2 ـ در صورتیکه اراضی که طبق این قانون به اشخاص مسترد میشود در رهن باشد هیئت اسناد رهنی را فک اعلام و از محل وجوه مربوط به تأسیسات که با رعایت تبصره فوق تعیین می شود طلب بستانکار تأدیه خواهد شد، در صورت عدم تکافوی آن بستانکار محق به دریافت مابه التفاو ت از مدیون اصلی خواهد بود. متصرفین قبلی این اراضی چنانچه وجوهی بابت بهای زمین پرداخت کرده باشند هیئت با تهاتر عواید خالص سنواتی آنها مبلغ باقیمانده را تعیین مینماید و این قبیل اشخاص منحصراً نسبت به مبلغ باقیمانده حق رجوع به ایادی قبلی یا قائم مقام آنها را دارند.

تبصره 3 ـ ترتیب استفاده از تأسیسات مشترک واقع در هر محل طبق ضوابطی است که بوسیله وزارت کشور، وزارت کشاورزی و عمران روستائی و بنیاد مستضعفان تهیه و اعلام میگردد.

تبصره 4 ـ هیئت میتواند رأساً نسبت به موارد مذکور در این قانون رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید بعلاوه مدت قبول شکایات و طرح دعاوی اشخاص از تاریخ تصویب این قانون بمدت یکسال میباشد و هیئت بشکایات و دعاوی که پس از انقضای این مهلت طرح شود ترتیب اثر نخواهد داد.

تبصره 5 ـ ترتیب اراضی مصادره شده عمال رژیم سابق و اراضی موضوع این قانون در منطقه به زارعین و اشخاص فاقد زمین و سایر مسائل مربوط به اجرای این قانون طبق آئین نامه ای است که بوسیله وزارتخانه های کشور و کشاورزی و عمران روستائی و بنیاد مستضعفان تهیه و پس از تأیید وزیر کشاورزی قابل اجراء خواهد بود.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

قانون آئین دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی مصوب 1393 07 08

آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری مصوب 1371

بایدها و نبایدهای دادرسی الکترونیک و رسیدگی غیرحضوری

قانون اجرای احکام مدنی