قانون خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی

قانون-خرید-اراضی-و-ابنیه-و-تأسیسات-برای-حفظ-آثار-تاریخی-و-باستانی

قانون خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی مصوب 1347,09,26با اصلاحات و الحاقات بعدی


قانون خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی مصوب 1347,09,26با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 - هرگاه برای حفظ آثار تاریخی و باستانی و تعمیر و مرمت آنها و همچنین بهتر نمایاندن آثار مزبور و انجام عملیات حفاری و بررسیهای ‌باستانی احتیاج بخرید اراضی و ابنیه و تأسیسات متعلق بافراد یا مؤسسات خصوصی باشد وزارت فرهنگ و هنر طبق مفاد اینقانون عمل میکند.

ماده 2 - خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات از طریق توافق صورت خواهد گرفت.

ماده 3 ـ هرگاه نسبت به بهای اراضی و ابنیه و تأسیسات بین وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مالک یا مالکان توافق حاصل نشود، بهای اراضی و ابنیه و تأسیسات مذکور، بوسیله هیئتی مرکب از وزیر کشور - دادستان کل، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک یا نمایندگان آنها با توجه بنظر کارشناس تعیین خواهد شد و در استانها این هیئت مرکب خواهد بود از استاندار - رئیس دادگستری استان و مدیر کل ثبت اسناد استان. تصمیم این هیئتها قطعی است و در این مورد علاوه بر قیمت تعیین شده پنج درصد نیز اضافه پرداخت خواهد شد و هرگاه مالک در ملک مورد معامله ساکن باشد علاوه بر پنج درصد فوق ده درصد دیگر به قیمت تعیین شده افزوده خواهد شد و هرگاه محل اعاشه او منحصر بدرآمد آن ملک باشد پانزده درصد دیگر به قیمت تعیین شده نیز از این بابت به او پرداخت خواهد گردید.

تبصره 1 ـ در مورد اراضی مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی وزیر کشاورزی و عمران روستائی یا نماینده او بجای وزیر کشور یا نماینده او عضو هیئت خواهد بود و در استانها مدیر کل کشاورزی استان بجای استاندار یا نماینده او در هیئت عضویت خواهد داشت.

تبصره 2 ـ ترتیب پرداخت حق کسب و پیشه کسانی که محل کسب آنان در اثر اجرای این قانون از بین میرود طبق آئین نامه اجرائی این قانون صورت خواهد گرفت.

ماده 4 - نسبت باراضی مورد احتیاج که طبق مقررات اصلاحات ارضی بین زارعین تقسیم و یا بآنان فروخته شده و یا اجاره داده شده است بنحو زیر اقدام میگردد.
‌الف - در مورد اراضی که در اجرای قانون اصلاحات ارضی بین زارعین تقسیم و یا بآنان فروخته شده است طبق ماده 2 و 3 این قانون عمل‌خواهد شد.
ب - در مورد اراضی که در اجرای مقررات مرحله دوم بزارعین اجاره داده شده است وزارت فرهنگ و هنر ضمن پرداخت ارزش ملک بمالک ‌حق‌السعی و کلیه حقوق زارعانه زارعین را با توافق خریداری خواهد نمود.
ج - در مورد اراضی موقوفه که باجاره داده شده است حق‌السعی و کلیه حقوق زارعانه زارعین از طریق توافق خریداری و وزارت فرهنگ و هنر‌قائم ‌مقام مستأجر در مورد اجاره نسبت به بقیه مدت اجاره خواهد شد.
‌د - در صورت عدم توافق بین وزارت فرهنگ و هنر و زارعین در مورد بند ب و بند ج نظر وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی در تعیین‌ارزش حق‌السعی و کلیه حقوق زارعانه زارعین قطعی خواهد بود در اینمورد نیز علاوه بر ارزش تعیین شده از طرف وزارت اصلاحات ارضی و تعاون‌روستائی مزایای مندرج در ماده 3 اینقانون بر حسب مورد اضافه و پرداخت خواهد شد.

ماده 5 - تصرف اراضی و ابنیه و تأسیسات قبل از پرداخت تمام قیمت و یا وجوهی که در بندهای فوق تعیین شده مجاز نیست مگر با رضایت‌ فروشنده یا صاحب حق.

ماده 6 - در صورتیکه مالک یا زارع یا متولی و یا مستأجر بانتقال یا تحویل اراضی و ابنیه و تأسیسات رضایت ندهد دادستان محل پس از اطلاع‌ بر اینکه قیمت اراضی و ابنیه و تأسیسات و وجوهی که طبق اینقانون تعلق میگیرد در صندوق ثبت تودیع شده است سند انتقال ملک مورد نظر را‌امضاءِ و نسبت به تخلیه و تحویل ملک مذکور فوراً اقدام مینماید.

تبصره - در مواردیکه بتشخیص وزارت فرهنگ و هنر اقدامات فوری استحفاظی برای حفظ اراضی و ابنیه و تأسیسات مورد معامله ضروری‌ باشد وزارت فرهنگ و هنر میتواند قبل از پایان تشریفات خرید و تصرف بنحو مقتضی و در صورت لزوم با همکاری مأموران انتظامی اقدامات ‌استحفاظی بنحوی که در آئین‌نامه اجرائی قانون پیش‌بینی خواهد شد بعمل آورد.
ماده 7 - آئین‌نامه مربوط باجرای این قانون به پیشنهاد وزارت فرهنگ و هنر بتصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره که در تاریخ روز دوشنبه چهارم آذر ماه 1347 بتصویب مجلس سنا رسیده بود در جلسه روز سه شنبه‌بیست و ششم آذر ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

حق زارعانه چیست؟

کارت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد 13 مرداد منتشر می شود

قانون نحوه انتقال اراضی واگذاری به زارعین مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی

قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست