لایحه قانونی اجازه فروش عرصه خانه ها و باغها در اراضی واقع در

لایحه-قانونی-اجازه-فروش-عرصه-خانه-ها-و-باغها-در-اراضی-واقع-در-

لایحه قانونی اجازه فروش عرصه خانه ها و باغها در اراضی واقع در آبخور سد دز ( خوزستان) به کارگران کشاورزی و خوش نشینان و صاحبان اعیانی باغها


لایحه قانونی اجازه فروش عرصه خانه ها و باغها در اراضی واقع در آبخور سد دز ( خوزستان) به کارگران کشاورزی و خوش نشینان و صاحبان اعیانی باغها
 ‌مصوب 1358.4.31
‌ماده 1 - به وزارت کشاورزی و عمران روستایی اجازه داده می‌شود: ‌الف - عرضه خانه‌ها کارگران کشاورزی و خوش‌نشینان شهرکهایی را که در اراضی خریداری دولت واقع در آبخور سد دز در خوزستان احداث شده‌است به بهایی که خریداری
شده نقداً یا به اقساط دهساله به صاحبان اعیانی خانه‌های مزبور بفروشد.
ب - عرصه باغهای واقع در اراضی خریداری شده مزبور را که قابل بهره‌برداری تشخیص گردیده است و اعیان آنها از صاحبان آنان خریداری نشده‌به ترتیب مذکور در بند الف این ماده به صاحبان اعیان باغهای مزبور بفروشد.
ج - به کسانی که در قراء قدیمی واقع در اراضی خریداری شده ساکن بوده و برای سکونت آنها محلی در شهرک اختصاص داده نشده است تا 750‌متر مربع از اراضی مجاور شهرکها و یا از قطعاتی که برای احداث شهرک در نظر گرفته شده است برای احداث خانه مسکونی آنان به ترتیب فوق‌بفروشد.
‌ماده 2 - زمینهایی که طبق مقررات این قانون واگذار می‌شود جز در مورد انتقال قهری قابل تفکیک و تقسیم نخواهد بود و این موضوع باید در اسناد‌انتقال قید شود.
‌ماده 3 - تبدیل نوع استفاده از اراضی باغهای مذکور در این قانون بدون اجازه و موافقت کتبی وزارت کشاورزی و عمران روستایی ممنوع است.
‌ماده 4 - در صورتی که فروش باغهای مندرج در بند ب ماده 1. مانع اجرای برنامه‌های کشت و صنعت و بهره‌برداری از اراضی خریداری دولت‌تشخیص بشود و یا مواردی که مالکان باغها بر خلاف ماده 3. این قانون عمل کنند وزارت کشاورزی و عمران روستایی می‌تواند حسب مورد اعیان‌باغها و یا عرصه و اعیانی آنها را طبق ماده 50. قانون برنامه و بودجه کشور تملک نماید.
‌ماده 5 - نحوه اجرای این قانون و شرایط و ترتیب فروش زمینها به موجب آیین‌نامه‌ای که از طرف وزارت کشاورزی و عمران روستایی تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید تعیین می‌شود.

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری دولت و نهادها مصوب 1370

قانون نوسازی و عمران شهری

قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310